МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Ц.Нямсүрэн, Б.Дагзмаа, С.Дулам
"Defining the structure of the epic Khan Kharangui" New Research of Tuva, vol. 2, no. 2023, pp. 153-165, 2023-6-12

https://doi.org/10.25178/nit.2023.2.11

Хураангуй

The article analyzes the syntagmatic and paradigmatic structure of “Khan Kharangui” as the origin of Mongolian epics. In doing so, through syntagmatic and paradigmatic analysis each mean-ingful narrative in the epic is traced on the sentence level and consolidated in a chart grouping all these narratives. The theoretical and methodological significance of this study is to demonstrate how to apply the techniques of structural and syntagmatic analysis while studying epic poetry.The manuscripts of “Khan Kharangui” from Okin (Buryatia, Russia) and Kyzyl (Tuva, Russia) as well as “Rinchen” (published in Hungary) and “Tod Üseg” (St. Petersburg, Russia) are known to researchers. It was concluded that all the manuscripts of “Khan Kharangui” are originated from one source, namely from the source written in ancient script tod üseg. Since that source was substantially damaged, the other sources are used in this study. The Okin and the Rinchen manuscripts match almost word for word while the Kyzyl manuscript is more literary both in stylistic and orthographic aspects, but some episodes are rendered in a somewhat more shortened form compared to the for-mer manuscripts. There are slight differences in their size, but they are same in terms of substantive functions and structures.When analyzing the syntagmatic structure of the epic by means of the functions described in Vladimir Propp’s “Morphology of the Folktale”, the following functions are not identified in the epic about Khan Kharangui: branding (J), unrecognized arrival (O), unfounded claims (L), difficult task (M), solution (N), recognition (Q) and exposure (Ex).As for the paradigmatic structure of the epic, it could be analyzed by the method proposed in “The Structural Study of Myth” by Claude Lévi-Strauss. A particular feature in the paradigmatic structure of the epic is that it legitimizes how one ripostes and what the ultimate results will be when the established relationships and attitudes are violated. That is why each column on the left con-stitutes a premise or condition for the column on the right, and each column on the right becomes a consequence or implication for the left one with respect to the two columns on the right and left in the illustrated chart.

Зохиогч(ид): Г.Нандинбилиг, С.Дулам
"Монгол аман зохиолын онол-II", 2020-12-1
Зохиогч(ид): Г.Нандинбилиг, С.Дулам, С.Дашдэжид, Д.Нямдорж, А.Цэнд-Аюуш, М.Энхбаатар
"Монгол соёл иргэншил судлал", 2020-1-1
Зохиогч(ид): С.Дулам, Г.Нандинбилиг
"38. Эцэг Юкийн “Тартаар болон Төвд орноор аялсан дурсамж” ном дахь монгол түүх соёлын мэдээ занги" Монгол судлалын чуулган, vol. No 19 (54), pp. 97-102, 2015-1-1

Хураангуй

Алдарт аялагч Юкийн “Тартаар болон Төвд орноор аялсан дурсамж” ном дахь XIX зууны сүүл, XX зууны эхэн үеийн монголын түүх соёлын талаарх мэдээ зангийг франц хэлээс орчуулан уншигчдад хүргэхийн хамтаар зарим чухал зүйлийг задлан тайлбарласан байна.

Зохиогч(ид): Г.Нандинбилиг, С.Дулам
"Насны онцлогтой холбоотой монгол заншлууд" Аман зохиол судлал, vol. XXXVI, no. Fasc 8, pp. 83-90, 2015-1-1

Хураангуй

Монгол хүүхдийн насны үечлэл, давал давах ёстой холбогдох заншлуудыг задлан шинжилсэн.

Зохиогч(ид): С.Дулам, Г.Нандинбилиг
""Аяа уул олон боловч" хэмээх сургаалын тухай" Монгол судлалын чуулган, vol. №14\49\,, pp. 26-41, 2013-1-1

Хураангуй

Монголын сонгодог утга зохиол гол төлөөлөгч, яруу найрагч Дулдуйтын Равжаагийн "Уул олон боловч" шүлгийг Буддын шашин соёлын хам сэдвийн үүднээс задлан тайлбарласан болно





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар