МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат
"Бизнесийн байгуууллагын санхүү эдийн засгийн шинжилгээ", 2024-5-1
Зохиогч(ид): Т.Лагнай, Л.Наранчимэг, М.Эрдэнэбат, Б.Хүрэлбаатар
"Valuation of State Owned Companies (Based on Energy sector)" International Journal of Economics, Business and Management Research, vol. 8, no. 3, pp. 63-74, 2024-4-4

https://ijebmr.com/link/1333?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3yeFVmomV6cIo3aehjUuAxeMMcEXTX_Nf1KVxpmnMs5ZyhovH6CG3Sm1Q_aem_ATQBAvxQBeT9G8iusDVdQb_wNnWzQ2zP539_JeWo4Z4_kfrtj5kEKc_hcmbudvsqO41in61z-69cT2nWcp2U2D4k

Хураангуй

The transition to the market orientation from the centralized economy, which started from 1990s, brought a great deal of important changes in Mongolian economy. Implementation of policies on market liberalization, promotion of free market and fair competition and privatization of state managed assets enabled the development of private sector and creation of legal entities in various forms such as privately owned companies, joint stock and state owned enterprises operating on the market. By February of 2024, there are 26 state owned companies (SOC) operating in energy sector of Mongolia, among over 100 fully or partially state owned companies that are involved in strategic sectors such as energy, mining, communications and transportation. Being fundamental to the national security and overall socio-economic stability of the country, the energy sector is necessarily considered to be developed ahead of other sectors and hence, this research is focused on the comprehensive valuation of performances for state owned energy manufacturing and transmission companies of Mongolia.

Зохиогч(ид): Б.Алтан-Эрдэнэ, Б.Болор, М.Эрдэнэбат
"The Impact of Intellectual Capital Efficiency on Accounting and Market Value", International conference on value of accounting Information and Sustainability, Mongolia, 2023-6-9, vol. 1, pp. 1

Хураангуй

Researchers believe that the significant difference between the market value of the company and the book value of the owners' equity is that the financial statements do not fully reflect the intellectual capital and intangible assets. We have made two hypotheses to determine how the efficiency of intellectual capital affects a company's stock price and financial performance using the random effects or fixed effects model. As a result of our study, intellectual capital efficiency has not had much impact on stock prices. However, the efficiency of intellectual capital, particularly human capital, positively affects the return on equity and total assets.

Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат, Н.Саруултөгс, Ц.Цэцэгмаа
"The Impact of Intellectual Capital on Performance of Commercial Banks in Mongolia" iBusiness, vol. 14, no. 4, pp. 179-190, 2022-11-8

https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=121041

Хураангуй

In this paper, we examine the impact of intellectual capital on financial performance of commercial banks in Mongolia using the financial data between 2011 and 2021. The performance impact of intellectual capital on business results is measured by the value-added intellectual coefficient (VAIC) methodology which was used to analyze the data in random and fixed effects models. Statistical analysis shows that the human capital and capital employed has positive effect on return on equity. Structural capital and capital employed has positive effect on return on total assets. Human capital has positive effect on net interest margin while capital employed has negative effect on net interest margin. Our recommendation is that in order to increase profitability of Mongolian commercial banks they should measure impacts of their intellectual capital and human capitals.

Зохиогч(ид): Б.Алтан-Эрдэнэ, Б.Болор, М.Эрдэнэбат
"Компанийн нягтлан бодох бүртгэлээрх болон зах зээлийн үнэ цэнд оюуны капиталын үр ашиг нөлөөлөх нь" JOURNAL OF ACCOUNTING theory and practice, vol. 6, no. 1, pp. 33-44, 2022-6-30

https://journal.num.edu.mn/accounting/article/view/4964

Хураангуй

Компанийн зах зээлийн үнэлгээ болон эзэмшигчдийн өмчийн дансны үнийн зөрүү их байгаа шалтгаан нь санхүүгийн тайланд оюуны капитал, биет бус хөрөнгийг бүрэн илэрхийлж чадахгүй байгаатай холбоотой гэж судлаачид үздэг. Бид оюуны капиталын үр ашиг нь компанийн хувьцааны үнэ ба санхүүгийн зарим үзүүлэлтүүдэд хэрхэн нөлөөлж байгааг тодорхойлохоор хоёр таамаглал дэвшүүлэн МХБ-д 2005 оноос хойш IPO гаргаж, одоог хүртэл үйл ажиллагаагаа явуулж байгаа 23 компанийн санхүүгийн тайлангийн мэдээлэл болон хувьцааны ханшийн мэдээллийг ашиглан санамсаргүй нөлөөний болон тогтмол нөлөөний аргаар тооцоолол хийлээ. Бидний энэхүү ажлын үр дүнд оюуны капиталын үр ашиг нь хувьцааны үнэд нөлөөлөөд зогсохгүй хүмүүн капиталд оруулсан хөрөнгийн үр ашиг нь компанийн өмчийн өгөөж болон нийт хөрөнгийн ачаалалд эерэг нөлөөтэй нь харагдаж байна.

Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат, Н.Саруултөгс, Ж.Энхбаяр
"Системд нөлөө бүхий арилжааны банкуудын санхүүгийн гүйцэтгэлд хүмүүн капиталын нөлөө" JOURNAL OF ACCOUNTING theory and practice, vol. 6, no. 1, pp. 1-12, 2022-6-30

https://journal.num.edu.mn/accounting/article/view/4453

Хураангуй

Монгол Улсын банкны системд нөлөө бүхий банкуудын ашигт ажиллагаанд оюуны капиталын бүрэлдэхүүн болон хүмүүн капитал, бүтцийн капиталын ашиг, оруулсан капиталын үр ашгийн нөлөөг 2011-2021 оны санхүүгийн мэдээлэлд үндэслэн тооцлоо. Өгөгдлийг санамсаргүй болон тогтмол нөлөөллийн загвараар үнэллээ. Судалгааны үр дүнгээр хүмүүн капиталын үр ашиг нь нийт хөрөнгийн болон өмчийн өгөөжид эерэг нөлөө, бүтцийн капиталын үр ашиг нь нийт хөрөнгийн өгөөжид эерэг нөлөө, оруулсан капиталын үр ашиг нь өмчийн өгөөж, цэвэр хүүгийн түвшин, нийт хөрөнгийн өгөөжид аль алинд нь эерэг нөлөө үзүүлдэг болохыг харуулж байна.

Зохиогч(ид): Ж.Энхбаяр, М.Эрдэнэбат
"Optimization approach to asset and capital structure of companies", The 7th International Conference on Optimization, Simulation and Control (COSC'2022), Mongolia, 2022-6-20, vol. 7, pp. 55

Хураангуй

Optimizing a company’s asset and capital structure has a positive effect on reducing capital costs and increasing the use of assets. In this paper, we consider optimization problem of a company’s asset and capital structure. The proposed model is formulated as a fractional programming problem. The problem was solved numerically on “Matlab” using data of Mongolian mining companies. Numerical results are provided.

Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат
"Орон сууцны шинж чанарын ялгаатай байдал үнэ цэнэд нөлөөлөх нь", Хөрөнгийн үнэлгээний салбарын хөгжлийн чиг хандлага, 2022-5-7, vol. 1, pp.

Хураангуй

Энэхүү судалгааны ажлаар Улаанбаатар хотын төвийн 6 дүүрэгт байршилтай, нийтийн зориулалттай орон сууц (НЗОС)-ны шинж чанарын ялгаатай байдал нь түүний үнэ цэнэд хэрхэн нөлөөлөх талаар судалж, зах зээлийн жишиг үнийн хандлагын шууд харьцуулалтын аргаар орон сууцыг үнэлэхэд хүчин зүйлс бүрээр тохируулгын коэффициентуудыг тодорхойлохыг зорьсон. Эмпирик шинжилгээнд 2013 оны 1-р сараас 2020 оны 9-р сарын хугацаанд Худалдах, худалдан авах гэрээгээр өмчлөх эрх нь шилжсэн НЗОС-ны арилжааны мэдээллийг ашиглаж, Eviews 12 программаар олон хувьсагчийн регрессийн шинжилгээг хийж гүйцэтгэлээ. Үнэлгээний үр дүнд талбайн хэмжээ, насжилт, хотхон, хороололд байрлалтай эсэх болон байршлын үзүүлэлтүүд нь Улаанбаатар хотын НЗОС-ны үнийн 68.86 хувийг тайлбарлаж байна.

Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат, Б.Алтан-Эрдэнэ, Б.Болор
"КОМПАНИЙН ХУВЬЦААНЫ ҮНЭ БА САНХҮҮГИЙН ҮЗҮҮЛЭЛТҮҮДЭД ОЮУНЫ КАПИТАЛЫН ҮР АШИГ НӨЛӨӨЛӨХ НЬ" Бизнес ба инноваци, vol. 8, no. 2, pp. 1, 2022-4-1

https://journal.num.edu.mn/

Хураангуй

Компанийн зах зээлийн үнэлгээ болон эзэмшигчдийн өмчийн дансны үнийн зөрүү их байгаа шалтгаан нь санхүүгийн тайланд оюуны капитал, биет бус хөрөнгийг бүрэн илэрхийлж чадахгүй байгаатай холбоотой гэж судлаачид үздэг. Бид оюуны капиталын үр ашиг нь компанийн хувьцааны үнэ ба санхүүгийн зарим үзүүлэлтүүдэд хэрхэн нөлөөлж байгааг тодорхойлохоор хоёр таамаглал дэвшүүлэн МХБ-д 2005 оноос хойш IPO гаргаж, одоог хүртэл үйл ажиллагаагаа явуулж байгаа 23 компанийн санхүүгийн тайлангийн мэдээлэл болон хувьцааны ханшийн мэдээллийг ашиглан санамсаргүй нөлөөний болон тогтмол нөлөөний аргаар тооцоолол хийлээ. Бидний энэхүү ажлын үр дүнд оюуны капиталын үр ашиг нь хувьцааны үнэд төдийлөн нөлөөгүй байна. Харин оюуны капиталын үр ашиг, тухайлбал хүмүүн капиталд оруулсан хөрөнгийн үр ашиг нь компанийн нийт хөрөнгийн өгөөж, өөрийн хөрөнгийн өгөөжид эерэг нөлөөтэй нь харагдаж байна.

Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат, Л.Оюунцэцэг, Г.Азжаргал
"МУИС-ИЙН БҮРЭЛДЭХҮҮН СУРГУУЛИУДИЙН БАГЦ ЦАГИЙН ӨРТӨГ ТООЦОХ АРГАЗҮЙГ БОЛОВСРОНГУЙ БОЛГОХ АСУУДАЛД" Бизнес ба инноваци, vol. 7, no. 4, pp. 164-172, 2021-12-1

https://journal.num.edu.mn/

Хураангуй

Үйл ажиллагааны онцлогтой сургалт, үйлчилгээний салбарын хувьд орчин үеийн өртөг тооцох аргуудаас сонгож хэрэглэх нь зохимжтой байдаг. Монгол улсын их сургууль 5 бүрэлдэхүүний сургууль, 2 салбар сургуультай боловч Бүрэлдэхүүний болон салбар сургуулийн хөтөлбөр, багшлах боловсон хүчин, элсэлтийн тооны ялгаанаас үүдэлтэйгээр мэргэжил тус бүрийн сургах процесс харилцан адилгүй өртөгтэй байсаар ирсэн. Бид энэхүү ажлаараа сургалтын болон сургалтын бус зардлыг ангилах, түүнд үндэслэн сургалтын төлбөр тогтоох удирдлагын шийдвэрийн үндэслэлийг сайжруулах арга замыг санал болгож байна.

Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат, Б.Буяннэмэх
"ОРОН СУУЦНЫ ШИНЖ, ЧАНАРЫН ЯЛГААТАЙ БАЙДАЛ ҮНЭ ЦЭНЭД НӨЛӨӨЛӨХ НЬ /Улаанбаатар хотын жишээн дээр/" Бизнес ба инноваци, vol. 7, no. 2, pp. 1, 2021-5-27

https://bs.num.edu.mn/%d0%b1%d0%b8%d0%b7%d0%bd%d0%b5%d1%81-%d0%b1%d0%b0-%d0%b8%d0%bd%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b0%d1%86%d0%b8/

Хураангуй

Энэхүү судалгааны ажлаар Улаанбаатар хотын төвийн 6 дүүрэгт байршилтай, нийтийн зориулалттай орон сууц (НЗОС)-ны шинж чанарын ялгаатай байдал нь түүний үнэ цэнэд хэрхэн нөлөөлөх талаар судалж, зах зээлийн жишиг үнийн хандлагын шууд харьцуулалтын аргаар орон сууцыг үнэлэхэд хүчин зүйлс бүрээр тохируулгын коэффициентуудыг тодорхойлохыг зорьсон. Эмпирик шинжилгээнд 2013 оны 1-р сараас 2020 оны 9-р сарын хугацаанд Худалдах, худалдан авах гэрээгээр өмчлөх эрх нь шилжсэн НЗОС-ны арилжааны мэдээллийг ашиглаж, Eviews 12 программаар олон хувьсагчийн регрессийн шинжилгээг хийж гүйцэтгэлээ. Үнэлгээний үр дүнд талбайн хэмжээ, насжилт, хотхон, хороололд байрлалтай эсэх болон байршлын үзүүлэлтүүд нь Улаанбаатар хотын НЗОС-ны үнийн 68.86 хувийг тайлбарлаж байна.

Зохиогч(ид): Ч.Батбаатар, Ч.Анхбаяр, М.Эрдэнэбат
"Хэрэглэгчид тулгуурласан брэндийн эквити", Trade and Sustainable Development IV, Монгол, 2019-10-11, vol. 4, pp. 333-342

Хураангуй

The purpose of this paper is to examine bank brand equity from consumer perspectives. In particular, we analyze an internationally approach in the brand value. Data were collected from 504 customers of the five largest banks in Mongolia. The results from this study show: (1) Brand equity based customers has been studied from 69.3 percent. The equity value of the biggest banks was accounted for 66.75-81.25 percent. (2) Brand equity consists of four types of factors, and brand image was the highest scores. The lowest for scores was included brand loyalty. (3) The factors influencing brand equity were different and explained 0.43-0.88 percent of R-squared.

Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат, Ж.Энхбаяр
"OPTIMIZATION PROBLEMS WORKING CAPITAL OF MONGOLIAN MINING COMPANIES", The 6th International Conference on Optimization, Simulation and Control (COSC2019), Монгол, 2019-6-21, vol. 1, pp. 55

Хураангуй

Effective management of current asset management can increase profitability by reducing financial costs, although the amount of capital increases. It is necessary to finance working capital with as low interest rates as possible, having a working capital structure for mining companies can increase efficiency. Working capital performance provides critical insight into the state of a company’s financial position. As an important indicator of financial fitness, the availability of a company’s working capital is one of the first items a lender or savvy investor will examine on a balance sheet. Although working capital evokes a range of meanings, for the purpose of this study, it is defined as the net liquid assets (current assets minus current liabilities) available to an organization to meet liquidity needs in day to day operations.

Зохиогч(ид): Ч.Батбаатар, Ч.Анхбаяр, М.Эрдэнэбат
"Study on the Estimation of Mongolian Commercial Bank’s Brand Value" JOURNAL OF ACCOUNTING theory and practice, vol. 3, no. 1, pp. 57-68, 2019-6-1

http://www.jatap.pub/web/articles/volume-03-2019/vol03no1-june,-2019/97-study-on-the-estimation-of-mongolian-commercial-bank%E2%80%99s-brand-value.html

Хураангуй

The main purpose of this research paper is to study about the brand valuation methodologies and to estimate Mongolian top commercial banks brand values by using the superior methodology. We used Interbrand and Hirose methodologies based on the last five year’s financial statements of Khan Bank, Trade and Development Bank (TDB), and Golomt Bank to estimate their brand value from 2016 to 2018. The results of our research paper are the following: (1) Brand strength of Khan Bank, TDB and Golomt Bank was 77, 55 and 54 respectively. (2) The discount rate of the commercial banks was between 7.58 and 8.92, as we estimated. (3) The brand value of TDB estimated as 243.2 billion MNT, and Khan Bank’s brand value was 131.8 billion MNT, while the brand value of Golomt bank was 44.3 billion MNT in 2018. The brand value of the three banks was unequal for the last three years, due to the difference in factors and the changing risk funds of the selected banks.

Зохиогч(ид): М.Эрдэнэбат, Ч.Батбаатар, Ч.Анхбаяр
"Valuation Methodologies and Estimation of Mongolian Commercial Banks from a Brand Value Perspective" Journal of international trade & commerce, vol. 15, no. 03, pp. 16-182, 2019-6-1

Хураангуй

Purpose - The main purpose of this research work is to study about the brand valuation methodologies and to estimate Mongolian top commercial banks’ brand values by using the superior methodology. Design/Methodologies/approach - This research is exercised on the last three years’ annual financial reports of Khan Bank, Trade and Development Bank and Golomt Bank, which are top commercial banks of Mongolia. This research used Interbrand methodology with its “S” curve and Hirose methodologies to estimate their respective brand values from 2016 to 2018. Findings - The results of our research paper are the following: (1) Brand strength of Khan Bank, TDB and Golomt Bank registered at 77, 55 and 54, respectively; (2) The discount rate of the commercial banks under study was estimated at between 7.58 and 8.92; (3) The brand value of TDB was estimated at 243.2 billion MNT, and Khan Bank’s brand value was 131.8 billion MNT, while the brand value of Golomt Bank was 44.3 billion MNT in 2018. The brand value of the three banks was unequal for the last three years, due to differences in factors, such as changing risk funds of the selected banks. Research implications or Originality - Researchers predicted that Khan Bank’s brand value to get the highest score due to its total assets, number of departments, accumulated assets, and margin level. However, the result was different from our prediction and Trade and Development Bank has the highest brand value because of its high brand value. Furthermore, by estimating the brand value of local commercial banks for the first time, we are enabling commercial banks to compare their results with competitors and it will influence positively to the development of the banks and banking sector





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар