Бидний тухай
Багш ажилтан
Abstract. In July, according to the Report of Internet Watch Foundation (IWF), 90% of 3512 AIG-CSAM images which are shared on dark web were realistic enough to be assessed under the same law as real CSAM. Also, AI pornography services are lowering existing technological barriers by allowing content to be generated quickly with simple inputs and disseminated around the world. This poses an unprecedented challenge to existing legal frameworks, which are designed to protect real children for each country. This paper examines the complex issues of freedom of speech, the applicability of criminal law principles to AIG-CSAM involving virtual children and cross-border jurisdictional challenges. Through a comparative analysis of the legal systems of the United States, Japan, Australia, and South Korea, we examine the how each country is addressing these issues and attempting to solve the gaps in regulation. Also, the paper emphasizes the need for a modern global regulatory approach that balances public policy and freedom of expression. As a result, we recommend the development of new legal frameworks for crimes related to AIG-CSAM involving virtual children in addition to existing laws, strengthening cross-border enforcement mechanisms, and the development of international standards
A metaverse consists of an interconnected, persistent 3D virtual environment that has many users integrating with the real world and with each other in order to create an ever-evolving virtual reality. In the metaverse, the perception of reality extends rooting on novelty technologies such as augmented reality and blockchain. According to the Pew Research Centre’s latest research, 54% of technology experts believe metaverse, as an actively developing technology, could reach its full potential by 2040 and the global metaverse market is estimated to reach $94.1 billion in 2023, with projections suggesting it could exceed $1 trillion by 2030. Conversely, with this new form of integration, comes significant privacy and data protection challenges such as cyberbullying, human dignity, digital fraud, money-laundering and others. One of them is “Account Takeover”, a type of digital fraud where the perpetrator gains unauthorized access to the user's account, resulting in stealth of personal information, fraudulent transactions or any other use of the account for hostile intentions. However, when such issues arise and disputes take place, the preliminary action would be defining jurisdiction. This article examines the existing privacy and data protection challenges and disputes emerging from the metaverse, with a specific emphasis on account takeover. By doing so, the article aims to detangle the jurisdictional issues regarding metaverse disputes and platform’s role in it.
Цахим орчин дахь харилцаа өргөжихийн хэрээр хууль эрх зүйн зохицуулалтыг шинээр батлах, эсхүл одоогийн хүчин төгөлдөр мөрдөгдөж буй эрх зүйн актыг цахим орчинд нэгэн адил дагаж мөрдөх зэргээр тухайн харилцааг зохицуулах шаардлага үүссээр байна. Үүний нэгэн адилаар, сонгуулийн сурталчилгааг цахим орчинд явуулахтай холбоотой зохицуулалтыг тодорхойлох шаардлага зүй ёсоор үүсэж байна. Цахим орчин дахь сонгуулийн сурталчилгаа нь тодорхойлоход бэрх бөгөөд хувь хүний үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх, сонгуулийн сурталчилгаа хоёрын заагийг хязгаарлахад төвөгтэй байдал үүсээд байна. Иймд энэхүү нийтлэл нь цахим орчин ашиглан сонгуулийн сурталчилгаа явуулахтай холбоотой эрх зүйн зохицуулалтыг олон улсын чиг хандлага болон бусад улс орнуудын туршлага дээр үндэслэн судалсан. Мөн олон нийтийн цахим сүлжээний зохицуулалтыг мөн танилцуулна.
Олон улсын хөрөнгө оруулалтын маргаан шийдвэрлэх механизмын олон улсын чиг хандлага, тэдгээрээс үүссэн өөрчлөлтүүдэд шинжилгээ хийсэн. Тухайлбал, гадаадын хөрөнгө оруулалттай холбоотой маргааныг олон улсын арбитраар шийдвэрлүүлэх бус, нэгдсэн олон улсын шүүх байгууллагатай болох Европын Холбооны санаачилга зэргийг дэлгэрэнгүй авч үзсэн.
Европын Холбооны гадаадын хөрөнгө оруулалтыг зохицуулах бодлогын судалгааны ач холбогдол нь тус холбоо гадаадын шууд хөрөнгө оруулагч болон хөрөнгө оруулалт хүлээн авагчийн тоогоороо дэлхийд тэргүүлдэгт оршино. 2009 онд Лиссабоны Гэрээ хүчин төгөлдөр хэрэгжиж эхэлснээр Европын Холбооны дотоод байгууллагуудын эрх мэдэлд өөрчлөлт орж улмаар гадаадын хөрөнгө оруулалтын бодлого шинэчлэгдэж эхэлсэн. Тухайлбал, хөрөнгө оруулалтын гэрээ байгуулах эрх мэдэл гишүүн орнуудаас Европын Холбоонд шилжсэн нь гишүүн орнууд хоорондын болон гуравдагч орнуудтай хийх хөрөнгө оруулалтын гэрээний зохицуулалтад хамаарах асуултуудыг дэвшүүлэхэд хүргэсэн. Холбооны гишүүн орнуудын хооронд байгуулсан гадаадын хөрөнгө оруулалтын гэрээг зохицуулахад харьцангуй хялбар байсан хэдий ч гишүүн улс болон гуравдагч орны хооронд байгуулсан хөрөнгө оруулалтын гэрээнд шинэлэг хандлагыг хэрэгжүүлэх шаардлагатай байв. Үүний үр дүнд Европын Холбоо шинэ үеийн хөрөнгө оруулалтын хэлэлцээрүүдийн давлагааг эхлүүлсэн бөгөөд энэ нь оролцогч талуудад хөрөнгө оруулалтын салбарын ирээдүйг илүү нухацтай харах боломжийг олгосон юм.
This paper describes the evolution of Mongolia’s regulatory environment for the protection of foreign direct investment from the country’s democratic transition in the early 1990s to the present. The changes analysed in the study point towards a more level playing field for investors, as investment protection initially created significantly more favourable conditions for foreign investors compared to the situation of domestic investors. The continuous changes in the legal framework for investment protection have also affected the requirements for investment licensing, leading to the introduction of restrictions that have affected the activities of foreign state-owned enterprises in Mongolia. They also served to protect national mineral resources. The study will also cover the various instruments of investment protection, including the state’s commitment to the taxation environment. It also discusses international arbitration case law on foreign investment in Mongolia.
Гадаадын хөрөнгө оруулалт, олон улсын хөрөнгө оруулалтын эрх зүйн зохицуулалтын өнөөгийн байдал, хөгжлийн чиг хандлагыг судлан тулгамдсан асуудлыг тодорхойлж, тус салбарын эрдэмтэн судлаачид, практикт ажиллаж буй хуульчидтай хамтран судалгааны үр дүнг хэлэлцүүлж шийдвэрлэх арга замын талаар санал, зөвлөмж дэвшүүлэхэд оршино.