Бидний тухай
Багш ажилтан
Ухаалаг гэрийн экосистемүүд өргөжин тэлж байгаа энэ үед төхөөрөмжүүдийн нийцтэй байдал, харилцан ажиллах чадварыг (interoperability) хангах шаардлага өсөн нэмэгдэж байна. Matter протокол нь IoT(юмсын интернэт) төхөөрөмжүүдийн уялдаа холбоог сайжруулах, нэгдсэн харилцааны хүрээ бий болгох зорилготой бөгөөд энэ нь олон платформтой нийцэж ажиллах боломжийг олгодог. Энэхүү судалгаанд ESP32 ашиглан Matter-д суурилсан IoT хэрэглүүрүүдийг хөгжүүлэх үйл явцыг судалсан. Туршилтын хүрээнд Matter Switch-ийг нэг ESP32 дээр, Matter Light-ийг өөр ESP32 дээр суурилуулж, Linux Host дээр Matter Controller ажиллуулсан. Ингэснээр Matter төхөөрөмжүүдийг нэг сүлжээнд холбож, Matter switch-ийг Matter light-тэй холбох (binding) туршилт хийсэн. Судалгааны үр дүнгээс харахад ESP32 нь Matter протоколтой хялбар нийцэж, ухаалаг гэрийн төхөөрөмжүүдийг хурдан, найдвартай холбох боломжийг олгож байв. Энэхүү судалгаа нь Matter-ийг ашиглан ESP32 дээр IoT төхөөрөмж хөгжүүлэх арга зүйг тодорхойлохын зэрэгцээ ухаалаг гэрийн харилцан ажиллах чадварыг нэмэгдүүлэх шийдлийг санал болгож байна.
The language education landscape, in particular the TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages) branch, is changing quickly because of the advances in the development of Artificial Intelligence (AI) technologies. In a classroom situation, AI powered devices are being used individualized instruction, assessment, and immediate feedback. By conducting a depth-analysis of the existing literature on this topic, the writers aim to gaining a deeper understanding of the ways Ai is being used to enhance the learning English. Quantitative descriptive method was applied in this study involving 70 students to assess students’ attitudes towards using AI in English learning. This will give reasons on how important AI is in enhancing learning, especially by addressing factors such as students’ individual preferences by customizing the content that each student gets exposed to, encouraging self-directed learning while relieving teachers of the daunting task of marking assessments or giving feedback.
AI is transforming how we learn languages, offering new opportunities to enhance the learning experience and improve results. AI tools are revolutionizing language learning by providing personalized instruction, interactive practice, and advanced feedback. This presentation discussed on AI era, educational benefits of AI in English language teaching, AI tools for English teachers and challenges of using AI. Finally, the future of language education is bright with AI, promising more personalized, engaging, and effective learning experiences. AI technology is continuously evolving, opening up new possibilities for language learning and empowering individuals to connect across language barriers.
This research investigates the efficacy of implementing the flipped classroom approach to enhance students' writing proficiency and evaluates their perceptions towards this pedagogical strategy. Conducted at the National University of Mongolia, Ulaanbaatar, during the second semester of the 2022-2023 academic year, the study involved 40 students enrolled in Academic English courses across diverse fields. Utilizing pre-tests and post-tests alongside questionnaires and interviews, the study measured students' writing performance and solicited their opinions on the flipped classroom model. Results indicate that the flipped classroom paradigm positively influenced students' writing outcomes, fostering not only improvements in exam performance but also fostering favorable attitudes towards the learning process. The findings suggest that the flipped approach not only enhances students' perceptions of EFL writing but also boosts their motivation and engagement both inside and outside the classroom. Students displayed increased responsibility for their learning, exhibiting high levels of engagement during in-class activities.
Энэхүү өгүүлэлд бид жижиглэн худалдаа хийдэг дэлгүүрийн хувьд зарагдсан барааны түүхэн өгөгдөлд тулгуурлан бараа, татан нийлүүлэлтийн таамаглалыг өгөгдөл олборлолтын apriori болон association rule-г ашиглан орлогыг нэмэгдүүлэхийн тулд худалдан авагчийн нэг удаагийн худалдан авалтын өгөгдөлд дүн шинжилгээ хийж, өгөгдөл олборлолтын өнгөрсөнд болсон зүйлс яагаад тохиолдсон болохыг ойлгох (descriptive analytics) арга алгоритмуудын талаар болон тэдгээрийг хэрхэн оновчтойгоор ашиглах талаар өгүүлнэ. Одоо үед аж ахуй нэгж, бизнесийн байгууллага бүр түүнчлэн хувь хүн хүртэл үйл ажиллагааны түүхэн мэдээллээс өгөгдөл олборлолтын арга техникүүдийг ашиглан шаардлагатай мэдээллийг мэдлэг болгон авч цаашдын ажил, амьдралын үйл ажиллагаандаа ухаалгаар ашиглаж байна. Өгөг дөл олборлолтын хувьд бусад хэрэгслүүдээр илрүүлэх боломжгүй эдийн засгийн үр өгөөж өгөх боломжтой нууцлаг зүй тогтол, холбооснуудыг ч илрүүлж чаддагаараа илүү давуу талтай.
This article will discuss the delivery of STEM education to students through robotics and its training programs and projects. The use of technology in teaching can be effective in teaching of hardware and software courses at higher education institutions as well as mathematics, physics and biology classes at secondary school. The National University of Mongolia offered students who study engineering and computing extracurricular program. The students of software and information technology majors learned robotics, computer programming and the program developed students logical thinking, problem solving and critical thinking skills as well in project-based learning environment. Students accomplished several tasks and missions while developing logical and creative solutions to problems using LEGO Mindstorms NXT. Mindstorms NXT set includes programmable brick, sensors, and motor with visual programming environment. It enables new programmers; learners make a program for robot using this visual programming environment easily. This paper describes how to use ROBOTC in delivery of robotics learning and discusses the effects of robotics learning and teaching in STEM education.
This article introduces the design and programming of a ready-made burger spreader robot machine using LEGO Mindstorms EV3 robot and EV3 software. Also article will discuss the delivery of STEM education to students through robotics and its projects. The use of technology in teaching can be effective in teaching of hardware and software courses at higher education institutions as well as mathematics, physics and biology classes at secondary schools. The model was developed using the materials at hand and it’s controlling program was tested based on robot’s motors and sensors data in EV3 visual programming environment. The results of this project could be useful for other educational and research projects that use LEGO Mindstorms EV3 robotic kits.
Сүүлийн жилүүдэд зах зээл дээр хэрэглэгчээс өгөгдөл, мэдээлэл олж авах, уг өгөгдлийг ухаалгаар удирдах боломжтой хөдөлгөөнт төхөөрөмж дээр суурилсан мэдрэгч технологиуд бүхий програм хангамжийн хэрэглээ ихэссэн. Энэ төрлийн програм хангамжуудад юмсын вэбийн технологиудыг ашиглаж байна. Юмсын вэбүүд нь одоо байгаа вэб технологийг ашиглан олон тооны IoT протоколуудыг хооронд нь уялдуулж, юмсын интернэтийг (IoT) нэгтгэх програмын давхарга болгон ашиглахад зориулагдсан болно. Юмсын вэб буюу Web of Thing (WoT)-ийн гол зорилго нь эдгээр маш олон өөр төрлийн төхөөрөмжүүдийн хоорондын харилцааг WWW-тэй зохицуулах, Вэб стандартыг хангах юм. Үүнийг ашиглан өвчтөний хяналт, замын түгжрэлийг хянах, гэрлэн дохионы удирдлага, темпратур мэдрэгч, ухаалаг тоолуур гэх мэтийг ухаалаг төхөөрөмжийн тусламжтайгаар хянах вэб апп байж болно.Энэ бүх асуудлыг програмчлахын тулд одоогоор Mozilla WebThings сангуудыг ашиглаж байна. Энэхүү өгүүлэл нь Mozilla WebThings API-г судлан хэрхэн програмчлах талаар судалсан болно.
The article covers some experiences of using and testing virtual ma-chines in computer networking classes. The experiments include building local network topology and architecture, configuration of operating systems, working with virtual network devices. There is a difficulty of implementing these experi-ments in laboratories at universities and colleges. Therefore, laboratories are shared by different field students at higher education institutions. This problem can be solved by the use of virtual machines and virtual networks that means students to work on their own virtual machines in own virtual networks. The use of virtual machines and network enables the other everyday activities and pro-cesses at the institutions run continuously. The article presents some experiments in the use virtual machines at laboratory works.
Recently years many researchers have been chosen research area of processing and analysis of huge amounts of data collected by web-based systems. Everyone is using mobile phones and smart devices to generate large amounts of data on the Internet. NoSQL database technology is based on Dr. Eric Brever's research on distributed systems. Today, countless smartphones and other devices are flooded with news, information, videos, and photos, and everyone is not just a consumer, but a creator. The amount of digital data generated and disseminated has increased dramatically, ushering in an era of unprecedented new approaches and solutions. This article discusses research on the NoSQL database Keywords: NoSQL, SQL, CAP Theorem, Consistency, Availability, Partition tolerance, ACID properties, BASE properties.
Өнөөдөр боловсролын салбарын эдийн засгийн үр ашигтай байдал, санхүүгийн сахилга бат, нөөцийн тэгш бөгөөд оновчтой хуваарилалт, түүний ашиглалт ба хяналтын асуудал чухлаар тавигдаж байна. Энэхүү өгүүлэлд боловсролын салбарын нөөцийн хуваарилалт, түүнд боловсролын салбарын мэдээллийн системийг ашиглах талаар өгүүлсэн. Түүнчлэн боловсролын удирдлагын мэдээллийн системийг нөөцийн хуваарилалтад ашиглаж буй талаарх Азийн зарим орны туршлагаас хуваалцаж, энэ чиглэлээр боловсролын салбарын мэдээллийн системийн ашиглалтыг сайжруулах санал, зөвлөмжийг дэвшүүлсэн болно.
Цахилгаан дамжуулах үндэсний сүлжээ ТӨХК нь монгол орны нутаг дэвсгэр дээр оршиж байгаа цахилгаан, эрчим хүчийг үйлдвэрлэгчдийн үйлдвэрлэсэн цахилгааныг эрчим хүчийг түгээгч байгууллагуудад дамжуулах үйл ажиллаагаа хийдэг үндэсний том хэмжээний төрийн өмчийн байгууллага юм. Энэхүү өгүүлэлд цахилгаан дамжуулах агаарын шугамын ачааллыг оновчтой, үр ашигтайгаар түгээх математик загварыг боловсруулж, уг загварт шаардлагатай коэфициентүүдийг машин сургалтын аргаар олон жилийн дундажийн өгөгдлөөр сургаж ашигласан тухай өгүүлнэ.
Энэ өгүүлэлд компьютерийн сүлжээний хичээл дээр виртуал машиныг ашигласан туршилтын тухай өгүүлнэ. Туршилт нь виртуал сүлжээний орчинд дотоод сүлжээний топологи зохион байгуулах, үйлдлийн системийн сүлжээний тохируулгыг хийх, виртуал сүлжээний төхөөрөмжүүдтэй ажиллах зэрэг болно. Ийм туршилтыг сургуулийн компьютерийн лабораторид гүйцэтгэхэд хүндрэлтэй байдаг. Бодит байдал дээр компьютерийн лабораторийг олон салбарын оюутнууд ашигладаг. Энэ асуудлыг виртуал машин ашиглан, оюутан тус бүр өөрийн виртуал компьютерийн сүлжээ үүсгэн лабораторийн ажлаа гүйцэтгэх байдлаар шийдэж болно. Виртуал машин ашиглан биеэ даасан компьютерийн сүлжээ үүсгэснээр сургуулийн лабораторийн бусад үйл ажиллагаанд саад болохгүй байх боломжийг олгодог. Өгүүлэлд компьютерийн сүлжээний хичээлийн лабораторийн ажлуудыг гүйцэтгэхэд виртуал машин ашиглах зарим туршилтуудыг танилцуулна.
Using the SOLID principle of the five principles of object-oriented design, it is possible to establish the software more easily understandable, flexible and more sustainable. This article discusses the "Transmission Network Management Information System" which was implemented at the National Power Transmission Grid state-owned stock company as well as the difficulties faced and the solution found by using the five principles of object-oriented design