Бидний тухай
Багш ажилтан
“МУИС - Монгол хэлний сурах бичиг” (гадаад хүнд зориулсан 3 түвшний цогц сурах бичиг)-ийг боловсруулан бичиж хэвлүүлнэ. Монгол хэл сурч буй гадаад хүний ярих, бичих, унших, сонсох зэрэг хэлний үндсэн чадварыг цогцоор нь эзэмшүүлэх иж сурах бичгийг зохион боловсруулж хэвлүүлнэ. Үүний тулд монгол хэл шинжлэлийн сургалт, судалгааны сүүлийн үеийн ололт хийгээд орчин цагийн хэрэглээний хэл шинжлэлийн чухал салбар болох хэл эзэмшихүйн онол арга зүйг баримталж сурах бичгийг бичнэ. Анхан, дунд, ахисан түвшний сурах бичгийн агуулга, бүтэц, түвшний ялгаа нь БШУЯ-ны захиалгаар 2021-2023 онд МУИС-д амжилттай хэрэгжүүлж эдүгээ мөрдлөг болгон ашиглаж буй “Олон улсын монгол хэлний шалгалтын тогтолцоо” буюу “Test of Mongolian as a Foreign Language”-д баримталж буй гадаад хүний монгол хэлний мэдлэгийн түвшин тогтоох арга зүй, үнэлгээний арга зүй, аргачлалтай нарийн уялдсан байна. Анхан түвшний сурах бичгийг зохион боловсруулахдаа TOMFL стандарт шалгалтын тогтолцооны М1 болон М2 түвшний агуулга, бүтцийг баримжаа болгох ба тус сурах бичигт 2,000 орчим үг, 90 орчим хэл зүйн дүрэмд тулгуурласан өдөр тутмын нийтлэг харилцааны өөр өөр орчинд харилцах энгийн өгүүлбэрийн бүтэц, монгол ахуй соёл, ёс заншлын ерөнхий тойм мэдлэгийг олгох агуулгыг тусгасан байна. Яриа сонсголын бүх бичвэр, дасгалд QR кодоор нэвтэрч сонсох аудио бичлэг, зарим тохиолдолд видео бичлэгийг хавсаргана. Анхан түвшний сурах бичигт “Монголоор бичиж сурахуй” дадлага ажлын дэвтэрээс гадна сурах бичигт ашигласан бүх үгийн олон улсын авианы дуудлагын галиг (IPA)-ийг оноож, QR кодоор нэвтэрч сонсох аудио дуудлагыг үгийн сангийн толь бичгийг хавсарган хэвлүүлнэ. Дунд түвшний сурах бичгийг зохион боловсруулахдаа TOMFL стандарт шалгалтын тогтолцооны М3 болон М4 түвшний агуулга, бүтцийг баримжаа болгох ба тус сурах бичигт 4,000 орчим үг, 150 орчим хэл зүйн дүрэмд тулгуурласан монголчуудын нийгмийн амьдрал, ажил мэргэжил, боловсрол, шинжлэх ухаан, соёл, урлаг зэрэг олон салбарын харьцангуй нарийвчилсан сэдвээр харилцах энгийн ба нийлмэл өгүүлбэрийн бүтэц, монгол ахуй соёл, ёс заншил, монгол орон судлалын тодорхой түвшний мэдлэг, чадварыг олгох агуулгыг тусгасан байна. Яриа сонсголын бүх бичвэр, дасгалд QR кодоор нэвтэрч сонсох аудио бичлэг, зарим тохиолдолд видео бичлэгийг хавсаргана. Сурах бичгийн хавсралтаар сурах бичигт ашигласан бүх үгийн олон улсын авианы дуудлагын галиг (IPA)-ийг оноож, QR кодоор нэвтэрч сонсох аудио дуудлагыг хавсаргасан үгийн сангийн толь бичгийг хавсарган хэвлүүлнэ. Ахисан түвшний сурах бичгийг зохион боловсруулахдаа TOMFL стандарт шалгалтын тогтолцооны М5 болон М6 түвшний агуулга, бүтцийг баримжаа болгох ба тус сурах бичигт үгийн тоо хязгаарлалгүйгээр 200 орчим хэл зүйн дүрэмд тулгуурласан боловсрол, соёл, шинжлэх ухаан, хөдөө аж ахуй, хүрээлэн буй орчин зэрэг олон салбарын тухайлсан сэдвээр хэл зүйн хэм хэмжээний дагуу найруулгын төрөл, хэв маягийг оновчтой сонгон ярих, бичих чадвараас гадна монгол ахуй соёл, ёс заншил, орон судлалын өргөн мэдлэгийг эзэмшүүлэх, эзэмшсэн мэдлэгээ бие даан лавшруулан хөгжүүлэх, судлах мэдлэг, ур чадварыг олгох зорилго бүхий агуулгыг тусгасан байна. Яриа сонсголын бүх бичвэр, дасгалд QR кодоор нэвтэрч сонсох аудио бичлэг, зарим тохиолдолд видео бичлэгийг хавсаргана. Сурах бичгийн хавсралтаар сурах бичигт ашигласан бүх үгийн олон улсын авианы дуудлагын галиг (IPA)-ийг оноож, QR кодоор нэвтэрч сонсох аудио дуудлагыг хавсаргасан үгийн сангийн толь бичгийг хавсарган хэвлүүлнэ.
This project aims to develop, compile, and publish a comprehensive three-level Mongolian language textbook designed for foreign learners. The textbook series will focus on all four fundamental language skills—speaking, writing, reading, and listening—integrating them into a unified curriculum. It will be based on contemporary advancements in Mongolian linguistics, applied linguistics, and modern theories and methodologies of second language acquisition. The content, structure, and level differentiation of the beginner, intermediate, and advanced textbooks will be closely aligned with the Test of Mongolian as a Foreign Language (TOMFL), a standardized testing system developed and implemented by the National University of Mongolia from 2021 to 2023 under the Ministry of Education and Science of Mongolia. Beginner Level: The beginner textbook will follow the TOMFL M1 and M2 level standards, including approximately 2,000 vocabulary items and around 90 grammatical rules. It will provide practical sentence structures for everyday communication in various settings and introduce general knowledge about Mongolian lifestyle, culture, and customs. All listening and speaking exercises will include audio recordings accessible via QR codes, and in some cases, video materials. The textbook will be accompanied by a practice workbook titled "Learning to Write in Mongolian", a glossary with International Phonetic Alphabet (IPA) transcription for all vocabulary, and corresponding audio pronunciation accessible via QR codes. Intermediate Level: The intermediate textbook will be based on TOMFL M3 and M4 level standards, incorporating approximately 4,000 vocabulary items and about 150 grammar rules. It will cover relatively detailed topics across fields such as social life, professions, education, science, culture, and arts, using both simple and compound sentence structures. It will also enhance learners’ understanding of Mongolian lifestyle, customs, and area studies. All listening and speaking texts will be accompanied by audio recordings (and videos when necessary) accessible via QR codes. A vocabulary glossary with IPA transcriptions and audio pronunciation will also be provided. Advanced Level: The advanced textbook will adhere to the TOMFL M5 and M6 levels. Without limiting vocabulary, it will include approximately 200 grammar rules and provide in-depth content on subjects such as education, culture, science, agriculture, and the environment. The goal is to develop learners' abilities to effectively choose and use appropriate styles and genres in both written and spoken Mongolian, and to gain a broad and independent knowledge of Mongolian culture, traditions, and area studies. Like the other levels, all listening and speaking texts will include audio (and sometimes video) recordings via QR codes. The glossary will feature IPA transcriptions and corresponding audio pronunciation accessible through QR codes.
Түлхүүр үгс:Австралийн Үндэсний Их Сургуулийн санаачилга, хүсэлтээр МУИС-ийн Монгол хэл, хэлшинжлэлийн тэнхимийн эрхлэгч Т.Эрдэнэ-Очир, багш Б.Баяртуул нар монгол хэлний цахим хичээлийн хөтөлбөр боловсруулан 2017 оноос хойш амжилттай хэрэгжүүлж байна. Хөтөлбөрийн хугацааг гурав гурван жилээр тогтоож, гэрээ байгуулан ажиллаж байна. Энэ удаагийн хөтөлбөр нь 2022 оны 1 сарын 1-ээс 2024 оны 12 сарын 31 хүртэл үргэлжлэх юм. Гэрээний (гэрээний дугаар: ABN: 52 234 063 906) зөвхөн Австралийн Үндэсний Их Сургуулийн оюутнуудад зориулан заадаг байсан монгол хэлний онлайн сургалтыг Австралийн их сургуулиудын “Open University” буюу олон нийтэд нээлттэй сургалтын хөтөлбөрт шилжүүлж, монгол хэл-1, монгол хэл-2, монгол хэл-3, монгол хэл-4 гэсэн 4-н түвшний монгол хэлний онлайн сургалт зохион явуулж байна.
Endorsed by the Australian National University (ANU), B. Bayartuul and T. Erdene-Ochir from the Department of Mongolian Language and Linguistics have successfully implemented an online Mongolian language curriculum since 2017. This program operates under a three-year contract, running from January 1, 2022, to December 31, 2024, as per agreement (ABN: 52 234 063 906). The curriculum is specifically designed for ANU students and is integrated into the open and widely accessible courses at various Australian universities, including the "Open University". The program offers a comprehensive online language learning experience, covering Mongolian language levels 1 through 4.
Түлхүүр үгс: