МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Д.Долгорсүрэн, Д.Золжаргал
"Traditional knowledge of spring and water preservation among the local community of Adaatsag sum, Dundgobi province, Mongoliai", Interrogating the copperative governance of water in inner Asia, Монгол, 2025-5-15, vol. 2024, pp. pp 1-11

Хураангуй

In Mongolia, many rivers and springs disappear every year. Particularly, there is a limited amount of surface water resources in Gobi area. In this study, we are interested to explore traditional Knowledge of spring and water preservation among local community of Adaatsag soum of Dundgov Province which is considered to have the most rivers, streams and springs in the area. According to the tradition of Mongolia, people believe that all mountains water and land have their own spiritual lords. If people pollute spring water or river, it is believed that the lord will become furious and can do harm. With such fear, local community performs many kinds of rituals dedicated to the lords of the water and land by paying tribute and expressing gratitude to them for their protection as well as water supply in the area. This allowed local people to learn about the nature and have a special relationship with. Eventually the knowledge they gained through such actions has become one kind of a method to preserve water and conserve nature in the area. The ways of nature preservation of Mongolian people are related to the culture and traditions as well as state laws and policies. Adaatsag soum community has been managing their water problems aligning with the policies of the local government by applying variety of methods of protecting, restoring and using the water from the springs.

Зохиогч(ид): Д.Долгорсүрэн, С.Мижид
"Монголчуудын уламжлалт идээ ундааны соёл/ цайны жишээн дээр/", Нүүдлийн соёл иргэншлийн үнэт зүйлс: Нүүдэлчин монгол, 2022-12-8, vol. 22, pp. 181-186

Хураангуй

Монголчууд жилийн 4 улирал, өдрийн цаг, тухайн хүний нас, бие махбодийн онцлог, бодисын солилцоо, энергийн хуримтлал зэргээс хамааран хоол ундныхаа төрөл зүйл тэдгээрийн хэмжээг тохируулж ирсэн ба өөрөөр хэлбэл цаг улиралдаа тохируулан зохицуулж ирсэн уламжлалтай ард түмэн. Монголчуудын уламжлалт идээ ундааны нэгэн төрөл болох цай нь өдөр тутмын хэрэглэдэг хамгийн нийтлэг ундаа юм..

Зохиогч(ид): Д.Долгорсүрэн
" Монголчуудын уламжлалт идээн ундааны соёлын зарим асуудал / амтны тухай цайны жишээн дээр/", Угсаатан судлал 2022, Монгол, ОХУ,ТБНУ, 2022-9-16, vol. 1, pp. 1-6

Хураангуй

Нүүдэлчин монголчуудын уламжлалд айл нүүж явааг харвал цай, идээ барьж очиж цайлдаг нь аян замын нь алжаалыг тайлахыг хүссэн зочломтгой зан, зорьсон нутагтаа тавтай хүрэхийг ерөөсөн чин сэтгэлийг илтгэнэ Удаан уулзаагүй хүнийг, бас холоос ирсэн гийчдийг “манайд ирж цай уугаарай “гэж, урин залж цайлдаг ёс бий.Хүнд цай аягалан өгөхдөө ханцуйгаа буулган ёс төртэй барина. Зочин гийчин урьсан олноо амттай аагтай шаргал цайгаараа дайлдагг ардын ёс бий. Монголчуудын цай нь амны цангаа гаргахаас гадна хоолыг орлох чанартай илчлэг ,тэжээллэг ядаргаа тайлах увидастай ундаа юм.Тиймээс ч монголчуудын дунд аагтай шаргал цайны амт гэж яригддаг тэр амтыг дурсамжиндаа үлдээх бус хэрхэн яаж уламжлуулах тухай асуудал нэн чухал зүйл билээ.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар