МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Г.Адьяабаатар, Б.Эрдэнэцэцэг, Т.Эрдэнэцэцэг
"Монгол Улсын уул уулхайн бүтээгдэхүүний экспорт: Өсөлтийн задаргаа ба Гравитацын үнэлгээ", Regional development, mineral resource, agriculture and tourism, Монгол, 2025-5-23, vol. 1, pp. 8

Хураангуй

Сүүлийн жилүүдэд экспортын өсөлтийг өргөжих ба эрчимжих маржинуудаар нь задалж судлах хандлага нэмэгдэж байна. Энэ нь нийт өсөлтийг судлахаас илүү нарийвчилсан мэдээллээр хангах боломж олгодог. Энэхүү судалгааны ажлаар Монгол Улсын уул уурхайн экспортын өсөлтөд экспортын өргөжих ба эрчимжих маржины оруулж буй хувь нэмрийг тооцоолж, уул уулрхайн экспортод нөлөөлөх импортлогч орны хүчин зүйлсийг шинжиллээ. Түүврийн хувьд Монгол Улсын экспортын өсөлтийн задаргаанд 1997-2022 оны, гравицын үнэлгээнд 2010-2019 оны тоон мэдээллийг ашигласан. Өгөгдлийн эх сурвалж нь CEPII-ийн BACI өгөгдлийн сан. Энэ өгөгдлийн санд дэлхийн 200 гаруй улсын экспортын мэдээлэл Барааг тодорхойлох, кодлох уялдуулсан системийн 6 оронтой код бүхий нарийвчлалтайгаар агуулагддаг. Уг судалгаанд 1996 оны 5115 ангилал бүхий өгөгдлийг ашигласан. Энэ ангилалаар Уул уурхайн бүтээгдэхүүний бүлэгт 148 төрлийн бараа багтаж байна. Уг судалгаанд экспортын өсөлтийн задаргааг Amiti (2010) нарын арга зүй, уул уурхайн экспортын гравитацын үнэлгээг POLS, REM, PPML зэрэг аргуудаар үнэлсэн болно. Судалгааны үр дүнд Монгол Улсын уул уурхайн экспортын өөрчлөлтөд эрчимжих маржины хувь нэмэр маш өндөр, төрөлжилт муу байна. Гравитацын үнэлгээний хувьд импортлогч орнуудын ДНБ, алслагдмал байдал, хөгш зэргэлдээ байдлаас бусад хүчин зүйлс Монгол Улсын уул уурхайн экспортод нөлөөгүй болох нь харагдлаа.

Зохиогч(ид): Т.Эрдэнэцэцэг, Г.Адьяабаатар
"Мал аж ахуйн салбарт учирч буй хүндрэл бэрхшээл, хөгжүүлэх боломж", Regional development, mineral resource, agriculture and tourism, Монгол, 2025-5-23, vol. 1, pp. 9

Хураангуй

Манай орны хөдөө аж ахуй нь мал аж ахуй, газар тариалангийн үйлдвэрлэл гэсэн хоёр томоохон салбараас бүрддэг. Төвлөрсөн төлөвлөгөөт эдийн засгийн үед хөдөө аж ахуйн салбарыг шинжлэх ухааны үндэслэлтэйгээр, нэгдсэн удирдлага арга зүйгээр ханган хөгжүүлэхэд ихээхэн анхаарч ажиллаж байсан нь мал аж ахуй, газар тариалангийн эрдэм шинжилгээний хүрээлэнгүүд аймаг, сум орон нутагт үйл ажиллагаа явуулж байсантай холбоотой юм. Зах зээлийн эдийн засгийн шилжилт, төрийн өмч хувийн өмчид шилжсэн явдал, үйлдвэр аж ахуйн газрууд олноороо үүд хаалгаа барьж, ажилгүйчүүдийн тоо нэмэгдэж, мал аж ахуй, газар тариалан эрхлэх мэдлэг ур чадвараар дутмаг ажиллах хүчин олноороо энэ салбарт шилжин ажилласан зэрэг нь хөдөө аж ахуйн салбарт эерэг болон сөрөг олон өөрчлөлтийг бий болгосон. Малыг малчдад хувьчилж өгсөнөөр малчид мал аж ахуйгаа өөрсдөө бие даан эрхлэх болсон. Монгол улсын Дотоодын нийт бүтээгдэхүүний 70 гаран хувийг ХАА-н салбарын бүтээгдэхүүн эзэлж байна. Малын гаралтай түүхий эдийн үнэ ханш тогтворгүй, жилээс жилд буурч байгаа, боловсруулалтын түвшин хангалтгүй, байгаль цаг уурын болон бусад хүндрэл бэрхшээл ойр ойрхон тохиолдож байгаа зэрэг нь мал аж ахуйг эрхлэхэд улам бүр хүндрэлтэй болгосоор байна. Иймд малчдад тулгарч буй хүндрэл бэрхшээлийг судлах, мал аж ахуйн салбарыг хөгжүүлэх боломжийн талаар судалж, дүгнэлт өгөхийг зорьлоо.

Зохиогч(ид): Г.Гэрэлсүрэн, Г.Адьяабаатар
"The valuation of ecosystem material services in GEP accounting: A case of Khovd province", Regional development, mineral resource, agriculture and tourism, Mongolia, 2025-5-23, vol. 1, pp. 2

Хураангуй

Ecosystem goods and services provide us with water, clean air and food, and raw materials for medicines, industry and buildings. So, ecosystem goods and services affect human well-being and quality of life directly and indirectly. Nowadays, both theoretical and empirical researches are becoming increasingly vital in the field of environmental studies. These types of research are crucial for ensuring effective environmental assessment and restoration. Therefore, we are carrying out an in-depth, multi-level, and multi-dimensional analysis of the current state and ongoing developments in environmental assessment. The Gross Ecosystem Product (GEP) concept seeks to employ specific indicators for quantifying the economic value of all ecosystem products and services. GEP is the total value of final ecosystem goods and services supplied to human well-being in a region annually. It can be measured in terms of biophysical value and monetary value. We aimed to release the GEP accounting results of Mongolia's first case, and then steps for implementing it in Mongolia were identified. The GEP was calculated at the provincial level, and a framework customized for the unique economic and ecological situations of Khovd province. Our findings revealed that the total GEP in Khovd province ranged from 110040.7 million dollars to 113650.2 million dollars in 2015 and 2020, respectively. Among the different components of GEP, the value of ecosystem material services shared a tiny proportion, accounting for 0.039% and 0.042% in both 2015 and 2020.

Зохиогч(ид): М.Баасандулам, М.Сайханаа, Г.Гэрэлсүрэн, Б.Эрдэнэцэцэг, Г.Адьяабаатар
"RESEARCH ON THE IMPACT OF INVESTMENT ON GREEN ECONOMIC EFFICIENCY -BASED ON ANALYSIS OF 21 PROVINCES IN MONGOLIA" International Journal of Innovative Technologies in Social Science, vol. 2(46) (2025), no. 2(46) (2025), pp. 1-8, 2025-4-28

https://rsglobal.pl/index.php/ijitss/article/view/3303/2709

Хураангуй

With globalization and the rapid development of Mongolia’s economy, domestic and foreign investment has become an important force to promote Mongolia’s economic growth and structural optimization. At the same time, Mongolia is facing severe challenges from increasing environmental pollution and tightening resource constraints. Therefore, it is of great significance to research investment how affects the efficiency of Mongolia’s green economy in order to lead economic development and environmental protection in both directions. Based on the panel data of 21 provinces in Mongolia from 2010 to 2023, this study measured the green economic efficiency of each province, and constructs a panel threshold model to comprehensively test the relationship between investment and efficiency. The results show that investment, environmental investment, and technological development have a positive impact on green economic efficiency, while the employment population has a negative impact on green economic efficiency. This study not only enriches the theory of investment and green growth, but also provides a basis for local governments to formulate differentiated incentive policies.The main conclusions and recommendations are: The characteristics of the relationship between investment and efficiency, with the increase of investment level, the level of technological innovation increases; provinces at different development stages need to adopt differentiated investment policies, and optimize the investment structure and environment, strengthen the guidance and support role of local governments in green development; strengthen the training and introduction of talents in the field of green technology, attract and retain high-tech talents by establishing talent introduction plans, and enhance technological innovation capabilities.

Зохиогч(ид): Б.Эрдэнэцэцэг, Г.Адьяабаатар
"Монгол Улсын ЭЕШ-ын дундаж оноонд хийсэн шинжилгээ" Боловсрол судлал, vol. 24 (598), pp. 1, 2024-6-3

sas@num.edu.mn

Хураангуй

Энэхүү судалгаагаар 2018-2022 оны холбогдох мэдээллийг Монгол улсын элсэлтийн ерөнхий шалгалтын дундаж оноонд нөлөөлөгч хүчин зүйлсийг тодорхойлохыг зорьсон. Ингэхдээ регрессийн шинжилгээнд Ердийн хамгийн бага квадрат ба Панел санамсаргүй нөлөөний аргыг, хүйсийн ба бүсийн дунджийн зөрүүний тест хийхдээ харгалзан холимог ба салангид дисперс бүхий t тест ба нэг хүчин зүйлийн дисперсийн шинжилгээний аргуудыг хэрэглэв. Үнэлгээний үр дүнд cурагч багшийн харьцаа, хүн амын боловсролын түвшин, ажил эрхлэлтийн түвшин, багшийн ерөнхий үр дүнгийн үзүүлэлт гэх мэт хүчин зүйлс нь хичээл бүрт ялгаатай байдлаар, эерэг хамааралтай байгаа нь тогтоогдсон. Статистик шинжилгээний үр дүнд хүйсийн хувьд эмэгтэй сурагчид илүү амжилттай байгааг харуулсан бол газарзүй бүсийн хувьд Зүүн бүсийн Монгол хэл ба Нийгмийн ухаан хичээлийн шалгалтын дундаж Хангайн ба Баруун бүсийн дунджаас өндөр байна гэж дүгнэлээ.

Зохиогч(ид): Б.Эрдэнэцэцэг, Г.Адьяабаатар
"Элсэлтийн ерөнхий шалгалтын дундажийг тодорхойлогч хүчин зүйлс ", Багш нарын эрдэм шинжилгээний хурал /Нийгмийн ухаан/, 2024-5-2, vol. 1, pp. 1

Хураангуй

Боловсрол нь хувь хүнд төдийгүй тэдний амьдарч буй нийгэмд эерэг нөлөөтэй ба нийгмийн хүрээнд авч үзвэл хүмүүн капиталыг нэмэгдүүлэх ач холбогдолтой. Нэг хүнд ногдох хүмүүн капитал өсөх нь улс орны хөдөлмөрийн бүтээмж, улмаар урт хугацааны эдийн өсөлтөд эерэгээр нөлөөлдөг билээ. Хувь хүний өнцгөөс харвал чанартай боловсрол эзэмших нь юуны өмнө тухайн хүний орлогыг өсгөх нөлөөтэй болох нь маш олон судалгааны үр дүнгээс илэрхий харагддаг (Erdem нар., 2008). Элсэлтийн ерөнхий шалгалт (ЭЕШ) нь Ерөнхий боловсролын сургууль (ЕБС)-ийн хөтөлбөрийг бүрэн дүүргэсэн сурагчаас авдаг, ерөнхий чадварыг сорих шалгалт юм. Шалгалтын дүнгээс хамаарч уг сурагчийн ямар их дээд сургуульд, ямар хөтөлбөрөөр суралцах нь тодорхой болдог. Элсэлтийн ерөнхий шалгалтанд дунджаар өндөр үзүүлэлттэй оролцох нь дараах хэд хэдэн шалтгааны улмаас нийгэмд чухал ач холбогдолтой. Үүнд: (i) илүү чанартай дээд боловсрол эзэмших; (ii) улсын болон хувийн их хэмжээний нөөц энэхүү өрсөлдөөнд зориулагддаг учраас тэдгээр нөөцийн ашиглалтыг оновчтой болгох, боловсролын чанарыг сайжруулах; (iii) боловсрол нь нийгмийн давхаргын шилжих хөдөлгөөнд чухал нөлөөтэй (Guimarães & Sampaio, 2013).

Зохиогч(ид): М.Сайханаа, Г.Гэрэлсүрэн, Г.Адьяабаатар
"Environmental polilcy and Implementation in Mongolia" NATURAL CONDITIONS, RESOURCES, HISTORY AND CULTURE OF WESTERN MONGOLIA AND CONTIGUOUS REGIONS, vol. 16, pp. 527-534, 2024-5-1

http://khu.edu.mn/filesan?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2wKS60crEV13dMQrcK1z4An33C4O4vQAyXw7u7fxW0VvcMO7LL6fp0VcA_aem_Abiz5HCa-7Hf4GJ5Lo5swFEB9YbuTE6oBCPUufLa9v7U2ij6SVnO0xgRW5Jh_JFf7ZOpLOJTeFD2dGM9fshvai9c

Хураангуй

Environmental polilcy and Implementation in Mongolia Munkh-Erdene Saikhanaa,Guluguu Adiyabaatar,Gaanjuur Gerelsuren Khovd Branch of National University of Mongolia, Department of Business, Senior Teacher, msaikhanaa11@gmail.com , adiyabaatar01234@gmail.com, gerelsuren.01@gmail.com 1. Overview of Environmental Politics Environmental politics is a relatively new field of study within international relations that focuses on issues related to the interaction of humans and the natural world. The first documented notion of environmentalism dates back as early as the 13th century in Arabic medical treatise writings. These reports archive environmental pollution such as water contamination and waste mishandling as a cause of disease. As early as the mid-19th century, scholars wrote about the role of natural resources in global security and political economy. However, much of the literature prior to the 1980s related specifically to resource extraction and development issues. Since then environmentalism has taken many forms; modern environmentalism originated in the late 1800s in Europe during the Industrial Revolution in the shape of conservation groups. As the worldwide population continued to grow at unprecedented rates in the twentieth century, the issue of environmental protection emerged, and environmental laws and agencies materialized globally. As the world has become more interconnected over the past century so too has the issue of environmental protection. Today global and national environmental protection programs and legislation exist with the United Nations Environmental Program being at the center of international environmental law. It is becoming impossible to separate environmental degradation and pollution on a nation-by-nation basis; pollution caused in one country trickles into others by several means, making environmental protection an eminent global concern. Currently, however, many barriers exist between environmental law and implementation efforts for most countries leading to ineffective protection. Global environmental problems present many unique challenges and have thus spawned a range of subfields of study. Global environmental problems frequently involve substantial scientific complexity and ambiguity.

Зохиогч(ид): Г.Гэрэлсүрэн, М.Сайханаа, Г.Адьяабаатар
"“Environmental policy and Implementation in Mongolia”", Баруун Монгол, түүний хил залгаа нутгийн байгалийн нөхцөл, нөөц, ард түмний түүх, хэл, соёл сэдэвт олон улсын эрдэм шинжилгээний XVI хурал, Монгол болон бусад, 2023-9-29, vol. 16, pp. 492-500

Хураангуй

Mongolia is a landlocked country in East Asia located between China to the south and the Russian Federation to the north. The country has a total area of 1,564,116 km2, of which 10,560 km2 are covered by water. The geography is very varied, with mountainous regions to the north and west and the Gobi Desert to the south. Mongolia has an extreme continental climate with long, cold winters and short summers. There are many pressing environmental issues in Mongolia that are detrimental to both human and biophysical wellness. These problems have arisen in part due to natural factors, but increasingly because of human actions. We consider that main environmental challenges such as climate change, deforestation, desertification and land degradation, pollution, loss of biodiversity in Mongolia. Since 1987, Mongolia has developed an extensive legal framework on environmental protection. The environmental legislation is largely consistent and coherent. However, implementation of environmental legislation is often delayed. Furthermore, enforcement of environmental laws and environment-related provisions in sectoral legislation often represents a serious challenge. In 1990, Mongolia made a dramatic change in its political and economic system, the basic concept of which is the transition from a single-party political system to a democratic form of society. In this article, we study environmental policy and implementation of legislation in Mongolia.

Зохиогч(ид): Г.Адьяабаатар, Б.Эрдэнэцэцэг
"ТҮҮХИЙ ЭДИЙН ҮНЭ, ИНСТИТУЦИЙН ЧАНАР БА ЭКСПОРТЫН ТӨРӨЛЖИЛТ: МОНГОЛЫН КЭЙС", МУИС-ийн Ховд аймаг дахь салбар сургуулийн багш нарын эрдэм шинжилгээний хурал /нийгэм, хүмүүнлэгийн ухааны салбар/, 2023-5-29, vol. 1, pp. 1

Хураангуй

This paper is intended to investigate the effects of commodity price shocks and institutional quality on export diversification in Mongolia. To do so, the ARDL bounds testing approach is employed for the empirical analysis, using a dataset covering the period of 1995-2019. The results of the analysis suggest that commodity price shocks measured by the aggregate index of commodity prices and a country specific commodity terms of trade index influence Mongolia’s export diversification in both the long and short-run. For the Contract Intensive Money, a proxy for institutional quality, it supports export diversification in Mongolia in the short-run, but not in the long-run.

Зохиогч(ид): Г.Адьяабаатар, L.Zhizhong
"Commodity prices, institutional quality and export diversification: The case of Mongolia" International Journal of Sustainable Economy, vol. 17, pp. 1, 2023-5-24

https://www.inderscience.com/jhome.php?jcode=ijse

Хураангуй

Mongolia is a mineral commodity dependent and lower-middle-income country with a highly concentrated and volatile export basket. Interestingly, the potential determinants of the country’s export diversification have not explored empirically. This paper is intended to investigate the effects of commodity price shocks and institutional quality on export diversification in Mongolia. To do so, the ARDL bounds testing approach is employed for the empirical analysis, using a dataset covering the period of 1995-2019. The results of the analysis suggest that commodity price shocks measured by the aggregate index of commodity prices and a country specific commodity terms of trade index influence Mongolia’s export diversification in both the long and short-run. For the Contract Intensive Money, a proxy for institutional quality, it supports export diversification in Mongolia in the short-run, but not in the long-run.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар