МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Англи нэр: The foreign trade policy white paper of Mongolia & background analysis of foreign trade
Бүртгэлийн дугаар: P2021-4123
Санхүүжүүлэгч: Европын Холбооны “Монголын худалдааг дэмжих төсөл” (EU-TRAM), GOPA
Мөнгөн дүн: 34.7 сая ₮
Хугацаа: 2020.10.19 - 2020.12.19
Захиалагч: Монгол Улсын Гадаад Харилцааны Яам
Төлөв: Хэрэгжиж дууссан

Хураангуй

Шинжлэх ухаан технологийн хөгжил дэвшил, эдийн засгийн түргэн хурдацтай өсөлт, капитал болон ажиллах хүчний шилжилт хөдөлгөөнийг дагалдсан үйлдвэрлэлийн төвлөрөл бөөгнөрөл энэ бүхнээс шалтгаалан дэлхий дахин, бүс нутгуудад улс төр, эдийн засаг, нийгмийн томоохон өөрчлөлтүүд явагдаж, хүчний төвүүдийн байршил ба харьцаа өөрчлөгдөж, олон улсын бизнесийн орчинд томоохон өөрчлөлтүүд явагдаж байна. Сайтар бодож боловсруулсан бодлого хөтөлбөр, нарийн тогтсон дэг журам, зохион байгуулалтгүйгээр түргэн хурдацтай явагдаж буй энэхүү өөрчлөлтүүдтэй хөл нийлүүлэн алхах боломжгүй юм. Гэвч манай орны эдийн засгийн амьдралд онц чухал үүрэгтэй худалдааны салбарт шийдвэрлэхэд бэрхтэй олон асуудал хуримтлагдсаны зэрэгцээ энэ салбарын үйл ажиллагааг зохицуулах чиг үүрэг бүхий төрийн институци хуваагдмал байдалтай, төрийн байгууллагуудын чиг үүрэг нь давхардал, хийдэл ихтэй, нэгдмэл зохион байгуулалт, ажил хэргийн уялдаа холбоо сулхан байна. Салбарын харилцааг зохицуулах бие даасан хуульгүй, олон салбарын хуулиар хэсэгчлэн зохицуулах байдлаар олон жилийн туршид явж ирлээ. Тиймээс гадаад, дотоод худалдааны үйл ажиллагаанд оролцогч субьектуудын хооронд үүсэх эрхзүйн харилцааг зохицуулах, худалдааг зохицуулах төрийн зохицуулалтын арга хэрэгслүүдийг хуульчлан баталгаажуулах, гадаад дотоод худалдааг зохицуулах төрийн байгууллагуудын бүтэц зохион байгуулалт, эрх үүргийг тодорхойлох ажлуудыг нэн даруй яаралтай шийдвэрлэх шаардлагатай байна. Энэ ажлыг хэрэгжүүлэх бэлтгэл ажлын хүрээнд Монгол улсын худалдааны бодлогын үзэл баримтлалыг нэгдэн орсон гэрээ хэлэлцээр, улс орны урт хугацааны хөгжлийн бодлогод нийцүүлэн өөрчлөх зайлшгүй шаардлагатай байгаа юм. Хөгжлийн энэхүү хэрэгцээ шаардлагад нийцүүлэн Монгол улсын Гадаад харилцааны яам харилцан уялдаа, харилцан хамаарал бүхий түргэн хурдацтай хувьсан өөрчлөгдөж буй дэлхий ертөнцөд өөрийн орны үндэсний аюулгүй байдал, ашиг сонирхлыг дээд зэргээр хамгаалж, ард түмнийхээ чинээлэг хангалуун амьдралыг хангахад чиглэсэн худалдааны стратеги бодлогыг хэрэгжүүлэх зорилгоор Монгол улс УИХ-аас 2020 онд батлан гаргасан “Алсын хараа-2050” урт хугацааны хөгжлийн бодлогодоо нийцүүлэн гадаад худалдааны үзэл баримтлалаа анх удаа боловсруулан гаргаж байна. Монгол улсын гадаад худалдааны үзэл баримтлал бол үндэсний аюулгүй байдал, үндэсний эрх ашгийг хамгаалах замаар олон улсын тавцанд манай орны тусгаар тогтнол, бүрэн эрхт байдлыг бататган бэхжүүлэх; салбарын бодлогыг олон улсын гэрээ хэлэлцээрээр хүлээсэн үүрэг, улс орны урт хугацааны хөгжлийн бодлого төлөвлөлттэй уялдуулан хэрэгжүүлэх; гадаад худалдаа, эдийн засгийн гадаад хамтын ажиллагааны бодлогын тогтвортой, залгамж чанарыг хангах; худалдааны бодлогын суурь зарчим, үнэт зүйлсийг тодорхойлох; худалдааны бодлогын зорилго, зорилтуудыг улс орны хөгжлийн онцлог нөхцөл байдал, нөөц боломжид тулгуурлан тогтоох; худалдааны бодлогыг үр дүнтэй, шат дараалалтайгаар хэрэгжүүлэх арга замыг тодорхойлж, биелэлтийг хянах; худалдааны бодлогын хүрээнд хүн, нийгэм, эдийн засгийн хөгжил, байгаль орчны тэнцвэрт байдлыг хангахад чиглэсэн бодлогын баримт бичиг мөн.

Abstract

Significant political, economic and social transformations, shifts in location and balance of power centers and substantial changes in the international business environment are taking place worldwide due to the progress of science and technology, a rapid economic growth and the concentration of production capacities along the movement of capital and workforce. It is impossible to go hand-in-hand with these rapid changes without well-thought and thoroughly developed policies and programs and properly established order and organization. The trade sector, which has a vital role in our country’s economic life, is facing many accumulated problems that are difficult to resolve, in addition to the structural division of the state institution in charge of the sector, many overlaps and gaps in the functioning of the government agencies and the weakness in joint operations and business coordination. The sector lacks an independent legislation to govern its activities and, instead, has been regulated for many years through partial provisions of numerous sectoral laws. Therefore, it has become an urgent must to implement tasks to regulate the legal relations among stakeholders of the foreign and domestic trade, to legislate instruments of the state regulation of trade, and to clarify and identify the structure, organization and mandates of the state regulatory bodies for foreign and domestic trade. Within the preparatory work for this task, it is necessary to revise the trade policy concept in Mongolia in line with the country’s international laws and long-term development policy. To meet this demand, the Ministry of Foreign Affairs has initiated for the first time to develop the concept of foreign trade in conformity with the long-term development policy document “Vision-2050” approved by the State Great Hural of Mongolia and for the purposes of fully protecting the national security and interests in the interconnected and interdependent world of rapid transformations and of implementing trade strategies and policies directed at providing wealthy and enjoyable life to the people. Mongolia’s foreign trade white paper is a policy document aimed at strengthening the country’s independence and sovereignty in the international arena through protection of national security and interests; implementing the sector’s policy in harmony with its commitments under the international treaties and the national long-term development policy and planning; ensuring the sustainability and continuity of policies of foreign trade and foreign economic cooperation; formulating the basic principles and values of foreign trade policy; establishing the foreign trade policy goals and objectives based on the specific conditions and potentials of the country; identifying the ways of effective and stage-by-stage implementation of the trade policy and its monitoring; ensuring the proper balance between the human, social and economic development and the environment.

Түлхүүр үгс:
худалдааны-бодлого
тарифын-зохицуулалт
тарифын-бус-зохицуулалт
Англи нэр: Impact assessment of Mongolia-China FTA
Бүртгэлийн дугаар: P2020-3887
Санхүүжүүлэгч: Европын холбоо
Мөнгөн дүн: 60.0 сая ₮
Хугацаа: 2019.07.14 - 2020.10.09
Захиалагч: Монгол Улсын Гадаад Харилцааны Яам
Төлөв: Хэрэгжиж дууссан

Хураангуй

Энэхүү төслийн зорилго нь салбар хоорондын тэнцлийн шинжилгээний динамик загварт тулгуурлан Монгол болон Хятад улсын хооронд Чөлөөт худалдааны хэлэлцээр (ЧХХ) байгуулсан нөхцөлд Монголын эдийн засгийн салбаруудад үзүүлэх нөлөөллийг Чөлөөт худалдааны хэлэлцээрийн хувилбаруудаар үнэлэх зорилготой юм. Тооцоолж болох ерөнхий тэнцвэрийн динамик загвар буюу салбар хоорондын тэнцлийн шинжилгээний динамик загварчлал нь худалдааны гэрээ хэлэлцээр болон худалдаатай холбоотой бусад судалгаануудад бодлогын өөрчлөлтийн эдийн засагт үзүүлэх нөлөөллийг судлахад өргөнөөр ашиглагддаг. Энэхүү судалгаанд Монголын эдийн засгийг 9 салбар болон бүтээгдэхүүнд хуваан ангилсан хамгийн сүүлийн үеийн статистикийн мэдээллийг ашигласан болно.

Abstract

The purpose of this project is to analyze the possible impacts of Mongolia - China Free trade agreement (Mongolia – China FTA) on various sectors of the economy in Mongolia under different possible FTA scenarios by using dynamic computable general equilibrium model (DCGE). DCGE model has been extensively used in free trade agreements and other trade related studies to evaluate the economy-wide potential impact of economic policy reforms. Current study uses latest national statistical database, which includes 9 tradable commodities and sectors of the Mongolian economy.

Түлхүүр үгс:
Mongolia-China
free-trade-agreement
CGE-model-based-study




Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар