Бидний тухай
Багш ажилтан
БНХАУ-ЫН ЗАСГИЙН ГАЗРЫН ТЭТГЭЛЭГТ ХӨТӨЛБӨРИЙН ХЭРЭГЖИЛТ, МОНГОЛ ДАХЬ СЭТГЭЛ ХАНАМЖИЙН СУДАЛГАА Б.Тэргэл (Олон улсын харилцааны тэнхим, ОУХНУС, МУИС) Хураангуй: Дэлхий дахин цар тахал, түүнээс үүдэлтэй нийгэм, эдийн засаг, улстөрийн хямрал, өөрчлөлтүүд, цаашлаад зэвсэгт мөргөлдөөн, дайн самууны хөлд үймж, олон арван сорилтыг нэгэн цаг үед даван туулж байна. Гэвч энэ амаргүй цаг үед ч улс гүрнүүд боловсролоор дамжуулан олон улсад нэр хүндээ өсгөх, олон нийтийн дипломат ажиллагаа явуулах, зөөлөн хүчний бодлогынхоо хэрэгсэл болгон ашиглах явдал тасарсангүй. Энэ нь боловсролын дипломат ажиллагааны ач холбогдол ямар ч цаг үед буурахгүй байгааг тод харуулж байна. Манай урд хөрш БНХАУ ч дээд боловсролыг зөөлөн хүчний бодлогынхоо чухал хэрэгсэл болгож ирсэн бөгөөд тус улсын боловсролын дипломат ажиллагаа гол төлөв засгийн газрынх нь тэтгэлэгт хөтөлбөрөөр илэрч ирлээ. Тэгвэл манай урд хөршийн Монголд зарлан, зохион байгуулж ирсэн тэтгэлэгт хөтөлбөрийн хэрэгжилт, үр нөлөөг оюутнуудын сэтгэл ханамжаар дүйцүүлэн энэхүү судалгаагаараа дүгнэн үзэхийг зорив. Ингэснээр Хятадын Монгол дахь боловсролын дипломат ажиллагаа хэрхэн хөгжиж, өөрчлөгдөж, үр нөлөөгөө өгч байгааг ойлгох боломж тодорхой хэмжээнд бүрдэх юм. Түлхүүр үгс: цар тахал, цахим сургалт, боловсролын дипломат ажиллагаа, зөөлөн хүч, засгийн газрын тэтгэлэгт хөтөлбөр, улсын имиж
CHINA'S EDUCATION DIPLOMACY: CHINESE GOVERNMENT SCHOLARSHIP AND STUDENTS' SATISFACTION STUDY IN MONGOLIA Tergel Bold-erdene Abstract: The world has once again faced a pandemic, the resulting social, economic and political crises, as well as armed conflicts, unrest and dozens of challenges in this decade. However, even in these difficult times, states have continued to use higher education as a tool for their public diplomacy and soft power policy. Clearly, it shows the importance of education diplomacy, which always stands and plays a vital role in diplomacy. Mongolia’s southern neighbor, China, has also made a considerable effort in education diplomacy to strengthen its influence worldwide and transform China into a knowledge-intensive and innovation-driven superpower. Indeed, higher education is an essential tool in Chinese soft power policy. Thus, the country has sent millions of students abroad while increasing international students' enrollment in their universities and higher educational institutions. This study aims to evaluate the effectiveness of the scholarship program announced and organized by the Chinese government in Mongolia. Insight into how China's educational diplomacy in Mongolia is evolving, changing, and impacting the diplomacy between the two countries will be the focus of this research. The number of Mongolian students receiving Chinese government scholarships now is in the hundreds. These students will undoubtedly harvest some benefits from these scholarships and will certainly emphasize the value of the Chinese language and culture in their own unique ways. The satisfaction of Mongolian students who have won scholarships, however, must be assessed in order to completely understand and measure the value of the scholarship program. Therefore, this study aims to answer the question of “How effectively is Chinese government scholarship serving as a tool of soft power?” and “How Chinese education diplomacy towards Mongolia is functioning?” by focusing on scholarship holders’ satisfaction. Indeed, there is also a lack of research to determine and analyze the satisfaction of Mongolian students studying on Chinese government scholarships. The high level of student satisfaction with Chinese government scholarships means that these students will have the opportunity to promote Chinese image in their home countries and become an important tool of soft power policy by themselves. Therefore, the Analytical Hierarchy Process (AHP) method will be used to fully determine the satisfaction of Mongolian students. It is essential for Mongolia, which only has two neighbors, to see and comprehend the outcomes of the higher education scholarship program, as well as its enormous prospects. This initiative is a key component of our southern neighbor's soft power strategy. Therefore, a sample survey of Mongolian citizens who have received scholarships was carried out in order to contribute a small contribution to this area of study. Additionally, this study may be crucial in helping us understand and assess the success of China's educational diplomacy toward Mongolia. Keywords: education diplomacy, soft power, soft power tool, government scholarship, China, Mongolia, public diplomacy
Дэлхий дахин цар тахал, түүнээс үүдэлтэй нийгэм, эдийн засаг, улстөрийн хямрал, өөрчлөлтүүд, цаашлаад зэвсэгт мөргөлдөөн, дайн самууны хөлд үймж, олон арван сорилтыг нэгэн цаг үед даван туулж байна. Гэвч энэ амаргүй цаг үед ч улс гүрнүүд боловсролоор дамжуулан олон улсад нэр хүндээ өсгөх, олон нийтийн дипломат ажиллагаа явуулах, зөөлөн хүчний бодлогынхоо хэрэгсэл болгон ашиглах явдал тасарсангүй. Энэ нь боловсролын дипломат ажиллагааны ач холбогдол ямар ч цаг үед буурахгүй байгааг тод харуулж байна. Манай урд хөрш БНХАУ ч дээд боловсролыг зөөлөн хүчний бодлогынхоо чухал хэрэгсэл болгож ирсэн бөгөөд тус улсын боловсролын дипломат ажиллагаа гол төлөв засгийн газрынх нь тэтгэлэгт хөтөлбөрөөр дамжин, илэрч ирлээ. Тэгвэл манай урд хөршийн Монголд зарлан, зохион байгуулж ирсэн тэтгэлэгт хөтөлбөрийн хэрэгжилт, үр нөлөөг оюутнуудын сэтгэл ханамжаар дүйцүүлэн энэхүү судалгаагаараа дүгнэн үзэхийг зорив. Ингэснээр Хятадын Монгол дахь боловсролын дипломат ажиллагаа хэрхэн хөгжиж, өөрчлөгдөж, үр нөлөөгөө өгч байгааг ойлгох боломж тодорхой хэмжээнд бүрдэх юм.
Абстракт: Энэхүү өгүүллээр Ковид-19 вирусын цар тахлын үед нийгмийн сүлжээ сайтууд хэрхэн инфодемикийг бий болгосон улмаар дэвэргэсэн, сошиал медиа сайтууд олон нийтэд хэрхэн нөлөөлсөн, цар тахлын үед нийгэмд ямар хандлага үүсэн бий болсныг Монголын жишээн дээр судлахыг зорьно. Ингэхдээ хамгийн нөлөө бүхий нийгмийн сүлжээ сайт болох Facebook дээр төвлөрөн судалгааг явуулна. Энэхүү судалгааг 2021 оны 1 дүгээр сарын байдлаар бичиж, боловсруулсан учраас тоо баримтууд болон хүмүүсээс авсан санал асуулга тухайн үүеийн нөхцөл байдлын илэрхийлэл болно. Түлхүүр үгс: инфодемик, цар тахал, нийгмийн сүлжээ сайт, сошиал медиа, олон нийтийн сүлжээ сайтууд, мэдээлэл, ковид-19 вирус, хөл хорио, олон нийтийн харилцаа, олон нийтийн санаа бодол
Research addresses how the mainstream social networking sites created and accelerated infodemic and how infodemic shaped public opinion and mentality during the Covid-19 pandemic in Mongolia. In the context of Mongolia, it is possible to separate the “traditional” media from the infodemic but just to focus on the social media sites in this concern. Notably, monitoring social networking sites such as Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Tiktok, Snapchat, and Reddit and preventing the spread of the infodemic have been critical and yet hard to achieve globally. In fact, managing and controlling the content and flow of information on social networking sites is a global challenge. However, observing infodemics with special focus on social media sites is important as it could be the fundamental to understand infodemic to the root. As this study was written and developed as of January 2021, the data and the public opinion polls reflect the situation of the past.
In accordance with the 2030 Agenda for Sustainable Development, adopted by Member States of United Nations in 2015. the whole world is aiming to build green economy and society, balanced consumption and environmental sustainability.
The twentieth century was the turning point for backward and nomadic Mongolia, which spent centuries under the colonization of the Qing dynasty. However, the nation declared its independence at the beginning of the century; many obstacles were faced as Russian and Chinese interests were against Mongolian’s. Nomadic nation’s status quo was challenged several times, as they made enormous efforts to overcome them. One of them was the Kyakhta Tripartite agreement, which taught many lessons to Mongolia. In this article, we focus on pre-condition of the Kyakhta Tripartite agreement, which played a vital role on fate of the renaissance of the independence of Mongolia.