Бидний тухай
Багш ажилтан
Энэхүү хичээл нь Шийдвэр гаргалтын мөн чанар, төрөл, ангилал түвшин, орчин нөхцөл, үе шат, аргууд: шийдвэрийн мод, оновчлол Асуудлын бүтэц, аз туршилт, тодорхойгүй байдал, зөрөлдөөн, үнэт зүйлс, соёл, хамт олны шийдвэр, шинэ санаачлага Эрсдэл, тодорхойгүй байдал, магадлалын ялгааны тухай ойлголт, магадлалын тооцоолол, хүлээгдэж буй үнэ цэнийн тухай, үр дүнгийн үнэлгээ, ямар тохиолдолд, яагад менежерүүд эрсдэлтэй алхам хийдэг талаар, хувь хүний зан байдлын нөлөө Шийдвэр гаргалтын үйл явцыг хэрхэн үнэлэх вэ? Ямар нөхцөлд, яагад менежерүүдийн шийдвэр гаргах үйл явц буруу болдог талаар, үр ашиггүй байдал Шийдвэр гаргалт дах харилцаа, асуудал шийдвэрлэх шийдвэр гаргалт, хүний зан байдлын DISC загвар, шийдвэр гаргалтын хөшүүргүүдийн тухай Тодорхойлолт, давуу болон сул тал, бүтээлч байдал,манлайлал, зөрөлдөөний шийдвэрлэлт, уламжлалт арга барил Шийдвэр гаргалт, эрсдэл, тодорхойгүй байдал, шийдвэр гаргалт дах хувь хүний ялгаатай байдал, бүлгийн шийдвэр гаргалтын талаарх практик жишээ, ач холбогдол, асуулт ба хариулт Нөхцөл байдлыг тодорхойлох аргууд, SWOT шинжилгээний тухай, стратегийн тухай ойлголт Саад бэрхшээлүүдээс урьдчилан сэргийлэх, бүтээлч бус зүйлсээс хамгаалах, судалгааны үндэс, хэлэлцэх / Brainstorming аргыг сайжруулахад хийх зүйлс Хэрхэн үр ашигтай үр ашигтай шийдвэр гаргалтын үйл явцыг загварчлах, хэрэгжүүлэх, байгууллагын одоогийн стратегийн байрлалыг шинжлэх, урт хугацааны зорилгын тухай, GAP шинжилгээ, шийдвэр гаргалтын төлөвлөгөөний хэрэгжүүлэлтийг хянах, мэдээллийн систем, өгөгдлийн шинжилгээ, шаардлагатай хянах самбаруудын талаар сэдвүүдийг авч үзнэ.
Энэхүү хичээлээр хувь хүний болоод удирдлагын багийн гишүүний хувиар шийдвэр гаргалтын үйл явцыг ойлгох, оролцох, шийдвэрийг сайжруулах, хөгжүүлэх, мэдээллийн технологийг ашиглан шийдвэр гаргалтынхаа оновчлолыг сайжруулах, өгөгдөлтэй ажиллах чадварыг эзэмшүүлэх зорилготой.
Бүтээмж, бүтээмжийн удирдлагын үндсэн ойлголт, Төрийн бүтээмжийн удирдлагын судлагдахуун, үүсэл хөгжил, Төрийн бүтээмжийн удирдлагын мөн чанар, агуулга, Үр дүнд чиглэсэн төрийн удирдлага, Төрийн бүтээмжийн хэмжилт, хэмжилтийн түвшин, Төрийн бүтээмжийн түвшний шинжилгээ, үнэлгээ, Төрийн бүтээмжинд нөлөөлөх хүчин зүйлсийн шинжилгээ, Төрийн бүтээмжийн төлөвлөлт, Төрийн бүтээмжийг дээшлүүлэх хандлагууд, Кайзен, кайзен саналын систем, Бүтээмж дээшлүүлэлт: 5С, Бүтээмж чанарын дугуйлан, Төрийн байгууллагын бүтээмж дээшлүүлэх хөтөлбөр, Төрийн байгууллагын хүний нөөцийн чадавхийг бэхжүүлэх нь, МУ-ын төрийн бүтээмжийн шинжилгээ, үнэлгээ
Бүтээмж, бүтээмжийн удирдлагын ойлголт, үндсэн функцууд, төрийн бүтээмж, түүний мөн чанар, шинжлэх ухааны хөгжлийн үе шатууд, гол төлөөлөгчид, тэдний үндсэн үзэл баримтлал, орчин үеийн хандлагын талаар судлах, мөн төрийн бүтээмжийн хэмжилт, төрийн байгууллагын бүтээмжийн шинжилгээ, төрийн байгууллагын бүтээмжийг дээшлүүлэх аргазүйн талаар ойлгуулах, мэдлэг, чадвар эзэмшүүлэхэд энэхүү хичээлийн зорилго оршино.
Нийгмийн хариуцлагын ойлголт, зарчмууд, үүсэл, хөгжил, Тогтвортой хөгжилд оролцогч талууд, тэдний оролцоо, төр, хувийн хэвшлийн түншлэл, Нийлүүлэлтийн гинжин хариуцлага, Төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлага, зарчмууд, Нийгмийн маркетинг, Нийгмийн хариуцлагатай хөрөнгө оруулалт, Төрийн байгууллагын санхүүгийн гүйцэтгэлийн үнэлгээ, тайлан, Төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлагын хяналт, Төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлага ба улс төрийн оролцоо, Байгаль орчны үүрэг хариуцлага, Уур амьсгалын өөрчлөлт дэхь корпорациудын үүрэг, Төрийн нийгмийн хариуцлага: Ил тод байдал, Хүний эрхийг хамгаалах, нийгмийн салбар, эдийн засгийн шударга байдлыг хөгжүүлэх, нийгэмд шударга ёсыг төлөвшүүлэх, Төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлагын эрх зүйн орчин, нөлөөлөгч хүчин зүйлс гэсэн агуулгаар энэхүү хичээл нь заагдана.
Энэхүү хичээл нь тогтвортой хөгжлийн гол оролцогчид болох төр, хувийн хэвшлийн үйл хөдлөл, харилцан түншлэл, мөн төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлагын үндсэн зарчмууд, хяналт, үнэлгээ болон төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлагын хөгжлийн төлөв, чиг хандлагын талаарх мэдлэгийг олгох зорилготой.
МЭДЛЭГ: Ёс зүйн онолын үндсэн ойлголтууд, түүхэн хөгжил, орчин үеийн чиг хандлага, мэргэжлийн ёс зүй, үүрэг хариуцлага, мөрдөх зарчмууд, төрийн албаны ёс зүйн онцлог, нөлөөлөх хүчин зүйлс, төрийн албан хаагчийн ёс зүйн дагаж мөрдөх хэм хэмжээ, үнэт зүйлс, нийгмийн хариуцлагын талаар онолын суурь мэдлэг эзэмшинэ. МЭРГЭЖЛИЙН ЧАДВАР: Төрийн албан хаагчдад тавигдах ёс зүй, зан суртахууны шаардлага, үнэлэмж, үнэт зүйлсийг ойлгох, эргэцүүлэн бодох,ёс зүйн асуудалд шинжлэх ухааны үндэслэлтэй дүн шинжилгээ хийх ур чадварыг эзэмшинэ. ХӨРВӨХ УР ЧАДВАР: - Хувь хүний үзэл бодол, байр суурийг хүндэтгэх, шинжлэх ухааны үндэслэлтэй үнэлэх - Багаар ажиллах, бусдаас суралцах, манлайлах - Өгөгдсөн үүрэг даалгаврыг цаг тухайд нь биелүүлэх, хувь хүний хариуцлагын түвшин өсөх, бие даан ажиллах ур чадварыг эзэмшинэ. ХАНДЛАГА: Тус хичээлийн хүрээнд төрийн албан хаагчийн ёс зүйн мөн чанарыг танин мэдэж, хуулийн хүрээнд ил тод нээлттэй шударга ажиллах, төрийн албаны захирах захирагдах зарчмын хүрээнд төрийн албан хаагчдад тавигддаг үүрэг хариуцлагыг ойлгох, иргэний үүрэг, хувь хүний нийгмийн хариуцлагаа ухамсарлах эерэг хандлага төлөвшинө.
Ёс зүйн онолын үндсэн ойлголтууд, түүхэн хөгжил, гол төлөөлөгчид, тэдгээрийн үзэл баримтлалууд, орчин үеийн чиг хандлага, стандарт хэм хэмжээний шаардлага, мэргэжлийн ёс зүй, төрийн албан хаагчийн ёс зүйн онцлог, эрх зүйн орчин, дүрэм журам, код, хяналт хариуцлагын тогтолцоо, сонирхлын зөрчил, харилцааны болон манлайлагчийн ёс зүйн талаар онолын системтэй цэгцтэй мэдлэг, чадвар олгоход оршино.
Хичээлийн агуулгаар төр, олон нийтийн харилцааны асуудлыг орчин үеийн төрийн мөн чанар, иргэний нийгэм, эрх зүйт төрийн хөгжлийн асуудалтай уялдаатайгаар авч үзнэ. Ингэхдээ төрийн мөн чанар, иргэний нийгэм, эрх зүйт төрийн талаарх улс төрийн сэтгэлгээний түүхийн ололтыг тоймлон авч үзнэ. Улмаар нийгэм дэх төрийн үүрэг роль, түүний өөрчлөлтийн талаар судлана. Мөн төрийн үйл хэрэгт оролцох, ялангуяа төрийг удирдах хэрэгт оролцох иргэний нийгмийн болон олон нийтийн оролцоо, түүнчлэн иргэний нийгмийн байгууллагууд болох төрийн бус байгууллага, олон нийтийн эвсэл холбоод, хөдөлгөөн, үйлдвэрчний эвлэл, сүм хийд зэрэгтэй төр хэрхэн харилцах, төрөөс нийгмийн харилцааг хэрхэн зохицуулах зэрэг асуудлыг нийгэм, улс төрийн судалгааны үүднээс болон эрх зүйн харилцааны хүрээнд авч үзнэ.
Энэ хичээлийг үзэж дуусгаснаар оюутан төр ба олон нийтийн харилцааны талаарх бакалаврын түвшний мэдлэг эзэмшиж, тэдгээрт үнэлэлт дүгнэлт өгөх чадвар, дадал, хандлагыг эзэмшинэ.
Хичээлийн агуулгын талаар дэлгэрэнгүй ойлголт өгнө. Бидний "төрийн захиргаа, удирдлага" хэмээн нэрлэдэг ойлголтыг ардчилал өндөр хөгжсөн Европ, Америкийн орнуудад “public administration” буюу “төрийн захиргаа” хэмээн нэрлэж байгаа ойлголтыг “нийтийн захиргаа буюу удирдлага” гэж нэрлэдэг. Ингэж нэрлэхийн учир нь нэгд, төрийн захиргаа, төрийн удирдлага гэсэн ойлголтыг нийтийн, олон нийт гэсэн “public” гэдэг нэр томъёогоор нэрлэж ирсэн уламжлалтай холбогдох ба хоёрт, “нийтийн” гэсэн тодотгол нь төрийн байгууллагаас гадна бусад ашгийн бус нийтийн үйлчилгээ хувийн хэвшил байгууллагуудыг хамаарч байгаа гэсэн утгыг агуулдаг. Өрнөдийн улс төр судлалд “public administration” гэсэн нэр томъёогоор илэрхийлэгдэх ойлголтыг монголын энэ чиглэлийн зарим эрдэмтэд “төрийн захиргаа” хэмээн орчуулан хэрэглэж байна. Төрийн захиргаа буюу “public administration” хэмээх ерөнхий нэр томъёо маань хэрэглэгдэж байгаа нөхцөл байдал, хам утгаасаа хамаарч хэд хэдэн янзаар ойлгогдож байна. Эрдэмтэд өнөө нэг мөр тогтсон ойлголтод хүрээгүй байна. Өнөөдөр манай улсад “Төрийн” гэдгийг “нийтийн” болгох их үйл хэрэг өдгөө өрнөж байна. Тэгвэл нийтийн буюу нийт гэдгийг “бүх, бүгд, нийт” гэсэн нэг л утгаар аль ч хэлний тольд тэмдэглэсэн буй. Уг үг нь “олон нийт, бүх, бүгд” гэсэн гол цөм утгыг илтгэж байгааг толь бичгүүдээс тодорхой мэдэж болно. Эндээс дүгнэвэл “нийтийн” гэдэгт засаг төрийн, бизнесийн, иргэний нийгмийн бүхий л байгууллага, алба бүгд хамаарна. Бидний "төрийн захиргаа, удирдлага" хэмээн нэрлэдэг ойлголтыг ардчилал өндөр хөгжсөн орнуудад "public administration" буюу "олон нийтийн удирдлага, зохион байгуулалт" хэмээн нэрлэж ойлгодог Манай оронд “нийтийн захиргаа”, “нийтийн удирдлага” гэдэг нэр томъёог хэрэглэж хэвшээгүй бөгөөд харин “public administration” хэмээх ойлголтыг тойрч, түүний үндсэн агуулгыг тодотгосон шинжтэй бусад олон нэр томъёо, туслах ойлголтууд бий болсон ч тэр бүхнийг нэгтгэсэн “төрийн захиргаа” гэсэн нэр томъёо уламжлал болон хэрэглэгдэж ирсэн ба “нийтийн захиргаа” “нийтийн удирдлага”гэсэн ойлголттой адил утгаар хэрэглэж байгааг тал бүрээс нь харуулж цогц ойлголт өгнө. Манай улсын практикт нийтийн удирдлага гэдэгт нийтийн ашиг сонирхлыг илэрхийлэн засагласан шийдвэр гаргадаг, төрийн гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлдэг төв, орон нутгийн бүх байгууллага, түүнчлэн Засгийн газрын байгууллагын зарим үүргийг төлөөлөн гүйцэтгэдэг Засгийн газрын бус байгууллага, хууль болон нийтийн эрх зүйн гэрээний үндсэн дээр бусдыг захирамжилсан шийдвэр гаргаж, нийтлэг үйлчилгээ үзүүлдэг сургууль, эмнэлэг, холбоо, харилцаа, эрчим хүчний зэрэг байгууллагын захиргаа, нутгийн өөрөө удирдах ёсны болон шашны байгууллага зэрэг нийтийн эрх зүйн субъект болох байгууллагыг хамруулж байна. Түүнчлэн засаглалын тогтолцоон дахь хяналт, шинжилгээ, нийтийн үйлчилгээний байгууллагуудын чанарын хяналт, мэдээллийн хэрэгслийн хяналт, бүтээмж хүний нөөцийн удирдлага, нийтийн удирдлага дахь иргэдийн оролцоо, иргэний нийгэм төрийн бус байгууллагын оролцоо, улс төр нийтийн удирдлага, санхүүгийн удирдлагын тухай онолын мэдлэгийг эзэмшинэ. Мөн төрийн захиргааны албаны тухай хууль эрх зүйн орчин, орон нутгийн түвшин дэхь нийтийн удирдлага, түүний шинэчлэлтийн тухай судална. Хичээлээр олж авсан онолын мэдлэгээ семинарын хичээлийн практикт суурилсан дасгал, кейсээр бататгана.
Нийтийн удирдлагын онол, үзэл баримтлалд үндэслэсэн сонгодог хандлагууд, нийтийн удирдлагын шинжлэх ухааны онол, үүсэл хөгжил, нийтийн үйлчилгээний байгууллагуудын нийгэмд гүйцэтгэх үүрэг, нийтийн удирдлагын шинэчлэлийн үзэл баримтлалууд, дэлхийн болон Монголын нийтийн удирдлагын ирээдүйн хөгжил, өөрчлөлт, шинэчлэлийн хандлагын талаар цэгцтэй мэдлэг олгож Монгол улсын нийтийн удирдлагын практикт үр дүнтэй ашиглаж чадах менежерийн ур чадварыг оюутнуудад эзэмшүүлэхэд хичээлийн зорилго оршино. Түүнчлэн нийтийн удирдлагын чиг үүрэг, бодлого, алсын хараа, эрхэм зорилго, стратеги зорилтыг тодорхойлох, төлөвлөлт, зохион байгуулалт, хяналт шинжилгээ, үнэлгээ гэх мэт нийтийн удирдлагын ухааны мэдлэг эзэмшүүлэхээс гадна оновчтой шийдвэр гаргах, мэдээлэл боловсруулах, үнэлэх гол санаануудыг тодорхойлох, харьцуулалт хийх, шийдвэрийг задлан шинжлэх, “synthesis”, “hypothesis” таамаглал ба сорил хийх ур чадвар олгоно.
Хичээлийн агуулгын талаар дэлгэрэнгүй ойлголт өгнө. Бидний "төрийн захиргаа, удирдлага" хэмээн нэрлэдэг ойлголтыг ардчилал өндөр хөгжсөн Европ, Америкийн орнуудад “public administration” буюу “төрийн захиргаа” хэмээн нэрлэж байгаа ойлголтыг “нийтийн захиргаа буюу удирдлага” гэж нэрлэдэг. Ингэж нэрлэхийн учир нь нэгд, төрийн захиргаа, төрийн удирдлага гэсэн ойлголтыг нийтийн, олон нийт гэсэн “public” гэдэг нэр томъёогоор нэрлэж ирсэн уламжлалтай холбогдох ба хоёрт, “нийтийн” гэсэн тодотгол нь төрийн байгууллагаас гадна бусад ашгийн бус нийтийн үйлчилгээ хувийн хэвшил байгууллагуудыг хамаарч байгаа гэсэн утгыг агуулдаг. Өрнөдийн улс төр судлалд “public administration” гэсэн нэр томъёогоор илэрхийлэгдэх ойлголтыг монголын энэ чиглэлийн зарим эрдэмтэд “төрийн захиргаа” хэмээн орчуулан хэрэглэж байна. Төрийн захиргаа буюу “public administration” хэмээх ерөнхий нэр томъёо маань хэрэглэгдэж байгаа нөхцөл байдал, хам утгаасаа хамаарч хэд хэдэн янзаар ойлгогдож байна. Эрдэмтэд өнөө нэг мөр тогтсон ойлголтод хүрээгүй байна. Өнөөдөр манай улсад “Төрийн” гэдгийг “нийтийн” болгох их үйл хэрэг өдгөө өрнөж байна. Тэгвэл нийтийн буюу нийт гэдгийг “бүх, бүгд, нийт” гэсэн нэг л утгаар аль ч хэлний тольд тэмдэглэсэн буй. Уг үг нь “олон нийт, бүх, бүгд” гэсэн гол цөм утгыг илтгэж байгааг толь бичгүүдээс тодорхой мэдэж болно. Эндээс дүгнэвэл “нийтийн” гэдэгт засаг төрийн, бизнесийн, иргэний нийгмийн бүхий л байгууллага, алба бүгд хамаарна. Бидний "төрийн захиргаа, удирдлага" хэмээн нэрлэдэг ойлголтыг ардчилал өндөр хөгжсөн орнуудад "public administration" буюу "олон нийтийн удирдлага, зохион байгуулалт" хэмээн нэрлэж ойлгодог Манай оронд “нийтийн захиргаа”, “нийтийн удирдлага” гэдэг нэр томъёог хэрэглэж хэвшээгүй бөгөөд харин “public administration” хэмээх ойлголтыг тойрч, түүний үндсэн агуулгыг тодотгосон шинжтэй бусад олон нэр томъёо, туслах ойлголтууд бий болсон ч тэр бүхнийг нэгтгэсэн “төрийн захиргаа” гэсэн нэр томъёо уламжлал болон хэрэглэгдэж ирсэн ба “нийтийн захиргаа” “нийтийн удирдлага”гэсэн ойлголттой адил утгаар хэрэглэж байгааг тал бүрээс нь харуулж цогц ойлголт өгнө. Манай улсын практикт нийтийн удирдлага гэдэгт нийтийн ашиг сонирхлыг илэрхийлэн засагласан шийдвэр гаргадаг, төрийн гүйцэтгэх эрх мэдлийг хэрэгжүүлдэг төв, орон нутгийн бүх байгууллага, түүнчлэн Засгийн газрын байгууллагын зарим үүргийг төлөөлөн гүйцэтгэдэг Засгийн газрын бус байгууллага, хууль болон нийтийн эрх зүйн гэрээний үндсэн дээр бусдыг захирамжилсан шийдвэр гаргаж, нийтлэг үйлчилгээ үзүүлдэг сургууль, эмнэлэг, холбоо, харилцаа, эрчим хүчний зэрэг байгууллагын захиргаа, нутгийн өөрөө удирдах ёсны болон шашны байгууллага зэрэг нийтийн эрх зүйн субъект болох байгууллагыг хамруулж байна. Түүнчлэн засаглалын тогтолцоон дахь хяналт, шинжилгээ, нийтийн үйлчилгээний байгууллагуудын чанарын хяналт, мэдээллийн хэрэгслийн хяналт, бүтээмж хүний нөөцийн удирдлага, нийтийн удирдлага дахь иргэдийн оролцоо, иргэний нийгэм төрийн бус байгууллагын оролцоо, улс төр нийтийн удирдлага, санхүүгийн удирдлагын тухай онолын мэдлэгийг эзэмшинэ. Мөн төрийн захиргааны албаны тухай хууль эрх зүйн орчин, орон нутгийн түвшин дэхь нийтийн удирдлага, түүний шинэчлэлтийн тухай судална. Хичээлээр олж авсан онолын мэдлэгээ семинарын хичээлийн практикт суурилсан дасгал, кейсээр бататгана.
Нийтийн удирдлагын онол, үзэл баримтлалд үндэслэсэн сонгодог хандлагууд, нийтийн удирдлагын шинжлэх ухааны онол, үүсэл хөгжил, нийтийн үйлчилгээний байгууллагуудын нийгэмд гүйцэтгэх үүрэг, нийтийн удирдлагын шинэчлэлийн үзэл баримтлалууд, дэлхийн болон Монголын нийтийн удирдлагын ирээдүйн хөгжил, өөрчлөлт, шинэчлэлийн хандлагын талаар цэгцтэй мэдлэг олгож Монгол улсын нийтийн удирдлагын практикт үр дүнтэй ашиглаж чадах менежерийн ур чадварыг оюутнуудад эзэмшүүлэхэд хичээлийн зорилго оршино. Түүнчлэн нийтийн удирдлагын чиг үүрэг, бодлого, алсын хараа, эрхэм зорилго, стратеги зорилтыг тодорхойлох, төлөвлөлт, зохион байгуулалт, хяналт шинжилгээ, үнэлгээ гэх мэт нийтийн удирдлагын ухааны мэдлэг эзэмшүүлэхээс гадна оновчтой шийдвэр гаргах, мэдээлэл боловсруулах, үнэлэх гол санаануудыг тодорхойлох, харьцуулалт хийх, шийдвэрийг задлан шинжлэх, “synthesis”, “hypothesis” таамаглал ба сорил хийх ур чадвар олгоно.
Нийгмийн хариуцлагын ойлголт, зарчмууд, үүсэл, хөгжил, Тогтвортой хөгжилд оролцогч талууд, тэдний оролцоо, төр, хувийн хэвшлийн түншлэл, Нийлүүлэлтийн гинжин хариуцлага, Төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлага, зарчмууд, Нийгмийн маркетинг, Нийгмийн хариуцлагатай хөрөнгө оруулалт, Төрийн байгууллагын санхүүгийн гүйцэтгэлийн үнэлгээ, тайлан, Төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлагын хяналт, Төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлага ба улс төрийн оролцоо, Байгаль орчны үүрэг хариуцлага, Уур амьсгалын өөрчлөлт дэхь корпорациудын үүрэг, Төрийн нийгмийн хариуцлага: Ил тод байдал, Хүний эрхийг хамгаалах, нийгмийн салбар, эдийн засгийн шударга байдлыг хөгжүүлэх, нийгэмд шударга ёсыг төлөвшүүлэх, Төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлагын эрх зүйн орчин, нөлөөлөгч хүчин зүйлс гэсэн агуулгаар энэхүү хичээл нь заагдана.
Энэхүү хичээл нь тогтвортой хөгжлийн гол оролцогчид болох төр, хувийн хэвшлийн үйл хөдлөл, харилцан түншлэл, мөн төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлагын үндсэн зарчмууд, хяналт, үнэлгээ болон төрийн байгууллагын нийгмийн хариуцлагын хөгжлийн төлөв, чиг хандлагын талаарх мэдлэгийг олгох зорилготой.
Удирдлагыг баримтаар хангах нь удирдахуйн циклийн чухаг хэсэг бөгөөд энэ нь баримт бичгийг албан ёсны болгох, албан баримтыг хөтлөх, боловсруулах, хадгалах нарийн үйл ажиллагааны чиглэл юм. Албан баримтыг хэдийчинээ зөв, соёлтой, цэгцтэй боловсруулахаас удирдлагын шийдвэр гаргалт төдийчинээ цаг алдалгүй, оновчтой гарах нөхцөл хамаарч байдаг. Баримт бичгүүдэд тухайн байгууллагын үйл ажиллагаа илэрч байдаг. Аливаа улсын үйлчлэн буй хууль эрх зүйн хэм хэмжээний дагуу албан баримтыг боловсруулах, хөтлөх, хадгалах нь тухайн байгууллагын эрх ашгийг ханган хамгаалах зорилготой нийцэхээс гадна удирдлагын хөдөлмөрийн бүтээмжийг нэмэгдүүлж байдаг. Орчин цагт удирдлагыг баримтаар хангах нь зөвхөн өгөгдсөн журам стандартын дагуу баримт бичгийг боловсруулах, түүний гүйцэтгэлд нь хяналт тавихаар хязгаарлагдахгүй бөгөөд удирдлагын мэдээллийг боловсруулах үүрэг бүхий аливаа мэргэжилтний эзэмшвэл зохих арга зүй, техник, мэдлэгийн цогц мөн гэж ойлгоно. Албан баримтын хэрэглээ нь тэдгээрийг зохих зориулалт, зарчим, шаардлагын дагуу зөв боловсруулахаас эхлэнэ. Хичээлийн хүрээнд албан баримтын үндсэн төрлүүд, тавигдах шаардлагатай танилцахын зэрэгцээ семинарын хичээлээр бие даан албан баримт боловсруулах дадал чадвар эзэмшинэ. Баримтын эргэлт, баримтын урсгал, түүнийг төгөлдөржүүлэх, баримтын сангийн өгөгдөлтэй ажиллах зэрэг онолын мэдлэгийг практик дадалтай хослуулан эзэмшинэ. Баримтыг хадгалах нь мэдээллийг хадгалах, түүний найдвартай байдлыг хангах болохыг ойлгож явцын болон урт хугацааны хадгалалтын үндсэн технологийн талаар ойлголттой болно. Орчин цагийн удирдлагын үйл ажиллагааны ихээхэн чухаг хэсэг нь хэлэлцээ байдаг. Иймд хичээлийн хүрээнд хэлэлцээний талаар үндсэн суурь ойлголтыг олгоно. Үүнд, Хэлэлцээ хийх ухаан ба урлагийн хөгжил, өнөөгийн байдал. Хэлэлцээ хамтын үйл явц болохыг ойлгуулж, хэлэлцээ явуулах арга хэлбэрүүдийг заана, хэлэлцээний орчин ба талуудын зөрчлийг даван туулах арга замуудыг харьцуулна.Хэлэлцээний амжилт албаны эелдэг харьцаа, ёс зүйгээс хамаарахыг ойлгуулна.
Албан хэрэг, баримт бичиг хөтлөлтийн онолын ойлголт, мөн чанар, ач холбогдол, үндсэн үүрэг, түүхэн уламжлал, эрх зүйн орчин, нийтийн удирдлагын байгууллага дах албан хэрэг, баримт бичиг хөтлөлтийн онцлог, зориулалт, нэр төрөл, ангилал, боловсруулах үе шатууд, тэдгээрт тавигдах ерөнхий шаардлага, зарчим, найруулга, хэл зүй, стандарт бүрдлүүд, архивт баримт бичгийг шилжүүлэх, хадгалах горим, хугацаа, хамгаалах, цэгцлэх, хяналт тавих талаар онолын болон практик мэдлэг, чадвар олгоход энэхүү хичээлийн зорилго оршино.