МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"БНХАУ-ын глобал манлайллын бодлогын мөн чанар, онцлог", ОХУ, БНХАУ-2023, 2024-5-17, vol. 11, pp. 1-27

Хураангуй

БНХАУ-ын глобал манлайллын бодлого АНУ-ынхаас өвөрмөц онцлог, мөн чанараараа ялгаатай байна. Хятадын глобал манлайллын бодлого нь дипломат санал санаачилгууд, эдийн засгийн хүчирхэгжил, тэлэлт, цэргийн шинэчлэл, зөөлөн хүчний өсөлтийг давхар агуулж байгаа. Хятад өөрийгөө хариуцлагатай, бүтээлч дэлхийн манлайлагч гүрний байр сууринд тодорхойлохоор чармайж глобал асуудлуудыг зохицуулах улс хоорондын өргөн хамтын ажиллагаа, эв нэгдлийг уриалж байгаа юм. Хятадын глобал манлайллын бодлого нь зарим талаар АНУ-аас улбаатай уламжилсан шинж байх боловч өөрийн онцлогтой юм. Энэ нь хятадын зарчмууд, шинэлэг стартеги, тууштай дипломат ажиллагаагаар тодорхойлогдож байна. Судлаач Ян Шуотэний дэвшүүлсэн онол Хятадын глобал манлайллын бодлогын цөм үзэл санаа болж байна. Түүний үзсэнээр олон улсын манлайлал нь үндэсний чадавх болон стратегийн итгэлцэл дээр суурилдаг. Олон улсын дэг журмыг манлайлагч улсууд чадвар болон ёс зүйтэй үйл ажиллагаагаа хадгалан явуулж чаддагаараа онцлог. Улсын манлайлал нь өсөн нэмэгдэж буй улсын стратегийн давуу талуудыг тодорхойлдог бөгөөд энэ нь ялалт эсвэл ялагдал гэсэн хоёр сонголтын үр дүнд хүргэдэг.Өсөн нэмэгдэж буй улсууд цогц чадавхиа ашиглан олон улсын манлайллыг бий болгох боломжтой бөгөөд өсөн нэмэгдэж буй улс орон олон улсын хэм хэмжээнд өөрчлөлт авчрах тусам олон улсын тогтолцоонд нөлөөлнө, үүнийг стратегийн итгэлцлээр хангана гэж тэр үзэж байгаа юм.БНХАУ хүмүүнлэг эрх мэдлийн манлайлал хэрэгжүүлж байна гэж үзэж болно. Хүмүүнлэг эрх мэдлийн манлайлал нь олон улсын манлайлалд найдвартай, тууштай бодлого явуулдаг. Олон улсын манлайлалд хэрвээ ёс зүйтэй алхмуудыг хийж байвал энэ нь хүмүүнлэг эрх мэдлийн манлайлал хэмээн үзэж болно. Энэхүү манлайлал нь олон улсын дэг журмыг дараах гурван аргаар баримталдаг. 1.олон улсын хэмжээний дагуу үйл ажиллагаа явуулж бусад улс орнуудад сайн үлгэр дууриалал үзүүлэх 2. энэхүү дэг журмыг дагасан улс орнуудыг шагнах замаар ашигтай олон улсын дэг журмыг бий болгох 3. Олон улсын дэг журмыг зөрчсөн улс орнуудыг шийтгэх замаар манлайлах юм.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Review on Jin Suk Bae's K-Foods and a Korean Pioneer Immigrant Entrepreneur in Toronto, Canada", Korean Studies and Contending Issues between Mongolia and Korea, Korea, 2024-5-10, vol. 23, pp. 133-139

Хураангуй

A comprehensive examination of the phenomena surrounding immigrant entrepreneurial endeavors is provided in this study, focusing on the compelling narrative of Mr. Jasun Koo's involvement in the food manufacturing sector in Canada. Through an in-depth analysis of Mr. Koo's entrepreneurial initiatives and the development trajectory of PH Food Company, valuable insights are proffered regarding the manifold challenges and triumphs encountered by Korean immigrant businesspersons within the Canadian milieu. This is good example of Immigrant Entrepreneurship. The study delivers a substantial contribution to the scholarship on Korean immigration to Canada by casting light on the experiential realities of individuals such as Mr. Koo. The thorough exploration and examination undertaken in the study assists in clarifying the historical and sociocultural significance of Korean migration, notably within the backdrop of the food industry landscape, thereby enhancing our understanding of the cultural diversity and social fabric of Canadian society. The integration of an oral historical approach within the research methodology adds layers of complexity and nuance to the overall narrative framework, enabling a more profound engagement between the audience and Mr. Koo's personal odyssey. Through the interweaving of personal anecdotes, historical contextualization, and scholarly inquiry, a compelling and captivating narrative unfolds, ensuring sustained reader interest and involvement throughout the discourse. In conclusion, Jin Suk Bae's research sheds light on the remarkable journey of Mr. Jasun (Jason) Koo and the PH Food Company, highlighting the pivotal role of immigrant entrepreneurship in shaping culinary landscapes and cultural exchanges in Toronto, Canada. Through a rich oral life history perspective, Bae intricately explores how Mr. Koo's entrepreneurial spirit and dedication have not only established a thriving food manufacturing enterprise but also contributed to the dissemination and appreciation of Korean cuisine beyond the Korean diaspora. In conclusion, Jin Suk Bae's research sheds light on the remarkable journey of Mr. Jasun (Jason) Koo and the PH Food Company, highlighting the pivotal role of immigrant entrepreneurship in shaping culinary landscapes and cultural exchanges in Toronto, Canada. Through a rich oral life history perspective, Bae intricately explores how Mr. Koo's entrepreneurial spirit and dedication have not only established a thriving food manufacturing enterprise but also contributed to the dissemination and appreciation of Korean cuisine beyond the Korean diaspora.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Mongolian and Koreab Cultural relations: perception and attides towards each orther", Korean Studies and Contending Issues between Mongolia and Korea, Korea , 2024-5-10, vol. 23, pp. 121-132

Хураангуй

The relationship between Mongolia and Korea has undergone significant development over the past 30 years, with cultural ties occupying a pivotal role. To foster a balanced cultural relationship between the two nations, it is crucial to cultivate accurate perceptions, attitudes, and understanding among their citizens. A comparative study was conducted on the perceptions and attitudes of Koreans towards Mongolia and Mongolians towards Korea. Koreans generally hold a positive attitude towards Mongolia, often based on superficial notions. However, among Mongolians, the proportion of positive attitudes is declining, partly due to certain adverse effects stemming from Korea's soft power policies.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Mongolian Students learning outcomes of the "Korea and International Relations" online course", Korean Studies and Contending Issues between Mongolia and Korea, Korea , 2024-5-10, vol. 23, pp. 15-27

Хураангуй

146 students from the International Relations program at NUM were offered the opportunity to voluntarily participate in a 7-week study period by selecting the course 'Korea and International Relations' from the online courses offered by the K-academic program at INHA University, Korea. Of these, 106 students participated in the study. The learning outcomes of the students and the course learning outcomes were analyzed."

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"REGULATION OF FORCED MIGRANTS (ASYLUM SEEKERS AND REFUGEES) AND BORDER CONTROL POLICY OF MONGOLIA", DILA REFUGEE PROTECTION AND BORDER CONTROL: ASIAN STATE PRACTICE, Монгол, 2023-6-26, vol. 33, pp. 127-138

Хураангуй

Today in the world 117.5 millions IDP (internally displaced person). Concerning asylum seekers, Mongolia does not seem a primary country to apply for asylum,probably due to Mongolia did not sign the 1951 Convention on the Status of Refugees.The issue of refugees and asylum people is connected with the history of Mongolia in the first half of the 20th century. Although Mongolia has not ratified the international conventions addressing the rights of Refugees, Constitution of Mongolia, promulgated in 1992, addresses foreigners’ rights and restrictions (art. 18). In 1994 the law on the legal status of foreign citizens became effective, regulating the entry, transit, exit and residence of foreign citizens in Mongolia and defining their legal status. There is very little research on the history of refugees heading to Mongolia.Mongolia has two neighbors. It shares a 3543 km border with Russia in the north, and a 4709.658 km border with China in the front.According to the 2002 State border policy of Mongolia, Art.4. The border policy shall respect the sovereignty of other countries, ensure territorial integrity and inviolability of national borders, respect human rights, freedom, and justice, ensure the development of the border areas, and avoid the use of force on national borders as much as possible. , will be based on the principle of striving to solve any problem by peaceful means.” By the Law on BORDER OF MONGOLIA 2016, Article 32. Basic Principles of State Border Protection 32.1. The following basic principles shall be followed to organize the state border protection: 32.1.1. to ensure the national security of Mongolia; 32.1.2. to prevent any occurrence of armed attacks and aggression on the state borders, and to resolve conflicts and disputes arising on border issues by peaceful manners; 32.1.3. to protect the state borders together with neighboring countries; 32.1.4. to ensure regional border protection; 32.1.5. to respect laws; 32.1.6. to respect human rights and freedoms. SO BY STATE BORDER POLICY AND BY THE LAW ON BORDER OF MONGOLIA BORDER GUARDS FOLLOW THE PRINCIPLES OF HUMAN RIGHTS. THIS APPLIES NOT ONLY TO MONGOLIAN CITIZENS AND FOREIGNERS, BUT ALSO TO STATELESS CITIZENS, REFUGEES, AND ASYLUM SEEKERS. Mongolian protection policy for refugees and asylum seekers focused on Inner Mongolians from China, Hazaras from Afghanistan, some Yemen, and ethnic minorities from Russia. • Mongolia has managed to coordinate its border control and protection policies for refugees and asylum seekers. It manifests itself by harmonizing the principles of protecting national interests and national security and respecting human rights and freedoms.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Political relations between China and Mongolia in the 21st century: Exploring a new model for cooperation", ШИНЭ ЭРИНИЙ МОНГОЛ-ХЯТАДЫН ХАРИЛЦАА: УЛС ХООРОНДЫН ҮЛГЭР ЖИШЭЭ ХАРИЛЦААГ УЛАМ БЭХЖҮҮЛЭХ" ХЯТАД-МОНГОЛЫН ЭРДЭМ ШИНЖИЛГЭЭНИЙ ХУРАЛ, Хятад, 2023-6-4, vol. 13, pp. 58-62

Хураангуй

Political relations between Mongolia and China are developing at a historically favorable time. In the 21st century, the two neighboring countries are developing a comprehensive strategic partnership, and there is full potential for the development of a balanced partnership between a major power and a small country, as announced by President Xi Jinping during the visit of President Khurelsukh.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"The Influence of the armed conflict between Russia and Ukraine on Mongolia", 2023 SIRPA-ICIS Conference: East Asian Cooperation in a Divided World, Монгол, 2023-5-26, vol. 20, pp. 1-17

Хураангуй

The armed conflict between Russia and Ukraine has significant political implications for Mongolia. As a landlocked nation situated between Russia and China, Mongolia has historically maintained a policy of maintaining balanced relations with its neighbors. However, the conflict has created challenges for Mongolia's diplomatic posture. The country must navigate its relations with both Russia and Ukraine carefully, ensuring it does not align too strongly with either side to avoid jeopardizing its geopolitical neutrality. Mongolia's position is not to support or criticize any side, to avoid direct or indirect involvement in any side of the conflict, to maintain a neutral and independent position. Our country does not openly criticize Russia's actions, but supporting the use of force against an independent country is NOT IN MONGOLIA’s FUNDAMENTAL INTERESTS. On the other hand, there is a strong policy of condemning and isolating Russia in the international arena, but Mongolia is actively working to EXPLAIN THE CHARACTERISTICS OF OUR COUNTRY TO THIRD COUNTRIES, without joining it. The war has economic ramifications for Mongolia. The disruption of trade routes and regional commerce resulting from the conflict impacts Mongolia's economic stability. The country's export-oriented industries, such as mining and agriculture, may experience setbacks due to reduced demand and fluctuating commodity prices. Moreover, Mongolia's access to international markets via transit routes passing through Russia and Ukraine could be affected, requiring the exploration of alternative trade routes and partnerships.The humanitarian aspects of the war also extend to Mongolia. One of the signs of this is the sharp increase in the number of Russian citizens crossing the Mongolian border. In the event of a large-scale refugee crisis resulting from the conflict, Mongolia may be called upon to provide assistance and support to displaced individuals. This places a burden on Mongolia's resources and infrastructure, requiring the country to prepare contingency plans and collaborate with international organizations to address potential humanitarian challenges.The average number of people crossing the Mongolian border from Russia is about 200 per day. But the number of Russian citizens who came from Putin's military draft has reached 1000 per day. For more than a month, more than 70% of Russian citizens crossing the border of Mongolia are men.The armed conflict between Russia and Ukraine has wide-ranging implications for Mongolia, encompassing political, economic, energy, security, and humanitarian dimensions. As a landlocked nation situated in a geopolitically complex neighborhood, Mongolia must carefully navigate its relations with both Russia and Ukraine while safeguarding its national interests. It is crucial for Mongolia to maintain its neutrality, actively engage in regional security initiatives, diversify its trade routes, and be prepared to address potential humanitarian challenges that may arise. If the negative effects of the war continue, it will have a negative impact on Mongolia's social and economic situation, and at the same time, it will also affect the increase in the number of Mongolian citizens who leave Mongolia for third countries to improve their living standards. By doing so, Mongolia can effectively manage the influence of the war and maintain its stability and prosperity in the face of external conflicts.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Орос, Украины дайн зайлшгүй шинжтэй байсан уу", ОХУ, БНХАУ-2022, 2023-5-24, vol. 10, pp. 1-17

Хураангуй

Орос, Украйны асуудал өнөөгийн нөхцөл байдалд хүрэх болсон явдал нь их гүрнүүд, тэр дундаа АНУ-ын Хүйтэн Дайнаас хойш ОХУ-ын эсрэг баримтлах гадаад бодлого, Зүүн Европ болон ойролцоох бүс нутгуудад орших ашиг сонирхлын нөлөөллөөс тодорхой хэмжээнд улбаатай гэж үзэх эрдэмтэд цөөнгүй байдаг. Украйнд үүсээд байгаа өнөөгийн нөхцөл байдлыг тайлбарлахын тулд Харвардын Их Сургуулийн Украйны түүхийн профессор Серхий Плохы (2015) Gates of Europe номдоо Ромын Эзэнт гүрнээс авхуулаад Их Монгол улсын үе, Османы эзэнт гүрнүүд, цаашлаад ЗХУ-ын үед Баруун Зүүнийг холбосон гол түшиц үүд хаалга байсан болохыг тэмдэглэжээ. Цаашлаад түүхийн үүднээс Украйнчуудын Оростой харилцах харилцааг тайлбарласан бөгөөд өнөөгийн нөхцөл байдал хүртэлх түүхэн үйл явдлуудыг он дарааллын хэлхээнд оруулж тус хоёр орны харилцааны онцлог сонирхлын мөргөлдөөн гарцаагүй үүсгэж буй гэж дүгнэсэн байна ОХУ ба Европын аль ч хувилбарыг сонгосон Украин дотоодын зөрчил мөргөлдөөнөө шийдвэрлэх гэсээр нэг талаас Орос нөгөө талаас Өрнөдийн тэмцэлд өртөж буй жижиг улс хэвээр байх болно. ОХУ, Европ болон АНУ-ын аль аль нь Украиныг найдвартай түнш хэмээн тооцохгүй. Орос, Өрнөдийн аль алиных нь хувьд Украин нь эдийн засаг, аюулгүй байдлын тулгамдсан асуудлын эх үүсвэр байхаас гадна хоёр талын харилцааны урт хугацааны хурцадмал байдал, үл ойлголцлын гол сэдэв болно. Гагцхүү хоёр ялгаатай системийн тэмцэл өрсөлдөөний талбар болж байгаагийн цорын ганц шалтгаан нь цэвэр Украины газар зүйн байрлалаас шалтгаалж байгаа юм. ОХУ болоод Европын аль алиных нь хувьд Украин хоёр системийн зааг дээр оршин тогтнож ирсэн. АНУ, ОХУ-ын сонирхол глобал болон бүс нутгийн түвшинд зөрөхөөс гадна, зарим тэргүүлэх сонирхол илт зөрчилдөж байгаа нь хоёр улсын харилцаан дах өрсөлдөөнийг нэмэгдүүлж байна. АНУ, ОХУ нь их гүрнүүд бөгөөд глобал олон улсын харилцааны системийн бүтцийг өөрт таатайгаар зохион байгуулах урт хугацааны төлөвлөлттэй. АНУ, ОХУ-ын харилцаа нь гадаад харилцааны сонирхлын хувьд дайсагнасан, нөөцийн ялгаат байдал байгаа ч хүчний тэнцвэрийн хувьд бие даасан, харилцаанд баримтлах чигийн хувьд үл итгэлцсэн буюу “Бие даасан байдалтай дайснууд тул харилцан үл итгэлцдэг” гэсэн дүгнэлтэд хүргэж байна. Энэ нөхцөлд Орос, Украины дайн зайлшгүй шинжтэй байсан. Өнөөдрийг хүртэл Монгол улсын гадаад бодлогын үзэл санааг тодотгон оновчтой тодорхойлох бодит шаардлагатай харьцангуй бага тулгарч байсан. Учир нь олон улсын харилцааны систем дэх хоёр хөршийн харилцаа түүхэн нэн таатай үедээ хөгжиж буй, АНУ, ОХУ-ын харилцаа зөрчилтэй ч, шууд сонирхлын мөргөлдөөнгүй, АНУ, Хятадын харилцаа далд өрсөлдөөнөөр тодорхойлогдож ирсэн тул хоёр хөрштэй тэнцвэртэй харилцах чиглэлийг гуравдагч хөршийн бодлогоор тэнцвэржүүлэх бодлогыг баримталж ирсэн. 2020 оноос хойш буюу цар тахлын дараах дэлхийн дэг журмын төлөв, аж үйлдвэрийн IV хувьсгалыг дагасан дэлхийн эдийн засаг, нийгэм, улстөр дэх VUCA шилжилтүүд, 2022 оноос хойшх дэлхийн хүчний тэнцвэрийг дахин тодорхойлохын төлөө шууд сонирхлын мөргөлдөөнөөс улбаалан цаашид Монгол улс дунд хугацаанд үндэсний аюулгүй байдлаа улстөр дипломатын аргаар хангахдаа 1. Дэлхийн дэг журмын төлвийн талаарх судалгаанд суурилсан урьдчилсан үнэлгээтэй байх. АНУ-ын Pax Americana үзэл санаанд үндэслэсэн либерал институционализм бүхий дэлхийн дэг журамд олон төвт байдлыг өсгөх хүчний шилжилт өрнөж буйг ухамсарлах. 2. АНУ, ОХУ-ын сонирхлын шууд мөргөлдөөн Хятадын олон улсын нэр хүнд, байр суурийг өсгөхөд (хүчирхэгжилтэд) дам эерэг нөлөөтэй тул хоёр хөрштэй харилцах харилцаанд тэнцвэрийг урт хугацаанд хангахад анхаарах. Жишээлбэл, Гурван улсын төрийн тэргүүдийн уулзалтын ач холбогдлыг өндрөөр үнэлэх. Өөрийн улсын санаачилсан аюулгүй байдлын невро орчинд тэнцвэрийг хадгалах эл механизмыг төрийн бодлогын залгамж чанарын хүрээнд тууштай санаачилгатай хадгалах, олон улсад сурталчлах. 3. Олон улсын хамтын нийгэмлэгийн нийтлэг үнэт зүйл, хэм хэмжээг дагах. Учир нь судалгааны үр дүнгээс үзэхэд АНУ-ын олон улсын харилцааны орчны талаарх төсөөлөл глобал манлайллыг олон талт байгууллуудаар хангахад, ОХУ-ын эл төсөөлөл НҮБ-ын олон талт үйл ажиллагааг дэмжин нөлөөллөө хадгалахаар илэрч буй нөхцөлд НҮБ-ын санал санаачилга, олон талт үйл ажиллагаан дах оролцоогоо идэвхижүүлэх нь зүйтэй болов уу.

Зохиогч(ид): Э.Байгал, Г.Баасанхүү, Ж.Баттогтох
"State Practice of Asian countries in International law" Asian Yearbook of International Law, vol. 26 (2020), pp. 298-308, 2023-5-10

https://brill.com/display/title/63337

Хураангуй

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Орос, Украйны харилцааны талаарх Монголын ХМХ-үүдийн байр суурийг шинжлэх нь", SIRPA FORUM 2022 ГЛОБАЛ ШИЛЖИЛТИЙН ҮЕИЙН СОРИЛТ, БОЛОМЖУУД, Монгол, 2022-12-10, vol. 6, pp. 1-15

Хураангуй

Олон нийтийн санаа бодол гадаад бодлогын шууд хамаарал байхгүй ч, зарим тохиолдолд шийдвэрт нөлөөлж чаддаг. Иймд олон нийтийн гадаад бодлогын талаарх ойлголт, төсөөлөл, хандлагыг төлөвшүүлэхэд анхаарах шаардлага үүсдэг. Аливаа улсын ХМХ-үүд энхийн болон хямралын нөхцөлд олон нийт-шийдвэр гаргагчдын харилцаанд нөлөөлж чадна, мөн олон нийтийн үзэл бодлын төлөвшилд нөлөөлөх боломжтой. Энэ нөхцөлд ХМХ-үүдийн гадаад мэдээний редакцийн бодлогын асуудал чухлаар тавигддаг.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Улстөрийн газар зүй", 2022-11-12
Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Australia is a third neighbor of Mongolia", MONGOLIA UPDATE 2022 “Mongolia-Australia Diplomatic Relations 50” joint conference, Монгол, Австрали, 2022-8-12, vol. 1, pp. 1-12

Хураангуй

The main condition for the successful implementation of the idea of "Third Neighbor" is the balance of the tripartite relationship between Mongolia - two neighbors - "Third Neighbor". In doing so, it will be more effective if the two neighbors and the "Third Neighbor" are separately communicated equally with, as well as their common interests. The idea of the third neighborhood was initially aimed at attracting developed countries and became an important means of closer bilateral relations. As a result, Mongolia has now established partnership relations with 10 countries in the world, including the United States and Japan, one of which is Australia. With the beginning of the 21st century, the direction of Australia's foreign policy has changed significantly as it has become a major player in the Asia-Pacific region, and the policy aimed at maintaining the stability of the Indo-Pacific region has stimulated an intensive policy towards Asia. It is clearly reflected in the foreign policy white paper approved in 2017. For Australia, which believes that economic transition is taking place in the region, it believes that it is important to provide opportunities for peaceful development in the Indo-Pacific region, which is directly in line with Mongolia's long-term interests. Relations between Australia and Mongolia have been developing for 50 years. In the framework of the extensive partnership between the two countries established in 2007, relations in the fields of mining, education, defense, and social culture have intensified further. Australia's policy of maintaining regional stability in the Indo-Pacific is in line with Mongolia's long-term foreign policy interests. The active use of democracy promotion and soft power policy shows that there are interests in relations with Asia, especially with Mongolia. Also, in terms of economy, our two countries have a common aspect in that sectors such as mining and agriculture occupy an important position. Within this framework, Mongolia is not a competitor with Australia, which is considered to be one of the largest economies in the world. So there is an opportunity to cooperate in terms of investment, technology, and know-how. An example of this is Rio Tinto, a large investor company in our country, which is a real manifestation of the success of the third neighborhood economic policy, and a proof of the importance of the third neighborhood policy in reducing trade and economic overdependence on the two neighbors.

Зохиогч(ид): Б.Тэргэл, Г.Баасанхүү
"БНХАУ-ЫН ЗӨӨЛӨН ХҮЧНИЙ БОДЛОГЫН ХЭРЭГСЭЛ БОЛОХ ЗАСГИЙН ГАЗРЫН ТЭТГЭЛЭГТ ХӨТӨЛБӨРИЙН ХЭРЭГЖИЛТ, МОНГОЛ ДАХЬ СЭТГЭЛ ХАНАМЖИЙН СУДАЛГАА" World Affairs, vol. 2022, no. №1/2022, pp. 19, 2022-6-1

www.sirpa.num.edu.mn

Хураангуй

Дэлхий дахин цар тахал, түүнээс үүдэлтэй нийгэм, эдийн засаг, улстөрийн хямрал, өөрчлөлтүүд, цаашлаад зэвсэгт мөргөлдөөн, дайн самууны хөлд үймж, олон арван сорилтыг нэгэн цаг үед даван туулж байна. Гэвч энэ амаргүй цаг үед ч улс гүрнүүд боловсролоор дамжуулан олон улсад нэр хүндээ өсгөх, олон нийтийн дипломат ажиллагаа явуулах, зөөлөн хүчний бодлогынхоо хэрэгсэл болгон ашиглах явдал тасарсангүй. Энэ нь боловсролын дипломат ажиллагааны ач холбогдол ямар ч цаг үед буурахгүй байгааг тод харуулж байна. Манай урд хөрш БНХАУ ч дээд боловсролыг зөөлөн хүчний бодлогынхоо чухал хэрэгсэл болгож ирсэн бөгөөд тус улсын боловсролын дипломат ажиллагаа гол төлөв засгийн газрынх нь тэтгэлэгт хөтөлбөрөөр дамжин, илэрч ирлээ. Тэгвэл манай урд хөршийн Монголд зарлан, зохион байгуулж ирсэн тэтгэлэгт хөтөлбөрийн хэрэгжилт, үр нөлөөг оюутнуудын сэтгэл ханамжаар дүйцүүлэн энэхүү судалгаагаараа дүгнэн үзэхийг зорив. Ингэснээр Хятадын Монгол дахь боловсролын дипломат ажиллагаа хэрхэн хөгжиж, өөрчлөгдөж, үр нөлөөгөө өгч байгааг ойлгох боломж тодорхой хэмжээнд бүрдэх юм.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Монгол улсын зөөлөн хүчний бодлогыг идэвхижүүлэх арга замууд", Монгол төрийн гадаад бодлогын эрт, эдүгээ ба ирээдүй, 2022-5-21, vol. 1, pp. 10

Хураангуй

Зөөлөн хүчний бодлогын ач холбогдол, онолын үзэл баримтлалууд ба Монгол улсын зөөлөн хүчний бодлогын үндсэн элементүүд хүмүүнлэгийн дипломат ажиллагааны ач холбогдол

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү, Ж.Баттогтох
"ШХАБ-20 жил. Бүрэн зураглал", 2022-5-20
Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Их гүрнүүдийн сонирхлын уулзвар дах Афганистан" Бодлогын мэдээ, vol. 10, no. 20, pp. 9-12, 2021-11-25

https://sirpa.num.edu.mn/?page_id=881

Хураангуй

Афганистанд Их Британи, ЗХУ, АНУ хэрхэн нөлөөллөө тогтоохоор бүтэлгүйтсэн талаар бичсэн. Их гүрний сонирхол нь юу болох, яагаад бодлого нь бүтэлгүйтсэнийг тайлбарлав

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Characteristics of Small State’s foreign policy: On the example of Mongolia and Poland", Монгол-Польшийн харилцаа, хамтын ажиллагаа: Өнгөрсөн, одоо, ирээдүй, Монгол, 2021-11-24, vol. 1, pp. 133-139

Хураангуй

The perennial national interest of any independent state is national security. Especially for a small state, independence is a priority. If a small state can accurately revise its perception of security, organize it properly, and make a realistic assessment of changes in the external and internal environment, the results will be on their side. “Most small states fall prey to policies of big powers.” – А.Toynbee (Famous British Historian) Global threats. For a small state like Mongolia, located between 2 great powers, it is especially important to research in depth how it can protect and could protect its national security. Whilst strengthening its strategic partnership against the USA, the Russian Federation and the People’s Republic of China are competing by creating new cooperation models such as the Eurasian Economic Union and the Belt and Road Initiative which both specifically serve the interests of each states. In recent years, this competition between Russia and China created a real need to evaluate the implementation of Mongolia's 2010 foreign policy concept. The rise of the Covid-19 pandemic and the new area of virtual international relations in the Internet age, and environmental issues are becoming a call for small states to seek effective cooperation. Definition of small state; A small state is a country unable to protect and defend itself from negative influences. In 2000, Torallson defined small state as a country with limited influence and capabilities. Scholars such as Stephen Salmore, Charles Hermann, Bruce Russett, and Rudolf Rammel have also described that small states differ from larger states in size, standard of living, or economic status and political system. The Conference of Small States adopted by Singapore’s initiative, under the auspices of the United Nations defined countries with population less than 10 million as small state. (93 states) According to Marshall R. Singer, a small state "... recognizes its inability to use its own capabilities to ensure its security and uses the assistance of other states, organizations and movements for its own security." In international relations, the main tools used by small states to protect their security, depending on their level of development, historical characteristics and geographical location, are: Establish an alliance with a powerful state and entrust its security to it. On the downside, small states will not be able to make flexible foreign policy choices, they lose their independence in military matters, and become political satellites. Be neutral. Refuse to cooperate with foreign states in the military-political area and distance oneself from hostile, adversarial and disputing parties. By pursuing a policy of neutrality, small states become inactive in international relations. It negatively affects the future economy and blocks its potential development. Choose cooperation. Cooperate with major international organizations, receive economic assistance and pursue foreign policy in a mutually beneficial manner with neighboring countries. When a small country is aware of its status, it is important to set accurate foreign policy goals, and the country's geographical location is a key factor in choosing the correct foreign policy. There are cases where they were left out of regionalism and integration progresses. Or the superpowers still have dominant influence on the decision-making mechanisms of international organizations.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Intensifying humanitarian aid and the competition for international prestige due to the COVID-19 pandemic", International conference on Emerging Industry and Health Promotion (EIHP 2021), Тайвань, 2021-7-2, vol. 1, pp. 89-92

Хураангуй

2020 was a year when the world faced an unprecedented challenge to integrate, unite and overcome the pandemic together. The COVID-19 pandemic has challenged nations regardless of their power, technology, wealth, geographical location and has become the clearest example of the negative effects of the process of globalization. The effects of the pandemic have continued to remind us that we live on one planet, and how small it is, as well as the true nature of sentient and intelligent human life which continues to be felt on the levels of international systems, nations and individuals. In the aftermath of the Covid19 pandemic, the powers that be sought to maintain and gain a leading position in the new world order revolved around vaccines, and at the same time intensified their humanitarian aid policies to preserve, strengthen, and enhance their international prestige. Using examples from superpowers such as the United States, China and Russia, I have made an effort to define the scope and nature of “humanitarian” diplomacy, in the context of the intensifying humanitarian aid caused by the pandemic. As the world fought the pandemic in 2020, humanitarian aid from countries, both bilateral and multilateral, has increased dramatically. In the same year, although it was impossible to identify the exact amount of China’s humanitarian aid, it was the largest recipient of aid in 154 countries. The United States leads the world in total humanitarian assistance, aiding 121 countries. Russia has provided extensive humanitarian assistance to about 50 countries.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Гадаад харилцаан дахь итгэлцлийн уур амьсгалыг бэхжүүлэх нь: Монгол- Оросын улс төрийн харилцааны жишээн дээр", Diplomatic relations between Mongolia and Russia-100 years; past, present and future, Монгол, 2021-6-3, vol. 1, pp. 1-9

Хураангуй

Гадаад харилцаа хэрэгжих орчны үнэлгээ. Гадаад харилцааны үнэлгээ. Монгол, Оросын улстөрийн харилцааны талаарх үндэсний үнэлэмжийн харьцуулалт Монгол, Оросын улстөрийн харилцаанд итгэлцлийг бэхжүүлэхэд хүмүүнлэгийн харилцаа нөлөөлж буй нь

Зохиогч(ид): Д.Оюунсүрэн, Ж.Баттогтох, Г.Баасанхүү
"Encyclopedia of Public International Law in Asia", 2021-5-24
Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү, Д.Уламбаяр, П.Мягмадорж, Ж.Бор, Г.Төрмөрчулуун, Ж.Энхсайхан
"Олон улсын харилцаан дах зөөлөн хүчний бодлого ба Монгол улс:судалгаа, дүн шинжилгээ ", 2021-4-5
Зохиогч(ид): Ж.Баттогтох, Г.Баасанхүү, Д.Оюунсүрэн
"Encyclopedia of public international law in Asia, (VOLUME 1) Northeast Asia", 2021-1-1
Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"Ковид-19 цар тахлын нөлөөгөөр эрчимжиж буй “хүмүүнлэгийн” дипломат ажиллагаа", SIRPA Forum-2020, 2020-12-20, vol. 4, pp. 59-75

Хураангуй

2020 онд Дэлхий цар тахлыг даван туулахын тулд урьд хожид байхгүйгээр нэгдэн нягтарч, хамтран ажиллах сорилттой тулгараад байгаа билээ. Улс гүрнүүдийн хүчин чадал, технологийн дэвшил, баян ядуу, их гүрэн жижиг улс, газарзүйн байршлаас үл хамааран сорилтод оруулсан Ковид-19 цар тахал нь даяаршлын үйл явцын сөрөг нөлөөний тод илрэл болж байна. Бидний ямар бачим орон зайд буюу ганцхан дэлхийд оршиж байгааг сануулсаар, ухаалаг хүнлэг амьдрахын мөн чанарыг хүн бүрд таниулж буй уг цар тахлын нөлөө олон улсын харилцааны системийн түвшинд ч, улс гүрнүүдийн түвшинд ч, хувь хүний түвшинд ч илэрсээр байна. Ковид-19 цар тахлын дараах шинэ дэлхийн дэг журамд манлайлах байр сууриа хадгалах, олж авахыг эрмэлзэж буй их гүрнүүдийн өрсөлдөөн вакциныг тойрон өрнөж, нэг зэрэг өөрийн олон улсын нэр хүндээ хадгалах, бэхжүүлэх, өсгөхөөр хүмүүнлэгийн тусламжийн бодлогоо улс гүрнүүд идэвхжүүлсэн. Энэ нөхцөлд цар тахлын нөлөөгөөр эрчимжиж буй хүмүүнлэгийн тусламжид жишээлэн их гүрнүүдийн “хүмүүнлэгийн” дипломат ажиллагааны цар хүрээг тодорхойлохыг бага ч гэсэн чармайлаа.

Зохиогч(ид): Г.Баасанхүү
"IMPACT OF NATIONAL IDENTITY ON MODERN MONGOLIAN FOREIGN POLICY", Democracy, Power and Identity, Mongolia, 2020-11-22, vol. 20, pp. 11

Хураангуй

The identity of a nation comes down from history. Their life style can be formed as a result of their cultural rituals or traditions through ethno-genesis process which would not disappear from the people’s mindset and intellectuals. In the process, the patterns of the people’s mindset are gradually passed on to each and every of their descendants. In other words, the patterns of mindset are carried and penetrated to the new generation through ethnic cultures such as history, painting, poetry, literature, mythology, music, and folk art, by adding to the historical style of the nation. This also fades into political cultures. Any ethnical psychology has a complex phenomenon that includes two structures which is static (long-term) or dynamic (short-term) in terms of structure. In this short article, we will further see how the Mongolian national identity affects its modern foreign policy.

Зохиогч(ид): С.Оюунсүрэн, Г.Баасанхүү, Д.Оюунсүрэн, Ж.Баттогтох, С.Энхцэцэг
"Олон улсын харилцааны үндэс ба даяаршил /Гуравдахь хэвлэл/", 2019-12-1




Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар