МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Н.Энхцэцэг, Б.Дөлгөөн, Т.Лхагважаргал, О.Мөнхсайхан
"Жагсаал, цуглаан хийх журмын тухай хуульд хийсэн эрх зүйн дүн шинжилгээ" Эрх зүй сэтгүүл, vol. Тусгай дугаар, no. Тусгай дугаар, pp. 1-79, 2025-5-15

http://lawschool.ws.mn/m/38

Хураангуй

Судалгаанд жагсаал, цуглаан хийх журмын тухай хуулийн хэрэгжилтэд их нөлөөлөл үзүүлж буй хэм хэмжээг тусгаарлан сонгож, тулгамдсан асуудлыг тодорхойлохын зэрэгцээ Үндсэн хуулиар баталгаажуулсан "итгэл үнэмшилтэй байх", "үзэл бодлоо чөлөөтэй илэрхийлэх, үг хэлэх, ... тайван жагсаал, цуглаан хийх эрх чөлөөг" бодитой эдлэх боломжийг сайжруулах арга замыг тодорхойлоход чиглэсэн.

Зохиогч(ид): Н.Энхцэцэг
"Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийг Улсын Их хурлаас сонгодог болох эсэх асуудал" Эрх зүй сэтгүүл, vol. Тусгай дугаар, no. Тусгай дугаар, pp. 202-248, 2025-5-15

http://law.num.edu.mn/news/40

Хураангуй

Сүүлийн жилүүдэд манай улсад “сонгодог парламент” гэх илэрхийллийн хүрээнд Ерөнхийлөгчийг УИХ-аас сонгодог болох талаарх тогтолцооны өөрчлөлт хийх санаа үе үе гарсаар байна. Парламентын бүгд найрамдах улсын ерөнхийлөгчийг парламентаас сонгодог гэж үзэх явдал ХХ зуунд түгээмэл байсан ч сүүлийн 30 гаруй жилд ерөнхийлөгчийг ард түмнээс шууд сонгодог байх нь парламентын тогтолцоонд хэвийн зүйл болж иржээ. Төрийн удирдлагын тогтолцоонд ерөнхийлөгчийн эрх мэдлийн хүрээнээс хамааран ерөнхийлөгчийн болон парламентийн бүгд найрамдах улс, мөн эдгээрийн онцлог шинжийг агуулсан холимог тогтолцоог түгээмэл авч үздэг. Гэвч ерөнхийлөгчийн бүрэн эрхийн хүрээнээс хамааран “ерөнхий сайд-ерөнхийлөгчийн”, “ерөнхийлөгч-парламент” зэргээр тогтолцоог нарийвчилан ангилж ардчилал, төрийн удирдлагад гүйцэтгэх чиг үүргийг үнэлж, хэмжиж ирсэн. Парламентийн бүгд найрамдах улсын ерөнхийлөгч нь төрийн тэргүүн төдийгүй, төрийн эрх мэдлийг хяналт-тэнцвэрийг хангахад чухал чиг үүрэгтэй субьект. Энэ өгүүллээр парламентийн бүгд найрамдах улсын төрийн удирдлагын тогтолцооны хүрээнд ерөнхийлөгчийг шууд ба шууд бусаар сонгож буй байдал, тогтолцооны мөн чанар, гүйцэтгэлийг харьцуулан дүгнэж буй байдлыг судалж зарим улс орны ерөнхийлөгчийн бүрэн эрхийг харьцуулан судалсан.

Зохиогч(ид): Н.Энхцэцэг
"Монгол Улсад улс төрийн нам үүсгэн байгуулах, бүртгэх, өөрчлөх, хориглох, татан буулгах эрх зүйн зохицуулалт" Эрх зүй сэтгүүл, vol. Тусгай дугаар, no. Тусгай дугаар, pp. 83-130, 2025-5-15

http://lawschool.ws.mn/m/38

Хураангуй

Тус эрдэм шинжилгээний судалгаагаар Монгол Улсад улс төрийн нам үүсгэн байгуулах үртгэх, өөрчлөх, хориглох, татан буулгах эрх зүйн зохицуулалтын харьцуулсан судалгааг хийсэн.

Зохиогч(ид): Н.Энхцэцэг
"ХУВЬ ХҮНИЙ ҮНДСЭН ХУУЛИЙН ШҮҮХЭД ХАНДАХ ЭРХ", 2024-5-15
Зохиогч(ид): Н.Энхцэцэг
"ORDRE PUBLIC БУЮУ НИЙТИЙН ДЭГ ЖУРАМ: ХАРЬЦУУЛСАН ТОЙМ" Эрх зүй сэтгүүл, vol. 2024 2, no. 67, pp. 259-290, 2024-5-10

www.law.num.edu.mn

Хураангуй

Нийтийн дэг журмын (францаар ordre public, англиар public policy) тухай ойлголт нь урт хугацааны туршид олон улсын хувийн эрх зүйн чухал хэдий ч ээдрээтэй эрх зүйн ойлголт байсаар ирсэн. Энэ нь шүүхээс гадаад улсын хуулийг хэрэглэх эсэх, эсвэл гадаадын шүүх, арбитрын шийдвэрийг хүлээн зөвшөөрөх, биелүүлэхээс татгалзах нэг үндэслэл болдог. Нийтийн дэг журам нь олон улсын хувийн ба нийтийн эрх зүй, олон улсын арбиртын эрх зүй, гадаадын шүүхийн шийдвэр биелүүлэх, эрх зүйн туслалцаа харилцан үзүүлэх зэрэг талбарт өргөн хүрээнд хэрэглэгддэг. Энэ өгүүлэлд ordre public (public policy) ойлголтыг иргэнлэг эрх зүйт болон нийтлэг эрхт зүйт орнууд хэрхэн ойлгож, тайлбарлаж ирсэн талаар өгүүлнэ. Ингэхдээ, тус хоёр системийн төлөөлөл болгон Франц, Герман, Америк, Английн эрх зүйн тогтолцоонд нийтийн дэг журмыг хэрхэн тайлбарлаж, хэрэглэж буй талаар эрх баримт бичиг, шүүхийн онцлох шийдвэрийг толилуулан дүн шинжилгээ хийнэ. Мөн Монгол Улсын хууль тогтоомжид ordre public заалт хэрхэн туссан болохыг авч үзэж, улс орнуудын ойлголт, хандлагатай харьцуулан дүгнэлт гаргана.

Зохиогч(ид): Н.Энхцэцэг
"Ordre public ойлголтын уламжлалт хандлага ба орчин үе", Хууль зүйн шинжлэх ухааны эрэлтэд МУИС-ийн Хууль зүйн сургуулийн оролцоо сэдэвт залуу багш нарын эрдэм шинжилгээний хурал, 2024-4-24, vol. 1, pp. 1-5

Хураангуй

Хурлын нэр: Хууль зүйн шинжлэх ухааны эрэлтэд МУИС-ийн Хууль зүйн сургуулийн оролцоо сэдэвт залуу багш нарын эрдэм шинжилгээний хурал Өгүүллийн нэр: Ordre public уламжлалт ойлголт ба орчин үе Хуралд оролцсон огноо: 2024-04-24 Энхцэцэг Нэргүй Хураангуй: Нийтийн дэг журмын (францаар ordre public, англиар public policy) тухай ойлголт нь урт хугацааны туршид олон улсын хувийн эрх зүйн чухал хэдий ч ээдрээтэй эрх зүйн ойлголт байсаар ирсэн. Энэ нь шүүхээс гадаад улсын хуулийг хэрэглэх эсэх, эсвэл гадаадын шүүх, арбитрын шийдвэрийг хүлээн зөвшөөрөх, биелүүлэхээс татгалзах нэг үндэслэл болдог. Нийтийн дэг журам нь олон улсын хувийн ба нийтийн эрх зүй, олон улсын арбиртын эрх зүй, гадаадын шүүхийн шийдвэр биелүүлэх, эрх зүйн туслалцаа харилцан үзүүлэх зэрэг талбарт өргөн хүрээнд хэрэглэгддэг. Энэ өгүүлэлд ordre public (public policy) ойлголтыг иргэнлэг эрх зүйт болон нийтлэг эрхт зүйт орнууд хэрхэн ойлгож, тайлбарлаж ирсэн талаар өгүүлнэ. Ингэхдээ, тус хоёр системийн төлөөлөл болгон Франц, Герман, Америк, Английн эрх зүйн тогтолцоонд нийтийн дэг журмыг хэрхэн тайлбарлаж, хэрэглэж буй талаар эрх баримт бичиг, шүүхийн онцлох шийдвэрийг толилуулан дүн шинжилгээ хийнэ. Мөн Монгол Улсын хууль тогтоомжид ordre public заалт хэрхэн туссан болохыг авч үзэж, улс орнуудын ойлголт, хандлагатай харьцуулан дүгнэлт гаргана.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар