Бидний тухай
Багш ажилтан
In this study, we surveyed employers and students to identify compliance between employers needs and student self-assessment of skills. Employers' survey consisted of fifteen questions to determine employers' assessment of the knowledge and skills of graduates in heavy equipment repairer's programs from four TVET schools. We also compared a survey questionnaire with Liebherr brands job duty requirements, on which determines the training needs and qualification level of their new workers. The study shows more than 76% of employers assessed professional knowledge as sufficient, more than 47% of employers assessed vocational skills as sufficient and more than 43% of employers rated attitudes as sufficient. Therefore, we can state there is skill mismatch between employer's assessment and students self-assessment.
— In this paper, we have considered whether vocational students’ learning style who made their own choice of profession related to their willingness to work in the profession. Students’ learning style were identified by Kolb’s learning cycles and their correlation with achievement and level of study. We surveyed 158 heavy equipment repairer’s students from four Technical and Vocational Education and Training (TVET) schools studying the same Competency-Based Learning curriculum. The study shows that 89.5% of students who chose independently the heavy equipment repairer’s profession want to work in their profession, and 84.3% are willing to pursue career development. The dominant learning style of students who chose independently career is “Reflector” (82.7%) while most of respondents are “Reflector” (69.6%).
Participation in need analysis to determine program learning outcomes for Mongolian employers is also new. In some situations, when employers hire a small number of graduates (one or two) whose specialty is not the main focus of these industries (for example, an electronics engineer in a mining company), they cannot determine/examine their level of qualification and have to stake only on GPA. This article will analyze the model and give examples to help such employers hire graduates.
Энэхүү хяналт судалгааны ажлаар Техник Технологийн Политехник Коллеж болон бусад Техникийн болон Мэргэжлийн Боловсролын сургуулиудын Цахилгаан Техникчийн Хөтөлбөрийг үр дүн(Curriculum Learning Outcomes) сайжруулах илүү оновчтой болгож, дэлхийн жишигт нийцсэн мэргэжилтэн бэлтгэн гаргахад өөрийн хувь нэмрээ оруулахын тулд энэхүү судалгаа шинжилгээ хийсэн. Цахилгаан техникчийн чадамжид суурилсан мэргэжлийн хөтөлбөрийг сонгох болсон шалтгаан бол “Аж үйлдвэрийн 2.0” хувьсгалаас хойш тогтвортой байсаар байгаа мэргэжил. Онцлог шинж нь хувиргах, дамжуулах, ашиглахад хялбар энергийн хэлбэр болох цахилгаан эрчим хүч нь хүн төрөлхтний өдөр тутмын эрэлт хэрэгцээ ба үүнийг энэхүү мэргэжил хангахад чухал үүрэгтэй. Мөн цахилгаан техникч нь дэлхий нийтэд хамгийн ирэлттэй байгаа топ 100 мэргэжилд багтдаг. Дэлхий нийтийн анхаарлаа хандуулж байгаль орчинд ээлтэй үр ашиг өндөртэй эх үүсвэр хайж судалгаа шинжилгээ хийгдэж байдаг салбарын мэргэжил юм. Тиймээс шинжлэх ухааны ололт бүтээлээр тэргүүлэх их дээд сургуулийн дэргэдэх политехник, коллежууд энэ мэргэжлээх сургалт явуулдаг. Хөтөлбөрөө тодорхойлохдоо “ХЭН? + ЮУГ? + ЯМАР НӨХЦӨЛД? + ЯАХ ЧАДВАРТАЙ ВЭ?” асуултанд хариу олох арга замаар харьцуулсан судалгааны арга зүйгээр судалгаанд үндэслэн боловсруулсан. Үйлчлүүлэгч болох суралцагчдын хэн болохыг 2023 оны техникийн болон мэргэжлийн боловсролын сургалтад хамрагдаж буй суралцагчдын төрхийг “persona” түүвэрчилсэн байдлаар тодорхойлж дэлхийн хүн амын “generation”-нд хувааж зан төлвийн нийтлэг төрхийг тодорхой болгох судалгааны үр дүнтэй харьцуулан хэнд зориулж хөтөлбөр боловсруулж байгааг гаргасан. Техник Технологийн Политехник коллежийн үнэт зүйл алсын хараанд нийцүүлэн, гадаадын болон монгол улсын ажлын байранд тавигдаж байгаа шаардлагууд дээр тулгуурлан Цахилгаан Техникчийн Сургалтын Хөтөлбөрийн Үр Дүн (CLO)-ийн тодорхойлолтыг гаргасан.
Сургалтын хөтөлбөрийг үйл явцад биш үр дүнд чиглэсэн аргачлалаар боловсруулах нь сургалтын чанарт ахиц гарч сургууль, багш нарын цаашдын үйл ажиллагаанд эерэг үр дүн авчирна. Чадамжид суурилсан сургалтын хөтөлбөр нь ажлын байрны шаардлагыг хангах мэдлэг, ур чадвар, дадлыг эзэмшүүлэхэд чиглэгддэг. Аж үйлдвэр өндөр хөгжсөн улс орны туршлагаар хэрэгжсэн чадамжид суурилсан сургалтын хөтөлбөрийг нутагшуулах хэлбэрээр боловсруулсан ерөнхий загварын дагуу манай улсын бүх сургалтын байгууллага нийтлэг байдлаар боловсруулан мөрдөж буй нь орон нутгийн онцлог, сургалтын байгууллагын чадвар чадавх, багшлах боловсон хүчин, техник тоног төхөөрөмжийг харгалзаж үзэхгүй байна. Түүнчлэн чадамжид суурилсан сургалтын хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхдээ ерөнхий боловсролын цөм хөтөлбөрийн агуулгыг багасгаж болох ч мэргэжлийн боловсролын байгууллагууд мэргэжлийн онцлогт тохируулан хичээлийн агуулгыг төлөвлөх, мөн ерөнхий эрдмийн болон мэргэжлийн хичээлүүдийн уялдаа холбоог гаргах боломжийг хараахан бүрдүүлж чадахгүй байгаа нь судалгааны явцад авсан санал асуулгаас харагдаж байна. Чадамжид суурилсан сургалтын хөтөлбөрийг багш нар боловсруулан сургалтад хэрэглэгддэг боловч, хэрэгжүүлэн ажиллаж буй багш нарын зүгээс өгсөн сэтгэл ханамжийн судалгаагаар дунд үнэлгээг авсан байна.
Германы олон улсын хамтын ажиллагааны нийгэмлэгийн хэрэгжүүлж буй “Түншлэлд суурилсан техникийн болон мэргэжлийн боловсрол, сургалт” төслийн хүрээнд МБС-ын багш бэлтгэх хөтөлбөрийг магистрын “top up” хэлбэрийн хөтөлбөр байх нь өнөөгийн нөхцөл байдал илүү тохиромжтой гэж үзсэн. Монгол улсад анх удаа МУИС, МУБИС, ШУТИС, ХААИС, ТТДС -ийн 5 их, дээд сургуулийн багшийн төлөөлөл бүхий “Хөтөлбөрийн баг”, ТТДС-ийг түшиц сургууль болгон E01141101, БАГШ, МЭРГЭЖЛИЙН БОЛОВСРОЛ СУРГАЛТ магистрын хөтөлбөрийг боловсруулан боловсруулжан хэрэгжүүлж байна. Уг хөтөлбөрийг ЮНИВОК стандартуудыг баримтлан үр дүнд суурилсан сургалтын арга аргачлалыг ашиглан хөтөлбөрөө боловсруулсан. Хөтөлбөрийн элсэгчид инженер болон багш бакалаврын зэрэгтэй байх боломжтой ба энэ онцлогт тохируулан багшлах болон мэргэжлийн дадлага хийж байгаа нь тус хөтөлбөрийн онцлог юм
The production of energy from Photovoltaic technology is becoming more and more relevant. Therefore, it is essential that academic world focuses attention on this topic in order to properly teach and transmit knowledge, skills and abilities. These ones are very useful in work activities. The academic course “Photovoltaic Power Generation” aims to better explain theoretical aspects by practical activities which require the implementation of innovative laboratories for learning. This paper presents the guidelines for replication of laboratory practices (twin labs), already offered to Italian students, in the context of the project EU-MONG.
Traditional engineering courses solely focused on certain engineering theoretical knowledge and skills while in current society it is urgently needed graduates who have interdisciplinary knowledge and skills. Engineering curriculums- electronics and environmental engineering programs at the National University of Mongolia and electrical and construction engineering programs at the Institute of Engineering and technology has adopted Conceive, Design, Implement and Operate (CDIO) framework which supported the revision of learning outcomes and teaching-learning approaches, through the introduction of multidisciplinary projects. Introduction of Multidisciplinary project on Smart Building with collaboration between students from four programs to design a smart energy-efficient building was successfully implemented. The ideas of tasks were to design a building with the following requirements: energy efficient with low heat loss, selection of suitable low cost, eco-material, and 80 % of energy production should be from solar panels. Also, students should choose an appropriate technology for the treatment of greywater and sludge from toilets. During the implementation of the project, students were able to expand their problem reasoning and solving, teamwork and communication skills.
E-learning becomes more and more important in university to continue teaching activities also in the current pandemic situation. Already before the sanitary emergency, e-learning has grown significantly in recent years. The European Commission has subsidized different projects aimed at developing e-learning, such as the Euro-Mongolian cooperation for modernization of engineering (EU-MONG) in various branches. In the context of this project, this paper highlights the courses of the electrical engineering curriculum (electrical machines, design of electrical systems, distribution systems and distributed generation, photovoltaic and wind power plants) for the grid integration of intermittent renewable sources. These courses are provided by the Italian partner, with some differences in virtual teaching due to the different topics.
Монгол улсад хэрэгжиж байгаа хөтөлбөрийн шаардлагын өнөөгийн нөхцөл байдалд анализ хийн ирээдүйн төгсөгчийн эзэмших цогц чадамжийн уялдаа холбоог гаргахыг уг судалгааны ажлаар зорилоо
In this paper, 65nm NMOS transistor frequency response and its compensation utilizing transistor characteristics based on physical properties is done. As a smallest unit component for nano integrated circuit modeling and compensation of nanotransistor characteristics are essential to analyze. To do that, equivalent model of transistor can be constructed of capacitors, resistors and current source. Admittance matrix is utilized in order to quantitatively analyze the response of NMOS transistor. Therefore, analysis of a frequency response for NMOS transistor based on physical properties utilizing transistor I-V and C-V characteristics is done. In that regard, compensation of frequency response based on physical properties of 65nm NMOS transistor is proposed.
In this paper, transition between accumulation, depletion and inversion conditions of transistor with 65nm channel length as a charge controlled device is studied. As a charge controlled device, doping and acceptor concentration in the device after to C(V) characteristic consequently, to transient behavior. Considerably, investigation of off-current, Short Channel Effect (SCE)s are studied. For simplicity and accuracy, quasi-static model is used to model charge distribution in junction areas within the device.
In this paper, transition between accumulation, depletion and inversion condition of transistor with 65nm channel length as a charge controlled device is studied. As a charge controlled device, doping and acceptor concentration in the deice affect to C(V) characteristic, consequently, to transient behavior. Considerably, investigation of off-current, Short Channel Effect(SCE)s are studied. For simplicity and accuracy, quasi-static model is used to model charge distribution in junction areas within the device.
Heterojunction type solar cells are used in commercial solar energy harvesting technology. To maximize energy harvest, in other words, efficiency, designing solar cell is crucial. Therefore, studying photovoltaic(PV) effect is fundamental research in renewable energy. In some study, three-terminal heterojunction bipolar transistor solar cell is proposed for high-efficiency photovoltaic(PV) conversion [1]. To do so, we have to study the nature of semiconductor and its characteristics. Because device simulation optimization helps to maximize solar cell performance. In this paper semiconductor materials specially transistors are studied with different donor and acceptor concentration. Continuation of this study can be engaged with further investigation of designing new PV based devices, its effect, maximization in energy harvest performance.