Бидний тухай
Багш ажилтан
Trade contributes significantly to the economic development of countries, but it can also have numerous negative impacts, including environmental degradation, greenhouse gas emissions, and resource overexploitation. Therefore, trade policy instruments aimed at protecting the environment, such as customs tariffs and non-tariff requirements, are an integral part of sustainable development. In this work, we aimed to study the implementation of Mongolia's policies, regulations, and tariff and non-tariff measures for environmental protection. According to the study, although Mongolia does not have an independent trade policy or legal act, the issue of trade policy for protecting the environment is reflected in long-term, medium, and short-term development policies. In addition, a legal environment has been established in Mongolia to implement trade policies for protecting the environment. Based on the results of the work, some ways to ensure the implementation of policies and regulations in the future are proposed.
Дэлхийн улс орнуудын худалдаа, эдийн засгийн өрсөлдөөнт байдалд шинжлэх ухаан, технологи, инновацын хөгжлийн эзлэх жин улам бүр нэмэгдэв. Өөрөөр хэлбэл хиймэл оюун ухаан, ногоон технологи, бага өртөгт үйл ажиллагааны шинэлэг арга хэлбэр зэрэг эдийн засгийн өндөр үр ашигтай салбараас өргөн хэрэглээний бүтээгдэхүүн, үйлчилгээ хүртэл бүхий л шинэ санаа зах зээлд давуу байдал олгох гол түлхүүр болж байна. Иймээс улс орнууд оюуны өмч, худалдааны нууц, тэдгээрийг хамгаалах асуудлыг нэгдмэл, ил тод болгох, шаардлагатай хууль, эрх зүйн орчныг бүрдүүлэхэд онцгой анхаарч эхлэв. Үүнээс худалдааны нууцыг хамгаалах хэрэгцээ, шаардлага дэлхийн зах зээлд нөлөө бүхий зарим улс орнуудад чухлаар тавигдаж эхэлсэн ч Монгол Улсын хувьд энэхүү салбар нь шинэ тутам хөгжиж буй тул худалдааны нууцыг бүрэн дүүрэн тодорхойлох, хамгаалах, түүнд хамаарах хэрэг, маргааныг шийдвэрлэх, нууц эзэмшигчийн зөрчигдсөн эрхийг сэргээх, хохирлыг гүйцэд барагдуулах, хариуцлагын тогтолцоог боловсронгуй болгох, улс орны эдийн засгийн аюулгүй байдалд үзүүлж болзошгүй сөрөг нөлөөг сааруулахад чиглэсэн хууль, эрх зүйн үйлчлэл “хангалтгүй” байна. Иймд худалдааны нууцын эрх зүйн хамгаалалтын арвин туршлагатай гурван орны өнөөгийн практик, тулгамдаж буй асуудал, давуу талыг харьцуулан судлахыг зорилоо.
The potential for increasing Mongolia's foreign trade by concluding Free Trade Agreements with partner countries was studied.
In modern times, the role of paperless trade in digitizing the activities of the customs organization, simplifying customs clearance procedures and control and inspection processes, making information transparent and prompt, reducing trade costs, and increasing efficiency is increasing. Mongolia joined the General Agreement on Facilitating Paperless Cross-Border Trade in Asia and the Pacific in 2021, but in terms of implementation, it has a low performance compared to other countries. Therefore, we aim to study the practice of paperless trade in China and South Korea, which are members of this agreement, and explore the possibility of introducing it. According to the research, China exchanges certificates of origin, sanitary and phytosanitary certificates with 15 countries through electronic information exchange platforms EODES, JEVS, and E-cert, Korea uses the UNI-PASS electronic customs system and blockchain technology in its customs operations, as well as the experience of EODES and GeNS digital trade platforms in the exchange of origin, sanitary, phytosanitary, and animal origin certificates with 19 countries of the world. I think it should be taken first. Also, it can be seen from the experience of these two countries that correct government policy, technical and legal environment, advanced technology, and international cooperation are very important for the introduction of cross-border paperless trade.
Since Mongolia's accession to the World Trade Organization (WTO) in 1997, the country has held the legal right to apply safeguard measures to protect domestic industries from import surges. However, over the past 28 years, no such measures have been implemented. To streamline the implementation of WTO agreements and improve institutional coordination, the State Great Khural amended Resolution No. 35 in May 2020, followed by the government’s adoption of relevant procedures in 2021. These steps represent significant progress toward clarifying institutional roles and responsibilities related to safeguard measures. The findings of this study indicate that Mongolia’s domestic legal framework concerning safeguards still lacks clarity. Persistent challenges also remain regarding human resource capacity and access to information within both the public and private sectors. Therefore, it is recommended that institutional roles be further clarified and centralized, inter-agency coordination strengthened, digital platforms and transparency mechanisms developed, and capacity-building efforts prioritized to ensure effective implementation of safeguard measures.
One of the principal reasons for the establishment of Free Trade Agreements (FTAs) between countries is to negotiate the reciprocal reduction and/or elimination of customs tariffs. According to Mongolian law, the Customs General Аdministration the optimal rate and amounts of customs duties. As such, it plays a leading role in the negotiation of tariffs and the implementation of FTAs with partner countries. This paper examines the legal text of tariff negotiations and the modality of reducing tariffs, and determines specific goods of interest for tariff negotiations within the framework of the agreement between Mongolia and the Republic of Korea (ROK), based on analysis of the revealed comparative advantage (RCA) index. The results of the analysis show that, during the negotiation process, Mongolia should focus on textiles and apparel, as well as agricultural production, while the ROK should concentrate on automobiles, items of machinery and their parts, tobacco, cosmetics and noodles. This study should prove useful to Mongolian Customs experts and tariff negotiation team members, trade policy makers and domestic producers.
Foreign trade is important in Mongolia's social and economic development and continues to expand. China is Mongolia's main foreign trade partner and exports to the country are dominated by mining and mineral products. In the future, there is a need to increase the export of agricultural products. Therefore, it aimed to analyze Mongolia's agricultural products' export potential and study the opportunities and conditions for expanding its exports by developing Zamin-Uud and Erenhot Economic Cooperation Zones.
БНСУ нь гадаад дахь монголчуудаас хамгийн олон хүн амьдардаг улс бөгөөд монголчуудын хамгийн их очиж ажиллаж амьдрахыг хүсдэг улс гэж хэлж болно. Учир нь БНСУ болон Монгол Улс нь газар зүйн хувьд ойр дөт, хоёр улсын иргэд нь зүс царай төстэй, түүх, соёлоороо холбоотой зэрэг олон давуу талыг агуулдаг билээ. Түүнээс гадна Монгол улс нь БНСУ-д ажиллах хүчин илгээх гэрээг хэрэгжүүлдэг юм. 2023 оны 12 сарын сүүлийн байдлаар БНСУ-д Монгол Улсын иргэн нийт 54846 хүн оршиж сууж байна. Энэ өгүүллийн гол зорилго нь БНСУ дахь монголчуудын ажил эрхлэлтийн өнөөгийн байдлыг судлан үзэх, БНСУ-ын гадаад улсаас ажиллах хүч авах бодлогод гарч байгаа өөрчлөлтүүдтэй холбогдуулан Монгол Улс юунд анхаарах шаардлагатайг гаргаж ирэхэд оршиж байна.
ГҮД-ийг БНХХ-үүдэд үр дүнтэй, зөв хэрэгжүүлж, мөрдсөнөөр гишүүн орнуудын худалдаа, хөрөнгө оруулалтыг нэмэгдүүлэх эдийн засгийн ач холбогдлыг ихэсгэдэг. Бүс нутгийн хөнгөлөлттэй хэлэлцээрүүд улам нэмэгдэж, эдгээрт олон янзын ГҮД-үүд хэрэглэгдэж байгаа нь томоохон сорилтыг дагуулж байна. ДГБ – “Аль болох гарал үүслийн дүрмүүдийг хялбаршуулан илүү хөнгөвчлөх арга замыг эрэлхийлэх нь зүйтэй”. Судлаачид (Krueger, 1999) – ГҮД нь өөрөө худалдааны нуугдмал саад тотгор (a hidden trade barrier) болдог бөгөөд энэ нь цаашлаад худалдааны хазайлт (trade diversion)–ыг бий болгоход нөлөөлдгийг тогтоожээ. МУ БНСУ-тай ЭЗТХ байгуулах хэлэлцээнд ГҮД-ийн талаарх тохиролцоо чухалд тавигдаж байна. https://www.facebook.com/photo/?fbid=258475753859851&set=pb.100090922836966.-2207520000
The EU’s GSP removes import duties from products coming into the EU market from vulnerable developing countries. By removing such import duties, the EU’s GSP helps developing countries to alleviate poverty and create jobs based on international values and principles, including labour and human rights, environment and climate protection, and good governance. Over 50 years ago, the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) asked developed countries to help developing countries integrate into the world economy. The Generalized Scheme of Preferences (GSP) was born. Today, about a dozen countries have GSP mechanisms in place. The mainstream vision of the GSP is that trade opportunities, and more generally, insertion in the global trade system, contribute to economic growth. Lack of income among rural households, and hence lack of the capital required to start an accumulation process have long been identified as a major bottleneck to agricultural development which export opportunities, by providing a source of cash could help to solve.
Монгол Улс-БНСУ-ын Эдийн засгийн түншлэлийн хэлэлцээрийн үйл явц, ЭЗТХ-ийн хүрээнд барааны худалдааны хэлэлцээ хийх, тарифыг бууруулж, тэглэснээр ямар үр дүн гарах талаар илтгэл хэлэлцүүлсэн.
Mongolia signed its first Economic Partnership Agreement (EPA) with Japan and the agreement entered into force in 2016. It has been agreed to conclude the next agreement with the Republic of Korea, and official negotiations have started from December 2023. In the framework of the traditional agreement, trade in goods and services, trade-related investment issues and intellectual property rights are discussed. Among these, the tariff negotiations are the core issue of the trade in good chapter and determine the benefits of negotiations through harmonization with other chapters. Therefore, it is important to conduct both qualitative and quantitative research in advance and make research-based decisions for customs tariff negotiations. In addition to studying the types of agreements signed by South Korea with other countries, the duration of negotiations, and the results of tariff negotiations with Vietnam, some issues to be considered in tariff negotiations were determined by analysing the revealed comparative advantage (RCA) index needed to develop Mongolia’s proposals for tariff concessions’ schedule and requests to be submitted to South Korea.
Орчин үеийн дэлхийн худалдааны систем болон бүс нутгийн хэлэлцээрүүдэд гарал үүслийн дүрмийн хэрэглээ нь хамгийн чухал асуудлуудын нэг болоод байна. Гарал үүслийн дүрмийг бүс нутгийн худалдааны хэлэлцээрүүдэд үр дүнтэй, зөв хэрэгжүүлж, мөрдсөнөөр гишүүн орнуудын худалдаа, хөрөнгө оруулалтыг нэмэгдүүлэх эдийн засгийн ач холбогдлыг нэмэгдүүлдэг. Гэсэн хэдий ч бүс нутгийн хөнгөлөлттэй хэлэлцээрүүд улам бүр нэмэгдэж, эдгээрт олон янзын гарал үүслийн дүрмүүд хэрэглэгдэж байгаа нь Дэлхийн гаалийн байгууллага (ДГБ)–ын гишүүд болон хувийн хэвшлийнхэнд томоохон сорилтыг дагуулж байна. МУ–ын хувьд БНСУ–тай эдийн засгийн түншлэлийн тухай хэлэлцээрийг байгуулах хэлэлцээний үе шат эхэлсэн бөгөөд гарал үүслийн дүрмийн хэлэлцээ, тохиролцоо хийхэд анхаарах нь зүйтэй. Тиймээс энэхүү судалгааны ажлын хүрээнд тус улстай хэлэлцээр байгуулах нөхцөлд гарал үүслийн дүрмийн талаар анхаарах асуудлуудыг тус улстай байгуулсан улс орны туршлагыг харьцуулах, мөн өмнө судлагдсан эрдэмтдийн бүтээлүүд дээр тулгуурлан судаллаа.
Монгол Улс анхны Эдийн засгийн түншлэлийн хэлэлцээр (ЭЗТХ)-ийг Япон улстай байгуулан 2016 оноос хэрэгжүүлж байгаа ба бусад түнш орнуудтай энэ төрлийн хэлэлцээр байгуулах боломжтой эсэх талаар судалгааны ажил хийгдсээр байгаа юм. Эдгээр орнуудаас БНСУ-тай ЭЗТХ-ийг эхлүүлэх ажил шат дараалалтай явагдаж 2023 оны 9 дүгээр сарын 26-ны өдөр “Монгол Улс, БНСУ хоорондын ЭЗТХ-ийг эхлүүлэх тухай Ажлын даалгавар”-т талууд гарын үсэг зурснаар уг хэлэлцээрийн яриа хэлэлцээг албан ёсоор эхлүүлэхээр болсон ба эхний шатны хэлэлцээг 2023 оны 12 дугаар сард зохион байгуулахаар харилцан тохиролцоод байна. Гаалийн тарифын хэлэлцээ нь энэхүү хэлэлцээрийн үндсэн хэсэг болдог ба уг хэлэлцээнээс хэлэлцээрийн үр дүн ихээхэн шалтгаалдаг. Тарифын хэлэлцээний хамгийн чухал асуудал нь тарифын хөнгөлөлтийн үндэсний жагсаалтын төслийг талууд боловсруулж харилцан тохиролцох явдал байдаг. Иймээс энэ ажлын хүрээнд Монгол Улсын тарифын хөнгөлөлтийн үндэсний жагсаалтыг боловсруулахад шаардлагатай Харьцангуй давуу талын индексийн шинжилгээ хийж, Олон улсын худалдааны төвийн экспортын потенциалыг тооцох аргачлал ашиглан цаашид БНСУ–аас Монгол Улсын зах зээлд экспортлох боломж бүхий топ 20 барааг тодорхойлсон. Түүнчлэн тарифын хэлэлцээний хүрээнд Монгол Улсын талаас өөрийн экспортын барааны гаалийн тарифыг бууруулах чиглэлээр БНСУ-д хүсэлт хүргүүлэхэд анхаарах зарим асуудлын талаар судалж тодорхой дүгнэлт, саналыг гаргасан болно. Түүнчлэн БНСУ-ын бусад оронтой байгуулсан хэлэлцээрийн хэлбэр, хэлэлцээ үргэлжилсэн хугацаа зэргийг судалж, үүнээс Вьетнамтай хийсэн тарифын хэлэлцээний үр дүнг нарийвчлан авч үзсэн.
Our ancestors once said, “A person who does not know his history is like a monkey lost in the forest.” In the framework of this work, it was intended to study the historical development of the Silk Road and the characteristics of trade during the Mongol Empire in comparison with the principles of modern trade. According to the findings, ancient nations traded with each other to satisfy their unlimited needs with limited resources and laid the foundations of the Silk Road. On the other hand, the country that dominated the road became the most powerful country at that time, fighting with each other through geopolitical policies to maintain its influence in the area along this road. It can be said that the idea of a logistics supply chain and the concept of free trade was created during the time of the powerful Mongolian empire, one of the strongest empires in the history of Mongolia as well as the world.
This paper analyzes the impact of the bilateral trade between Korea and Mongolia, on promoting bilateral trade using Economic cooperation. During the corona pandemic situation has had a positive impact on trade exchanges between the two countries. Through this, the study strategically discusses ways to promote trade in goods and services between Korea and Mongolia in the new era. According to the analysis Mongolia has high export competitiveness in agriculture, mining and textile products, and Korea has high export competitiveness in automobiles, machinery and food. In other words, the two countries differ in import and export composition, which means that there are opportunities to increase the size of bilateral trade. Also it can be seen that there is full potential for the development of trade in services between the two countries. It is also important to intensively conduct research on trade in services, create new types of electronic services and support the development of Mongolia's service industry. The EFA to be established between Mongolia and the Republic of Korea is of decisive importance in solving the obstacles facing trade between the two countries and increasing trade in goods and services.
Хураангуй: Монгол Улс, Япон улстай анх удаа “Эдийн засгийн түншлэлийн тухай хэлэлцээр”–ийг 2016 оны 06 сарын 07–нд байгуулан хэрэгжүүлж эхэлснээс хойш даруй 5 жил өнгөрчээ. Энэ хугацаанд хоёр орны худалдаа эргэлт ерөнхийдөө өссөн дүнтэй байгаа боловч хэлэлцээрийг талууд хэрхэн бүрэн хэмжээгээр ашиглаж буй талаарх судалгаа хангалтгүй байна. Тиймээс хэлэлцээрийн хэрэгжилтийг эргэн харахын тулд хэлэлцээрийн ашиглалтын түвшинг тооцох шаардлага бий болсон. Үүний тулд ашиглалтын түвшинг тооцох шинжилгээ болон ААН, байгууллага, бизнес эрхлэгчдээс санал асуулгаар судалгаа авч үүнд тодорхой дүгнэлт хийхийг зорьсон болно. Судалгааны үр дүнд Япон улстай байгуулсан хэлэлцээрийн ашиглалтын түвшин нь хэлэлцээр байгуулснаас хойш 5 жилийн хугацаанд Ковид–19 цар тахал болон гарал үүслийн шалгуур, эрүүл ахуй, бусад техникийн зохицуулалт зэргээс үүдэн тогтвортой бус байсан ч дотоодын бизнес эрхлэгчдийн дунд хэлэлцээрийн талаарх ойлголт харьцангуй хангалттай хэмжээнд байна. Үүний тулд бизнес эрхлэгчид байгууллагын бизнесийн стратегидээ шинэчлэл хийхийн зэрэгцээ гадаад худалдаа эрхэлсэн төрийн захиргааны байгууллага, худалдаа аж үйлдвэрийн танхим болон мэргэжилтнүүдтэй нягт хамтран ажиллах хүсэлтэй байгаа гэсэн санал дийлэнх хувийг эзэлсэн. Түүнчлэн түншлэлийн хэлэлцээрийг ашиглан цаашид Япон улстай төдийгүй бусад улстай өргөн цар хүрээтэй худалдаа хийх сонирхолтой байна гэсэн нааштай үр дүнг үзүүлсэн байна.
The Сovid-19 which was first reported in 2019 has affected people’s lives, especially consumer behavior and household purchases. Our country has taken immediate and decisive measures to prevent the spread of coronavirus. These decisions have led to some changes in household purchases. The study article is the first study to examine changes in Mongolian household food consumption during the pandemic. The data from SPSS software surveyed a total of 205 households, which showed a decrease in the frequency of food purchases, most purchases of food from large stores, It seems that the health benefits are taken into account when buying food.
It has already been five years since the first “Economic Partnership Agreement” of Mongolia with Japan took effect on June 7, 2016. Generally, bilateral trade between the two countries has increased during this period. However, research on how the parties fully utilize the Agreement is insufficient to date. Therefore, it is necessary to evaluate the utilization rate (UR) of this Agreement in order to review the implementation. To this end, a utilization rate analysis and a survey of domestic enterprises and businesses were conducted to draw clear conclusions. The study findings reveal that local businesses have a relatively good awareness of the Agreement even though its utilization rate has been unstable during the first five years. Factors affecting usage include the Coronavirus (COVID-19) pandemic, the rules of origin criteria, sanitary and phytosanitary measures (SPS), and other technical regulations or Technical Barriers to Trade (TBT). Moreover, it has been found that the majority of Mongolian businesses are willing to reform their business strategies and work closely with the State administrative body in charge of foreign trade, the Chamber of Commerce and Industry, and experts in foreign trade. Responses also showed that Mongolian businesses are interested in utilizing the preference of the EPA to develop broader trade not only with Japan, but ultimately with other countries in the region.
The main purposes of this paper are to examine the establishing process of the Agreement between Japan and Mongolia for an Economic Partnership and to study the changes in bilateral trade between the two countries since its implementation. The Governments of Mongolia and Japan agreed to establish the Economic Partnership Agreement (EPA) in 2012. Following seven rounds of negotiations, the Mongolia-Japan EPA (MJEPA) was signed on February 10, 2015, and entered into force on June 7, 2016, after the completion of the necessary legal procedures in the respective countries. This Agreement is the first regional trade agreement (RTA) concluded by Mongolia, while for Japan it is its 15th RTA. MJEPA is the result of the tremendous achievements of both the contracting parties. Since 2016, the total foreign trade turnover between Japan and Mongolia has steadily increased, but it is mainly due to the growth of Mongolia’s imports from Japan. Mongolia does export a few products to Japan and exports of buckwheat and dog or cat food grew during the period owing to preferential tariff of 'zero’ for these items under the MJEPA took effect since its entry into force. For instance, dog or cat food exports in 2020 were 115% higher compared with the figure in 2016. There are insignificant changes in the structure of imported goods. Nevertheless, the ‘zero’ preferential customs tariff has positively impacted the goods’ quality, such as the import of new tires replacing that of used ones.