МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Д.Майсүлд, Ш.Цэндхүү
"Японы аутизмын хүрээний эмгэгтэй хүүхдийн боловсролын түүхээс", Сэтгэл судлалын орчин үеийн асуудлууд, Монгол , 2025-4-25, vol. II, pp. 1-10

Хураангуй

Сүүлийн жилүүдэд тэгш хамруулах боловсролын асуудалд төр засгаас ихээхэн анхаарах болсон билээ. Бид энэ удаагийн илтгэлээрээ Японд аутизмын хүрээний эмгэгтэй хүүхдийн боловсролд хэрхэн анхаарч ирсэн, ямар арга хэмжээ авч өнөөгийн түвшинд хүрсэн зэрэг ололт амжилтаас нь санаа авах, суралцах зорилго тавьсан болно.

Зохиогч(ид): Ш.Цэндхүү
"“Аутизмтай хүүхэдтэй ажилласан үр дүнгээс” ", ХӨГЖЛИЙН БЭРХШЭЭЛТЭЙ ХҮҮХДИЙН ХӨГЖИЛ, СУДЛАЛ, ТЭРГҮҮН ТУРШЛАГА ЭРДЭМ ШИНЖИЛГЭЭ, ОНОЛ ПРАКТИКИЙН ХУРАЛ, 2024-11-21, vol. 1, pp. 5-10

Хураангуй

Сүүлийн жилүүдэд дэлхийн улс оронд боловсролын тусгай хэрэгцээтэй хүүхдийн тоо нэмэгдэж байгаа гэсэн эрдэмтдийн судалгаа байна. Эдгээр тусгай хэрэгцээтэй, хөгжлийн онцлогтой хүүхдүүдийг боловсролд тэгш хамруулан, үр дүнтэй сургах асуудал нэн чухал билээ. Ялангуяа хүүхдийн ялгаатай байдал, хөгжлийн онцлогийг бага балчир наснаас нь эрт илрүүлж, хөгжүүлэх нь маш чухал тул цэцэрлэг болон ЕБС- ийн багш нар энэ талаар мэдлэгтэй байх ёстой. Иймээс багш мэргэжлээр суралцаж буй оюутнууд боловсролын тусгай хэрэгцээтэй хүүхдийн онцлогийг мэдэж, тэдэнд дэмжлэг үзүүлэх арга зүйд зайлшгүй суралцах шаардлагатай тул бид энэхүү сэдвийг сонгож авсан юм.

Зохиогч(ид): Ш.Цэндхүү
""Тэгш хамруулах боловсрол" хичээлд хийсэн анализ ", Хэл соёл, соёл хоорондын харилцаа, Монгол улс , 2024-9-20, vol. 1, pp. 12-15

Хураангуй

Тэгш хамруулах боловсрол гэдэг нь хүүхэд бүрийн хувийн онцлог, хэрэгцээ, ялгаатай байдлыг харгалзан үзэж боловсролыг тэгш хүртээмжтэй олгох асуудал юм. Тэгш хамруулан сургах боловсрол нь зөвхөн тусгай хэрэгцээт боловсролын шинэчлэл биш бөгөөд албан болон албан бус боловсролын тогтолцооны шинэчлэл болно. Их дээд сургуульд багш мэргэжлээр суралцаж буй оюутнууд “Тэгш хамруулах боловсрол” хичээлийг зайлшгүй судлах шаардлагатай билээ. Учир нь оюутнууд төгсөөд ЕБС, цэцэрлэгүүдэд янз бүрийн хувийн онцлог, ялгаатай болон боловсролын тусгай хэрэгцээтэй хүүхдүүдтэй үр дүнтэй ажиллах хэрэгцээ, шаардлага өнөө үед бий болж байна. 2021 оноос “Тэгш хамруулах багшийн боловсрол” олон улсын хамтарсан төсөл МУБИС, Ховд их сургууль, Дорнод их сургууль дээр хэрэгжиж эхэлсэн. “Тэгш хамруулах багшийн боловсрол” төсөл нь багш бэлтгэдэг их, дээд сургуулийн сургалтын хөтөлбөрийг “Тэгш хамруулах боловсрол”- ын үзэл баримтлал, онол практикийн агуулгаар баяжуулах, түгээн дэлгэрүүлэх зорилготой билээ. Энэ зорилтын хүрээнд манай сургуулийн багш мэргэжлийн хөтөлбөрт “Тэгш хамруулах боловсрол” хичээл нь багш боловсролын заавал судлах болон сонгон судлахаар тусгагдсан болно. Ийнхүү 2022-2023 оны хичээлийн жилийн I улирлаас сургуулийн өмнөх болон бага ангийн багшийн III курсийн оюутнуудад “Тэгш хамруулах боловсрол” хичээлийг орж эхэлсэн. Энэхүү хичээлийн хөтөлбөр, арга зүйгээ сайжруулах, шинэчлэх зорилгоор оюутнуудаас судалгаа авч, хичээлд орцын болон гарцын үнэлгээ хийж үр дүнг боловсруулж дүгнэлт гаргасан болно.

Зохиогч(ид): Ш.Цэндхүү, Д.Майсүлд
"Тэгш хамруулан сургах боловсролын орчин, түүний хэрэгжилт", БОЛОВСРОЛ, СЭТГЭЛ СУДЛАЛЫН ОРЧИН ҮЕИЙН АСУУДЛУУД, Монгол , 2024-5-24, vol. 2, pp. 19-22

Хураангуй

“Тэгш хамруулах боловсрол” гэдэг нь хүүхэд бүрийн хувийн онцлог, хэрэгцээ, ялгаатай байдлыг харгалзан үзэж боловсролыг тэгш хүртээмжтэй олгох асуудал билээ. Арьс өнгө, нас хүйс, үндэс угсаа, шашин шүтлэг, нийгмийн гарал үүсэл, хөгжлийн бэрхшээл зэргээс үл хамааран хүн бүр тэгш, чанартай боловсрол эзэмших эрхтэй. Тэгш хамруулан сургах боловсрол нь албан ба албан бус боловсролын орчинд суралцах хэрэгцээ шаардлагыг өргөн хүрээнд зохистойгоор хангах явдал бөгөөд багш нар болон суралцагчдын аль аль нь олон талт ялгаатай байдалд сэтгэл ханамжтай байх боломжийг бүрдүүлж, үүнийг асуудал гэж харахаасаа илүү суралцах орчинд тулгарч буй сорил, суралцах орчныг баяжуулж буй зүйл гэж харахыг зорих нь чухал юм.

Зохиогч(ид): Ш.Цэндхүү, Д.Майсүлд
"ТЭГШ ХАМРУУЛАХ БОЛОВСРОЛЫН ТОГТОЛЦОО, ХЭРЭГЖҮҮЛЖ БУЙ АРГА ХЭМЖЭЭГ МОНГОЛ, ЯПОНЫ ЖИШЭЭГЭЭР АВЧ ҮЗЭХ НЬ" Гадаад хэл соёл судлал, vol. Vol. 28 No. 596 (2024), pp. 102-113, 2024-5-9

https://journal.num.edu.mn/JOFLAC/article/view/7080

Хураангуй

Уг өгүүлэлд тэгш хамруулах боловсролын үндсэн үзэл санаа хийгээд Монгол, Япон хоёр оронд тэгш хамруулах боловсролыг хууль дүрэмдээ хэрхэн тусгаж, мөн энэ чиглэлээр ямар арга хэмжээ авч хэрэгжүүлж буйг авч үзэн, харьцуулахыг зорьсон болно.

Зохиогч(ид): Ш.Цэндхүү, Д.Майсүлд
"Тэгш хамруулах боловсролын эрх зүйн орчин, түүний хэрэгжилт (Монгол, Японы жишээн дээр)", Нийгмийн асуудал-гарц, шийдэл 2024, Монгол , 2024-3-19, vol. 2, pp. 34-38

Хураангуй

Сүүлийн жилүүдэд тэгш хамруулан сургах боловсролын асуудалд дэлхийн олон улс орон анхаарлаа хандуулж байна. Тэгш хамруулан сургах боловсролыг зөвхөн тусгай хэрэгцээт боловсролын асуудал гэж ойлгох нь түгээмэл байдаг. Гэвч үүнд албан ба албан бус боловсрол ч багтдаг. Тэгш хамруулан сургах боловсролын эрх зүйн орчны тухай ойлголтод тэгш хамруулан сургах боловсролын үзэл санааг сургалтын практикт хэрэгжүүлэхэд чиглэгдсэн олон улсын конвенц, тунхаг бичиг, тухайн улсын боловсролын тухай хууль, журам бүхий эрх зүйн баримт бичиг дэх заалт шийдвэрүүд орно. Иймээс уг илтгэлд Монгол, Япон хоёр орны тэгш хамруулан сургах боловсролын эрх зүйн орчинд анализ хийж, харьцуулахыг зорилгоо болгосон.

Зохиогч(ид): Ш.Цэндхүү
"Тэгш хамруулах боловсролын үзэл баримтлал, зарчим ", МУИС-ийн Ховд аймаг дахь салбар сургуулийн багш нарын эрдэм шинжилгээний хурал /Байгалийн ухаан/, 2023-4-20, vol. 5, pp. 2-4

Хураангуй

Тэгш хамруулах гэдэг бол: Бүх хүнийг нийгмийн бүхий л салбарт чөлөөтэй, нээлттэй оролцох боломжоор хангах, боловсролын салбарт хүн бүрт хүртээмжтэй чанартай боловсролын үйлчилгээ үзүүлэх үйл явц гэж ойлгоно. Тэгш хамруулахын үндсэн үзэл санаа нь ялгаварлан гадуурхагдахын эсрэг чиглэгддэг бөгөөд дараах онцлог шинжүүдийг голлож үздэг. Үүнд: Хүмүүсийн ертөнцийг үзэх үзэл, шашны үзэл, хүйс, нийгмийн байдал, нас, соёл, арьсны өнгө, бэлгийн чиг баримжаа, бие эрхтэн, оюун ухааны чадвар алдалт, бусдаас ялгагдах онцлог зэргийг хэвийн үзэгдэл гэж тооцдог.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар