Бидний тухай
Багш ажилтан
аман илтгэл
The provision of local financial independence increases access to public services and improves the distribution of reserves, the efficiency of utilities, and boosts local economic capacity. This article presents the methodology for calculating the index of local financial independence, which comprises six main indicators: local independence of revenues, independence of non-tax revenues, tax independence, financial capacity, the ratio of capital costs, and independence of expenditures. The result of the local financial autonomy index is calculated based on a total of 210 samples from 21 provinces of Mongolia, covering the period from 2013 to 2022.
Энэхүү судалгааны ажлаар орон нутгийн бие даасан байдалд нөлөөлөх газарзүйн, хүн ам, улс төр, эдийн засгийн онцлогийг шинжилсэн. Бид 21 аймгийн 2012-2021 оны тоон мэдээллийг ашигласан ба Панел регрессээр үнэлгээ хийсэн. Үнэлгээний үр дүнд орон нутгийн бие даасан байдалд улс төр, эдийн засгийн онцлог хамгийн их нөлөөтэй байна. Дараа нь хүн амын онцлогоос илүүтэйгээр газарзүйн онцлог давамгай байна.
This study delves into analysis the link between local financial autonomy and local development index of Mongolian provinces. Local development indices were calculated in accordance with methodology issued by Mongolian government resolution of 2018. Local financial autonomy indicators were analyzed based on ratios which proposed by majority of researchers. We used data from 21 provinces from 2016 to 2021 and evaluated it by panel regression. As a result of the evaluation, we found that there is a positive degree between a local financial autonomy between a local development index.
Local finances of the Mongolia are highly dependent on the centralized government budget and tax constraints do not authorize a local financial autonomy, despite fiscal decentralization has become a common international trend. The purpose of this study is to determine the factors that affecting local financial autonomy by using relevant data of local finances over the 2012-2020 year period. How components of socia-economic, demographic and political factors are affecting in local financial autonomy by combining a dataset that includes local budget revenues and local expenditures from 21 aimags and by using method of panel data analysis. This paper aims to consider other impacts of geographical features of aimags (such as forest area and surface water) as well on local financial autonomy.
In this study, a theoretical model that determines the factors affecting a local financial dependence has been formulated. The model has been established on the classical theory of economic growth and written in a form of Panel Data Regression. Total of 9 variables have been identified within model constraints. The model has been tested by econometric evaluation and Panel Data has been collected from 21 aimags of Mongolia including period of 2012-2020. As a result of estimation, it is important to reduce local budget expenditures instead of increasing a personal income tax and vehicle tax to reduce a local financial dependence.
Энэхүү судалгааны ажлаар орон нутгийн санхүүгийн хараат байдалд нөлөөлөгч хүчин зүйлийг тодорхойлох онолын загварыг томъёоллоо. Тус загвар нь сонгодог эдийн засгийн өсөлтийн онолд суурилсан ба Панел регрессийн хэлбэрт бичигдсэн. Загварын хязгаарлалтын хүрээнд нийт 9 үзүүлэлтийг тодорхойлсон. Загварын туршилтыг хийхдээ Монгол улсын 21 аймгийн 2012-2020 оны Панел тоон өгөгдлийг ашиглаж, эконометрикийн үнэлгээ хийсэн. Үнэлгээний үр дүнд орон нутгийн санхүүгийн хараат байдлыг бууруулахад хувь хүний орлого болон автотээврийн хэрэгслийн албан татварын орлогыг нэмэгдүүлэхээс илүү орон нутгийн төсвийн зардлыг танах нь нэн чухал байна.
Энэхүү ажлаар Дэлхий нийтийг хамарсан Ковид-19 цар тахлын үед улс орнуудын авч хэрэгжүүлж байгаа төсөв, санхүүгийн бодлого, Монгол улсад авч хэрэгжүүлж байгаа арга хэмжээний өнөөгийн байдлын талаар авч үзсэн. Судалгааны үр дүнгээс авч үзвэл Ковид-19 цар тахлын үед улс орнууд эрүүл мэндийг хамгаалах, иргэд өрхийн амьжиргааг дэмжих, ажлын байрыг хадгалах, эдийн засгийг сэргээх, идэвхжүүлэх чиглэлээр төсөв, санхүүгийн бодлогыг хэрэгжүүлэхээс гадна төсвийн хэмнэлтийн горимд шилжиж байна.