Бидний тухай
Багш ажилтан
Abstract: The main aim of this study is to investigate the factors that influence a consumer’s intention to purchase environmentally sustainable products, with particular attention to the interplay of age and gender demographics. Precisely, the study probes a spectrum of influences, including consumers’ attitudes, subjective norms, environmental knowlegde, eco-labeling, and willingness to pay a premium price for eco-conscious products. Furthermore, the study examines the sources from which consumers learn about eco-friendly products and the elements that drive their green purchasing decisions. The analytical findings elucidate that the presence of eco-labels and willingness to pay a higher price for green products positively correlate with consumers' intentions to purchase such items. The data further reveals a gender-based disparity, with female consumers demonstrating a more proactive approach in seeking and acquiring eco-friendly products compared to their male counterparts. Age-wise, the younger demographic exhibits a heightened consideration for factors such as product packaging, environmental impact, and corporate social responsibility, in contrast to the older demographic.
The aim of this study is to investigate the factors influencing on Mongolian consumer green purchase intention. Specifically, this study is intended to examine whether factors such as consumer attitudes, subjective norms, environmental knowledge, governmental policies toward green development, eco-labeling, and willingness to pay premium price for green products influence consumers’ intention to buy eco-friendly and green products. Studying and understanding these factors are vital and crucial for developing policies and strategies implemented by governmental and business organization to encourage green consumption among consumers. The survey included 346 randomly selected samples representing Ulaanbaatar residents, and quantitative analysis was conducted using the SPSS 23 software. The results show that social influence groups, eco-labels, and willingness to pay higher prices for green products significantly influence consumers’ intention to make environmentally conscious purchases, while attitudes and environmental awareness have a less marked impact.
Судалгааны баг Монголын бизнесийн орчин 2023 судалгаанд нийт 3772 аж ахуйн нэгжийг хамруулсан бөгөөд 2023 онд Монголын бизнесийн орчин 2.68 оноогоор буюу дунджаас доогуур үнэлэгдсэн байна. Монгол улсад гадаад худалдаа эрхлэхэд "хүндрэлтэй" байгаа ба дотоод, гадаад тээвэрлэлтийн нөхцөл байдал, валютын ханшийн хэлбэлзэл, гадаад худалдааны санхүүжилт олох боломж хамгийн их бэрхшээл учруулж байна.
Хураангуй: Техник технологи өдрөөс өдөрт хурдацтай хөгжихийн хэрээр интернет хэрэглэгчдийн тоо тэр дундаа сошиал медиа хэрэглэгчид хурдацтай нэмэгдэж, маркетингийн гол хэрэглүүр интернет сошиал медиа дээр суурилдаг болсон. Сошиал медиа, интернэтийн хэрэглээ Ковид-19 цар тахлын дараах үед бүр илүү нэмэгдэж хүний амьдралын хэв маягийн нэгээхэн хэсэг болоод байна. Ялангуяа залуу үеийнхэн гар утсаараа сошиал медиа сувгуудаар богино хэмжээний (reels) видео ихээр үзэж сонирхдог болсон. Энэхүү судалгааны ажлаар залуу үеийнхний брэндэд хандах хандлагад сошиал медиа сувгийн богино хэмжээний видео хэрхэн нөлөөлдөг болохыг хэрхэн брэндийн дүр төрх хоногшдог талаарх хоорондын хамаарлыг тодорхойлсон болно.
Монгол улсын зүүн бүсийн, түүний дотор Дорнод аймгийн бизнесийн орчны өнөөгийн нөхцөл байдал, үнэлгээ, тулгамдаж буй асуудал, Төр-Бизнес- Их сургуулийн хамтын үйл ажиллагаа, түншлэлийн боломж
Энэхүү судалгааны ажлаар Монгол улсад үйл ажиллагаа явуулж буй үүрэн телефоны операторууд болох Мобиком, Юнител, Скайтел, Жи-Мобайл компанийн үйлчилгээний ажилчдын сэтгэл ханамжид байгууллагын дотоод маркетингийн нөлөөллийг тодорхойлон гаргасан. Ажилчдын сэтгэл ханамжид дотоод маркетингийн хүчин зүйлс болох урамшуулал (мөнгөн, мөнгөн бус), эрх мэдэл, сургалт хөгжил, удирдлага ажилчдын хоорондын харилцаа гэх мэт хүчин зүйлс нөлөөлдөг бөгөөд дээрх үзүүлэлтүүд эдгээр үүрэн телефоны оператоуудын үйлчилгээний ажилчдад хэрхэн нөлөөлж буйг энэхүү судалгааны үр дүнгээр тодорхойлон гаргасан. Судалгааг санамсаргүй түүврийн арга ашиглан авсан бөгөөд нийт 250 ажилтныг судалгаандаа хамруулж, SPSS болон Smart PLS 3.3 программуудыг ашиглан мэдээлэлд дүн шинжилгээ хийсэн. Судалгааны асуулгаар үйлчилгээний ажилчдын хүн ам зүйн үзүүлэлт болон аль үүрэн телефоны компанид ажилладаг, ажилласан жилийн туршлага нь тухайн хийж буй ажилдаа хэр сэтгэл ханамжтай байдаг, үүнд хэрхэн нөлөө үзүүлж буйг судалсан болно. Судалгааны үр дүнд ажилтанд чиглэсэн сургалт хөгжил, тухайн ажилтанд олгосон эрх мэдэл нь сэтгэл ханамжтай ажиллахад гол үүрэг гүйцэтгэсэн бол мөнгөн урамшуулал нь ажилтны сэтгэл ханамжид нөлөө үзүүлээгүй болно
Хэрэглэгчийн насны ялгаатай бүлгүүдийн амьдралын хэв маяг дотоод, гадаад олон хүчин зүйлсээс шалтгаалан хурдтай өөрчлөгдөж байна. Ялангуяа, нийгмийн үйл ажиллагаа, спорт, чөлөөт цагаа өнгөрөөх зэргээр насны бүлгүүдэд мэдэгдэхүйц ялгаатай байсан. Тиймээс бизнесийн байгууллагын маркетерууд хэрэглэгчдийн янз бүрийн насны бүлгийн өдөр тутмын амьдралын хэв маягийн өөрчлөлтийг байнга хянаж байх ёстой бөгөөд үүний үр дүнд чөлөөт цагаа үр бүтээлтэй өнгөрөөхөд туслах олон төрлийн бүтээгдэхүүн, үйлчилгээ үзүүлэх хэрэгтэй. Амьдралын хэв маягийн өөрчлөлт нь олон бизнес эрхлэгчдэд томоохон боломжуудыг бий болгож байна. Тиймээс энэхүү судалгааны ажлын гол зорилго нь хэрэглэгчийн амьдралын хэв маягийг тодорхойлох зарим хэсэг болох нийгмийн бүлэг, спорт, шашин шүтлэгийн талаар насны ялгаатай бүлгүүдээр харьцуулан үнэлэхэд чиглэгдэж байгаа юм.
Хэрэглэгчийн насны ялгаатай бүлгүүдийн мэдээллийн хэрэгслийн хэрэглээний онцлогийг энэхүү судалгааны ажлаараа авч үзсэн. Улаанбаатар хотын 15-аас дээш насны 997 иргэнээс түүвэр судалгаа авч насны 5 ялгаатай бүлэгт ангилан ангилал тус бүрийн хэрэглээний онцлогийг тодорхойлж, дүн шинжилгээ хийсэн. Мэдээллийн хэрэгслийн хэрэглээ нь насны онцлогоос шууд хамаардаг байна. Тухайлбал, залуусын хувьд интернэт болон сошиал медиа, харин ахмад настнуудын хувьд телевиз нь амьдралын хэв маягт нь нөлөөлдөг болохыг судалгаагаар тодорхойлов.
The purpose of this paper is to examine bank brand equity from consumer perspectives. In particular, we analyze an internationally approach in the brand value. Data were collected from 504 customers of the five largest banks in Mongolia. The results from this study show: (1) Brand equity based customers has been studied from 69.3 percent. The equity value of the biggest banks was accounted for 66.75-81.25 percent. (2) Brand equity consists of four types of factors, and brand image was the highest scores. The lowest for scores was included brand loyalty. (3) The factors influencing brand equity were different and explained 0.43-0.88 percent of R-squared.
The economic growth of the countries in the new century has become more reliant on the growth of tangible and intangible assets. According to numerous studies, it is observed that intangible assets contribute significantly in boosting an economic growth of the country. Ranking of global brand based on the brand value affects considerably in the development of businesses and economies and consequently reveals a direct correlation between business development and the country’s economic development. We conducted the research based on the secondary data and desk review to identify how brand value of both developed and developing countries has a correlation with the economic growth of the countries and produced the following results: 1. Although in recent years brands of developing countries with the leader countries like China penetrated on the global market aggressively, but the US brands still remain in the top 100 global brands or in the leading position. 2. Brand value increased in the past 10 year consistently and majority of the top 20 brands changed into the new brand. 3. Strong positive correlation presented in the comparison of the growth of the top 100 brand value with GDP. 4. Classification of the top brands by countries and comparison with income level showed that majority of them belonged to the higher income countries. The economic development of the countries had no direct correlation with the geographical local and the population number. Thus, any countries for achieving economic prosperity it is getting significant supporting business entities, focusing on the brand policy and penetrating into the foreign market.
The main purpose of this research paper is to study about the brand valuation methodologies and to estimate Mongolian top commercial banks brand values by using the superior methodology. We used Interbrand and Hirose methodologies based on the last five year’s financial statements of Khan Bank, Trade and Development Bank (TDB), and Golomt Bank to estimate their brand value from 2016 to 2018. The results of our research paper are the following: (1) Brand strength of Khan Bank, TDB and Golomt Bank was 77, 55 and 54 respectively. (2) The discount rate of the commercial banks was between 7.58 and 8.92, as we estimated. (3) The brand value of TDB estimated as 243.2 billion MNT, and Khan Bank’s brand value was 131.8 billion MNT, while the brand value of Golomt bank was 44.3 billion MNT in 2018. The brand value of the three banks was unequal for the last three years, due to the difference in factors and the changing risk funds of the selected banks.
Purpose - The main purpose of this research work is to study about the brand valuation methodologies and to estimate Mongolian top commercial banks’ brand values by using the superior methodology. Design/Methodologies/approach - This research is exercised on the last three years’ annual financial reports of Khan Bank, Trade and Development Bank and Golomt Bank, which are top commercial banks of Mongolia. This research used Interbrand methodology with its “S” curve and Hirose methodologies to estimate their respective brand values from 2016 to 2018. Findings - The results of our research paper are the following: (1) Brand strength of Khan Bank, TDB and Golomt Bank registered at 77, 55 and 54, respectively; (2) The discount rate of the commercial banks under study was estimated at between 7.58 and 8.92; (3) The brand value of TDB was estimated at 243.2 billion MNT, and Khan Bank’s brand value was 131.8 billion MNT, while the brand value of Golomt Bank was 44.3 billion MNT in 2018. The brand value of the three banks was unequal for the last three years, due to differences in factors, such as changing risk funds of the selected banks. Research implications or Originality - Researchers predicted that Khan Bank’s brand value to get the highest score due to its total assets, number of departments, accumulated assets, and margin level. However, the result was different from our prediction and Trade and Development Bank has the highest brand value because of its high brand value. Furthermore, by estimating the brand value of local commercial banks for the first time, we are enabling commercial banks to compare their results with competitors and it will influence positively to the development of the banks and banking sector