МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): О.Батхуяг, Е.Бямбасүрэн
"Оюутан залуусын төлөвшилд нөлөөлөх сургалтын зарим асуудалд ", Боловсролын тулгамдсан асуудал, шийдэл, арга зам 2023, 2023-3-10, vol. 14, pp. pp-15

Хураангуй

Abstract The ambitious goal in current training is procurement of labour force which meets to the need and demand of society. To satisfy of the person-oriented modern community, we have to attend not just to the good education of the people, also we must direct our main attention to er the formation of a well-behaved man. That is why the formation training is so essential. Teaching your students to be a more well rounded and compassionable human being may seem like the basis for a really intense after family special, but in theory it is was every teachers should embrace with their students. If you could conduct formation training well and right, your students would obtain knowledge successfully at the same time. In order to organize effective training, we should establish factors which can affect the formation determine of the youth.

Зохиогч(ид): О.Батхуяг, Е.Бямбасүрэн
"Essay writing and summarizing texts.", Digital Education and English Language Learning, Мрнгол УлС - МУИС ШУС ХУС ГХТ ELTAM , 2022-9-18, vol. 8-3, pp. pp -24

Хураангуй

Summarizing means identifying the main idea and most important facts, then writing a brief overview that includes only those key ideas and details. Summarizing is a vital skill for students to learn, but many students find it difficult to pick out the important facts without providing too much detail. A good summary is short and to the point. The following easy summarizing strategies will help your students choose the correct details from the text and write about them clearly and concisely.

Зохиогч(ид): О.Батхуяг
""Цахим сургалтад тулгамдаж буй асуудал, шийдэл"", Цахим сургалтад тулгамдаж буй асуудал, шийдэл, 2021-5-29, vol. 1, pp. 0-0

Хураангуй

Судалгааны үндэслэл: Хүмүүний биеийг нь эцэг эх төрүүлдэг бол хөгжин цэцэглэх ухааныг нь багш төрүүлдэг билээ. Энэ нь багшаас л хүн бүрийн эрдэм, боловсрол, хөгжил, төлөвшил бүхэн шалтгаална гэсэн үг. Тэгэхээр БАГШ гэж хэн бэ? Бие хүн болж төлөвших, нийгэмших процессийг шинжлэх ухааны үндэстэй зохион байгуулах мэдлэг, ур чадвар бүхий бие хүн. Багшийн үйл ажиллагааны объект нь өсч хөгжиж байгаа хүүхэд, гол үйл ажиллагаа нь сургалт юм. Ковид-19 вирустай холбоотойгоор танхимын сургалтын агуулгыг сурагчдад цахимаар эзэмшүүлэх, агуулгын хоцрогдолыг арилгахад чиглэж байна. Энэ нь багш, сурагч, эцэг эхчүүдийн хувьд шинэ сорилт болж, энэ бэрхшээлийг хэрхэн яаж амжилттай даван туулах арга замыг хайхад хүргэж байгаа нь бидний судалгаа хийх гол үндэслэл нь болно.

Зохиогч(ид): О.Батхуяг
"Академик Англи хэл судалж буй оюутнуудын суралцахуйн үр дүнд темперамент нөлөөлөх нь", Боловсролын тулгамдсан асуудал, шийдэл, арга зам 2021, 2021-5-29, vol. 3, pp. 45-48

Хураангуй

Хураангуй: Энэхүү судалгааны ажлаар МУИС-ийн 2020-2021 оны хичээлийн жилийн 1-р улиралд академик англи хэлний хичээлийн ахисан дунд түвшинг судалсан 87 суралцагчдаас 22 оюутныг сонгон авч, юуны түрүүнд темпераментийн хэв шинжийг тодорхойлох Г.И.Айзенкийн сорилын дагуу темпераментийг тогтооход 11 оюутан интроверт ба тэнцвэргүй буюу меланхолек, 7 оюутан экстраверт ба тэнцвэргүй буюу холерик, 4 оюутан интроверт ба тэнцвэртэй буюу флегматик байсан бөгөөд уг оюутнуудын үнэлгээний үзүүлэлт болох ирц, гэрийн даалгавар, бие даалт, шалгалт тус бүрийн дундаж оноонд анализ хийж үзэхэд меланхолик темпераменттай оюутнуудын нийт дундаж оноо нь холерик болон флегматик темпераменттай оюутнуудын дунджаас илүү байлаа. Харин флегматик темпераменттай оюутнуудын дундаж оноо бусдаасаа дутуу байв.

Зохиогч(ид): Е.Бямбасүрэн, О.Батхуяг
"Англи хэлний Composite verb/ нийлмэл үйл үг/ хэрэглээ заах асуудал", Нэр томъёо судлал хэрэглээний хэл шинжлэл тусгай зориулалтын гадаад хэл заах арга зүй, 2021-4-14, vol. 2021.4.14, pp. 1-5

Хураангуй

Abstract: This article explains what is meant by ”composite verbs” describe the relationship between words that often appear together .”composite verbs” fall into different categories and can consist of two or more words and contain the elements: Verb + adverb (preposition). The context in which a “composite verb” is used is important. Certain “composite verbs” are appropriate for certain contexts. “composite verbs” are important to language learners. Therefore, language teachers need to make sure that their students know which word goes with other which words, that necessitates teaching collocations. Doing so will help learners acquire the language more quickly and efficiently

Зохиогч(ид): О.Батхуяг, Е.Бямбасүрэн
"Англи хэлний Composite verb (нийлмэл үйл үг-) хэрэглээ, заах асуудалд ", Нэр томъёо судлал хэрэглээний хэл шинжлэл тусгай зориулалтын гадаад хэл заах арга зүй, 2021-4-14, vol. 2021.4.14, pp. 1-5

Хураангуй

Abstract: This article explains what is meant by ”composite verbs” describe the relationship between words that often appear together .”composite verbs” fall into different categories and can consist of two or more words and contain the elements: Verb + adverb (preposition). The context in which a “composite verb” is used is important. Certain “composite verbs” are appropriate for certain contexts. “composite verbs” are important to language learners. Therefore, language teachers need to make sure that their students know which word goes with other which words, that necessitates teaching collocations. Doing so will help learners acquire the language more quickly and efficiently.

Зохиогч(ид): О.Батхуяг
"Developing and Nurturing students by translating books.", English Language and Culture, 2019-12-12, vol. 2, pp. 2, 2-4

Хураангуй

Abstract The result of this subtitle the students could listen to each other and develop themselves. I decided that if students do the things they like, they can reach success in all types of job and study. And also the most important thing is encouraging them and make summary of the student’s evaluation. The good and right time to encourage them is the most important because they can take the right attitude and power or energy from it. It gave me the biggest result of my research. During the translation period I used some features to develop students by themselves and used it for my study. I paired the students up and made them translate the stories or fairy tale of their likings. In this way they can check each other’s work and write without mistakes and if they argue about something they could always come to the teacher for questioning. Then I summarized the students work and evaluated their translation skills. Also when they read the book it influences their speech and help them to reach their full potential in memorizing the words and essay writing. That I why I decided to make the pre-intermediate , intermediate and upper level students translate a small story or fairy tales.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар