МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): В.Дашдаваа, Ц.Алтанчимэг
"Exceptional Case Marked Subject in Altaic Languages" Mongolian Journal of English Language and Culture Studies, vol. 12, no. ISSN-24101389, pp. 37-49, 2022-5-9

https://sas.num.edu.mn/mn/?p=998

Хураангуй

Abstract: The purpose of this research is to show the (in)compatibility of the Mongolian Language with theories and conditions of UG in that I investigate Exceptional case marked construction and its peculiarities in Mongolian in comparison with Japanese, Turkish and Uyghur within the following questions. - Is the Genitive assigned by the head noun from the outside of the relative clause? - What is the syntactic category of this kind of relative clause? - Is it possible that the relative clause with the exceptional case-marked subject is nominalized?

Зохиогч(ид): Ц.Алтанчимэг, Е.Бямбасүрэн
"Issues of the future trends in providing education to students", Current trends teaching in teaching foreign language-2022, 2022-4-9, vol. 5, pp.

Хураангуй

Хүний хөгжлийн төлөвшлийг нийгмийн хөгжлийн шалгуур гэж үзэх болсон өнөө үед чадамжид суурилсан боловсрол, өөрөөр хэлбэл боловсрол сургалтын үр дүнг мэдлэг чадвар хандлагаар хэмжих зорилт нь боловсрол сургалтын шинэ хандлагыг тодорхойлох болов. Шинэ зуунд амьдрах, асуудлаа шийдвэрлэх чадвартай, зөв хандлагатай иргэн төлөвшүүлэх зорилт дэлхийн олон улс орны боловсролын тогтолцоонд хэрэгжиж эхлээд байна. Манай улсад сүүлийн жилүүдэд мэдлэгт суурилсан сургалтаас чадвар, хандлагад суурилсан сургалтад шилжих, суурь, бүрэн дунд сургуулийн болон бакалаврын гээд боловсролын бүх түвшинд суралцагчдын чадамжийг хөгжүүлэх зорилт хэрэгжиж эхлээд байна. Сургалтын чанарыг боловсролын зорилго, үр дүнтэй холбох асуудал яригдаж, энэ нь яваандаа чадамж гэсэн ойлголтоор илэрхийлэгдэж болжээ.

Зохиогч(ид): В.Дашдаваа, Ц.Алтанчимэг
"Case Licensing of Embedded Subjects in English and Mongolian " Mongolian Journal of English Language and Culture Studies, vol. 11, pp. 29-39, 2021-5-1

https://research.num.edu.mn/#/btime/admin/journals

Хураангуй

Case Licensing of Embedded Subjects in English and MongolianAbstract This study aims to demonstrate that parameters characterize the grammars of individual languages such as English and Mongolian based on the differences of case licensing of an embedded subject in two languages. First, under the parametric variation,we propose that a relative clause with a genitive case-marked subject in Mongolian is a complementizer phrase. Second, we try to illustrate that in Mongolian, genitive-case marked subject and accusative case marked subject occur only in finite clauses while in English ECM accusative case marked subject in infinite clauses. Finally, we aim to show subordinateclause in Mongolian has one more structure in comparison with the canonical clause structure CP+TP+VP of English adopting the analysis of split projection by Rizzi (Rizzi, 1993). Keywords: Exceptional Case Marker, Complementizer, Embedded Subject

Зохиогч(ид): Ц.Алтанчимэг, П.Түмэнгэрэл
"ОЮУТНУУДАД СТРЕСС ҮҮСГЭЖ БУЙ АКАДЕМИК ХҮЧИН ЗҮЙЛС" Боловсрол судлал, vol. 24, no. 1818-8478, pp. 1, 2020-5-25

http://bolovsrolsudlal.mn/

Хураангуй

The purpose of this study was to create a survey on academic stressors at National University of Mongolia. Students are the future of the country so universities should be responsible for preparing them for the best workforce. Therefore, in this study we have selected factors that influence student achievement, focus on academic stressors among university students, identify sources of stressors and analyze the data. A current study was conducted and interviewed between 123 students. The comments of the participants in the study became the basis for the development of the main instrument of the survey.According to the study, the most important factors for university academic stressors were from outside.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар