МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Д.Мөнхтөр, Ш.Оюунханд, С.Нарантуяа
""Эрчим хүчний үнэ тарифын талаарх санал бодлын шинжилгээ"" Социологи, vol. 2024 №17 (572), no. СОЦИОЛОГИ - 17 (МУИС, ЭШБ №603) 2024 он, pp. 87-92, 2024-5-1

https://www.num.edu.mn/filesnum/juram/setguuliin argachlal.pdf

Хураангуй

Үнэ тарифын асуудал бол өнөөдөр Монголын эрчим хүчний салбар дахь онцгой анхаарал хандуулж, цаг алдалгүй гарц шийдэл олохгүй бол болохгүй асуудлуудын хамгийн эхнийх нь гарцаагүй мөн. Эрчим хүчний үнэ тарифыг зах зээлийн зарчимд нийцүүлэн чөлөөлөх ажлыг хийх нь үнэхээр тулгамдсан хэрэгцээ болсон нь судалгаанаас харагдаж байна. Ингэхдээ нийгэм-эдийн засгийн тооцоотойгоор, нийгмийн эмзэг бүлгүүдээ тооцож хамгаалсан аргачлалын дагуу алхам алхмаар хийх нь зүйтэй болохыг чанарын судалгаанд оролцсон мэргэжилтнүүдийн багагүй хувь анхааруулж байна. Энэ асуудлыг шийдэхдээ олон талын оролцогчдын байр суурь, ашиг сонирхлыг харгалзах нь зүйн хэрэг боловч дан ганц хэрэглэгч талын саналаар халхавчлан улс төрийн шийдэл гаргадаг байдлаасаа татгалзаж, салбарын мэргэжилтнүүд, судлаачид, хөндлөнгийн шинжээчдийн үнэлгээ, зөвлөмжид илүүтэй тулгуурлан шийдвэр гаргадаг хууль эрхзүйн механизмыг бүрдүүлэх талаар ажил эхлүүлэх шаардлагатай байна гэсэн дүгнэлт хийж байна. Үүнийг хэрэгжүүлж ажиллах нь нийгэм дэх аль нэгэн бүлэг юм уу, эсвэл эрчим хүчний харилцааны аль нэгэн талын оролцогчийн ашиг сонирхолд биш, харин Монгол улсын нийгэм эдийн засгийн хөгжил, аюулгүй байдлын нэг томоохон үндэс болсон эрчим хүчний салбарын, цаашилбал улс орны хөгжил дэвшлийн ашиг сонирхолд нийцэх стратегийн шинжтэй чухал алхам болох нь харагдаж байна.

Зохиогч(ид): Д.Мөнхтөр, Ц.Болд
"Туслах малчдын нийгмийн дүр төрх" Социологи, vol. 2024 №17 (572), no. СОЦИОЛОГИ - 17 (МУИС, ЭШБ №603) 2024он, pp. 13-25, 2024-5-1

https://www.num.edu.mn/filesnum/juram/setguuliin%20argachlal.pdf

Хураангуй

Сүүлийн жилүүдэд туслах малчин гэх ойлголт түгээмэл хэрэглэгдэж, Үндэсний статистикийн хорооноос үүнтэй холбоотой статистик мэдээллийг албан ёсоор гаргах болсон бөгөөд 2017 оны байдлаар нийт малчдын 4.5 хувийг нь туслах малчид эзлэж байна гэсэн тоо гарчээ. Энэ дашрамд, туслах малчин хэмээх хөдөлмөр эрхлэгсдийн тоог гаргах аргачлал одоо хэр нэг мөр болоогүй, чухам хэнийг туслах малчин гэх вэ гэсэн асуултын хариулт нь, мэдээ занги авч буй статистик бүртгэлийн байгууллагаас эхлээд судалгаа шинжилгээний хүрээнд ч эцэслэгдэн цэгцрээгүй байгаа тул энэ талаарх албан ба албан бус тооцооллууд бодот байдлаас нэлээн зөрүүтэй байх магадлалтай байгааг тэмдэглэсү. 2018 онд ХНХСИ-ээс хийсэн судалгаанд хамрагдсан малчин өрхийн, мал аж ахуй эрхлэж амьжиргаагаа залгуулдаг малчдын 96.5 хувь нь өөрийн эзэмшлийн малаа хариулдаг гэсэн бол 3.5 хувь нь бусдын малыг ямар нэгэн байдлаар хариулдаг туслах малчин гэжээ. “Туслах малчин” гэдэг ойлголт нь цоо шинэ зүйл биш бөгөөд мал хувьчлагдахаас өмнө байсан мал аж ахуйн хөдөлмөр зохион байгуулалтын хэлбэрүүдэд оршиж байжээ. Харин сүүлийн жилүүдэд энэхүү эдийн засгийн салбарын ангилалд туслах малчин, хөлсний малчин гэж малчдын бүлэг дотроо ялгарах болжээ.

Зохиогч(ид): Г.Түмэннаст, Д.Мөнхтөр
"Социологийн шинжлэх ухааны хөгжилд МУИС-ийн оруулж буй хувь нэмэр", Шинжлэх ухаан, технологийн сэргэлт: Судалгааны их сургууль - МУИС дахт шинжлэх ухааны судалгаа: Нийгмийн ухааны салбар хуралдаан, 2024-4-24, vol. 1, pp. 13-19

Хураангуй

Монголын социологийн шинжлэх ухааны хөгжилд МУИС-ийн гүйцэтгэж ирсэн түүхэн үүрэг, өнөөгийн байдал, цаашдын чиг хандлагыг өгүүлсэн болно.

Зохиогч(ид): М.Батбаатар, Д.Мөнхтөр
"Emphasizing the role of sociology in analyzing emerging social challenges", OPEN-MIND MONGOLIA 2023 “Exploring innovative solutions for contemporary social challenges", Монгол, 2023-9-28, vol. 2023/1, pp. 11

Хураангуй

Social needs of the origin of Sociological Sciences Global order, and emerging challenges and Sociology in the 20th Century New challenges and sociological analysis at the threshold of the 21st century

Зохиогч(ид): Д.Мөнхтөр
"Орчин үеийн нийгмийн асуудлууд", 2023-5-31
Зохиогч(ид): Д.Мөнхтөр
"Нийгмийн асуудал", 2023-5-15
Зохиогч(ид): Д.Мөнхтөр
"“Социологийн нэр томъёоны зохистой оноолт ба орчуулгын асуудалд”", МОНГОЛЫН НИЙГМИЙН ХАРИЛЦАА: ТӨЛӨВ БАЙДАЛ, ХАНДЛАГА СОЦИОЛОГИЙН VI СИМПОЗИУМ, 2022-12-6, vol. 6, pp. 3

Хураангуй

Социологийн ШУ-ны нэр томьёоны оноолт ба орчуулгын тулгамдсан асуудлыг хөндөж, мэргэжлийн судлаачдын дунд хэлэлцүүлэг өрнүүлэх зорилготой бөгөөд онцлон жишээ болгож нэг нэр томьёоны олон янзын оноолтыг авч үзсэн болно

Зохиогч(ид): Ц.Болд, Ч.Тамир, Д.Мөнхтөр
"МУИС-ийн Социологийн тэнхимийг үүсгэн байгуулагч В.ОТГОННАСАН, намтар, бүтээл" Социологи, vol. 15(569), pp. 3-15, 2022-6-1

https://catalog.num.edu.mn/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=120249

Хураангуй

МУИС-д, Социологийн сургалтын нэгж тэнхим үүсгэн байгуулсан эрдэмтэн сурган хүмүүжүүлэгч В.Отгоннасан багшийн намтар, эрдэм шинжилгээний бүтээлийг тоймлон танилцуулсан.

Зохиогч(ид): Д.Мөнхтөр
"ЭЛАН СВИНГВҮҮД. “СОЦИОЛОГИЙН СЭТГЭЛГЭЭНИЙ ТОВЧ ТҮҮХ” " Социологи, vol. 2021 №14 (548), pp. 77-83, 2021-7-1

https://www.num.edu.mn/filesnum/juram/setguuliin%20argachlal.pdf

Хураангуй

Элан Свингвүүдийн "Социологийн сэтгэлгээний товч түүх" бүтээлийн хэсгээс орчуулга

Зохиогч(ид): Д.Мөнхтөр
"ЭЛАН СВИНГВҮҮД. “СОЦИОЛОГИЙН СЭТГЭЛГЭЭНИЙ ТОВЧ ТҮҮХ” бүтээлийн хэсгээс", 2021-7-1
Зохиогч(ид): Д.Мөнхтөр
" “Ибн Халдун: Социологийн мэдлэгийн Европын бус эх сурвалж” " Социологи, vol. 2021 №14 (548), pp. 7-15, 2021-7-1

https://www.num.edu.mn/filesnum/juram/setguuliin%20argachlal.pdf

Хураангуй

Энэ өгүүлэлд Арабын түүхийн философич, 14-р зууны нэрт сэтгэгч Ибн Халдуны "Мукаддиме" бүтээлд тулгуурлан түүний социологийн мэдлэг, сэтгэлгээтэй холбогдох үзэл баримтлалуудыг задлан шинжилсэн болно.

Зохиогч(ид): О.Мөнхбат, Д.Мөнхтөр
"Социология образования: много-сменное школьное обучение в Улан-Баторе" Вестник Института социологии, vol. 2019. Том 10. No 2, no. No 2 , pp. 107-124, 2020-2-29

Хураангуй

Аннотация. В статье проанализировано многосменное школьное обучение и его влияние на качество образования в городе Улан-Батор, Монголия. Показаны особенности, преиму-щества и недостатки многосменного школьного обучения, успеваемость учащихся в средней школе, удовлетворённость родителей и учеников качеством, доступностью образования, а также изучены мнения о многосменном школьном обучении. С распадом социалисти-ческой системы и переходом к рыночным отношениям многочисленные миграционные потоки из провинции в столицу привели к механическому приросту численности населе-ния, в результате чего государственная политика по всеобщему вовлечению в школы всех детей шестилетнего возраста, а также процесс перехода от десятилетней системы обучения к новой двенадцатилетней столкнулись с возросшей нагрузкой, школы стали испытывать недостаток средств, дефицит учителей и учебного оборудования. В поисках решений этих проблем некоторые школы увеличили число учащихся в одном классе до 45 и более, а другие ввели третью смену обучения, ставшую обычной практикой для многих средних школ в Улан-Баторе. В рамках исследовательского проекта 2016 г. кафедра социологии и социальной работы Монгольского Государственного университета провела научно-иссле-довательскую работу по изучению многосменной системы школьного обучения, применив различные методы исследования (опрос, интервьюрирование, наблюдение и контент-ана-лиз). В рамках исследования «Многосменность в средних школах в Улан-Баторе и качество образования», проведённого в 2016–17 гг., были использованы научные подходы структур-ного функционализма, феноменологии и теории обмена для анализа качественных и коли-чественных данных. Многосменная система школьного обучения, особенно трёхсменная, создаёт большие проблемы. По данным нашего исследования, все основные заинтересо-ванные стороны (учителя, родители и ученики) видят в ней негативное влияние на качество образования и ограничение возможностей учеников поступить в лучшие высшие учебные заведения, учащиеся школ с трёхсменной системой (по сравнению с двухсменной) получают на 20% меньше учебных часов. Tрёхсменное обучение введено преимущественно в школах, которые посещают дети из уязвимых социальных групп. Такая практика создаёт социальную дискриминацию и нарушает права детей на равное и качественное образование. 17,9% респондентов, принявших участие в нашем исследовании, имеют доход менее 185 000 тугриков в месяц (равно 80 долларам США), а 5,4% не имеют никаких доходов. Трёхсменная система школьного обучения отрицательно влияет на здоровье и безопасность школьной среды, увеличивая рост заболеваемости среди детей и число прогулов

Зохиогч(ид): Т.Бүрэнжаргал, О.Мөнхбат, Д.Мөнхтөр
"Социология образования: многосменное школьное обучение в Улан-Баторе" Вестник Института социологии, vol. 2, no. 10, pp. 107-124, 2019-7-10

Хураангуй

В статье проанализировано многосменное школьное обучение и его влияние на качество образования в городе Улан-Батор, Монголия. Показаны особенности, преимущества и недостатки многосменного школьного обучения, успеваемость учащихся в средней школе, удовлетворённость родителей и учеников качеством, доступностью образования, а также изучены мнения о многосменном школьном обучении. С распадом социалистической системы и переходом к рыночным отношениям многочисленные миграционные потоки из провинции в столицу привели к механическому приросту численности населения, в результате чего государственная политика по всеобщему вовлечению в школы всех детей шестилетнего возраста, а также процесс перехода от десятилетней системы обучения к новой двенадцатилетней столкнулись с возросшей нагрузкой, школы стали испытывать недостаток средств, дефицит учителей и учебного оборудования. В поисках решений этих проблем некоторые школы увеличили число учащихся в одном классе до 45 и более, а другие ввели третью смену обучения, ставшую обычной практикой для многих средних школ в Улан-Баторе. В рамках исследовательского проекта 2016 г. кафедра социологии и социальной работы Монгольского Государственного университета провела научно-исследовательскую работу по изучению многосменной системы школьного обучения, применив различные методы исследования (опрос, интервьюрирование, наблюдение и контент-анализ). В рамках исследования «Многосменность в средних школах в Улан-Баторе и качество образования», проведённого в 2016–17 гг., были использованы научные подходы структурного функционализма, феноменологии и теории обмена для анализа качественных и количественных данных. Многосменная система школьного обучения, особенно трёхсменная, создаёт большие проблемы. По данным нашего исследования, все основные заинтересованные стороны (учителя, родители и ученики) видят в ней негативное влияние на качество образования и ограничение возможностей учеников поступить в лучшие высшие учебные заведения, учащиеся школ с трёхсменной системой (по сравнению с двухсменной) получают на 20% меньше учебных часов. Трёхсменное обучение введено преимущественно в школах, которые посещают дети из уязвимых социальных групп. Такая практика создаёт социальную дискриминацию и нарушает права детей на равное и качественное образование. 17,9% респондентов, принявших участие в нашем исследовании, имеют доход менее 185 000 тугриков в месяц (равно 80 долларам США), а 5,4% не имеют никаких доходов. Трёхсменная система школьного обучения отрицательно влияет на здоровье и безопасность школьной среды, увеличивая рост заболеваемости среди детей и число прогулов.

Зохиогч(ид): А.Батхишиг, Г.Түмэннаст, Д.Мөнхтөр
"Moving towards culturally relevant Social Work Curriculum", Development of the Asian Buddhist Social work activities, Улаанбаатар, 2018-9-21, vol. 2018.09.21, pp. 24

Хураангуй

The current article argues needs of increasing knowledge about culture and its parts of religion and spirituality in order to understand local context and provide culturally relevant social work in Mongolia. Social work scholars inform that “culture is central to social work, not only is social work itself cultural construction” (Gray, Coates, & Bird, 2008). Since people’s beliefs and spirituality are important parts of culture, social workers are expected to understand underlying philosophy and principles of the people’s belief system that influence their everyday lives. Historically, Mongolia is a nomadic country where spiritual influences of both shamanist and Buddhist religions were concurrently significant in lives of people for several hundreds of years. Buddhist temples were not only places of worships and religious practice; temples were places of humanitarian work. For instance, in the beginning of 20th century Buddhist temple in the capital city named Gandantegchilen played key roles in provision of survival needs of most vulnerable people of the society according to Kh.Gundsambuu (2002). Recent studies done by J. Altaibaatar, N. Oyut-Erdene, Ch.Baigalmaa and T. Tsendsuren (2017) found similar findings that inform temples still carry humanitarian activities in Mongolia. Scholars also argue that Buddhist religion carries indigenous cultural knowledge by saying that Buddhism is people’s and indigenous culture. In this sense, indigenous knowledge related to Mongolian culture should be studied for further understanding of local context and developing culturally relevant social work services. On the other end, newly established Mongolian social work departments and their scholars have been keen to learn traditional and modern social work knowledge, values and practice and apply into development of the national standard of social work education and departmental training curricula over the last twenty years. To reach current development stage of Mongolian social work education, American, British, Australian, Indian and Japanese scholars have contributed greatly under financial assistance of western humanitarian agencies. From critical social work perspective, the scholars name this type of developmental process as colonizing or westernizing or globalizing social work or disseminating western social work values, theories, concepts and methods in diverse contexts using advantages of the supremacy of the English language, dominant North American and European expertise and economic privilege of Western academics (Gray, Coates, & Bird, 2008; Akimoto, 2017). Some Eastern including Mongolian scholars may support this argument, others may not. However, if the key issue for social work in the twenty first century is findings culturally relevant ways of knowing and helping as Webb noted, we may need to shift toward developing locally and culturally relevant social work knowledge and practice instead of continuing to import western rooted social work into our social work academic training and practice.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар