Бидний тухай
Багш ажилтан
Людям, живущим в современном обществе, приходится осуществлять платежи каждый день. Помимо ежедневных денежных потоков и платежей, люди теперь получают и используют широкий спектр финансовых услуг, таких как торговля акциями, торговля криптовалютами, международные транзакции, кредиты, страхование и т. д. Финтех-компании появились, чтобы объединить технологические достижения с финансовыми услугами, чтобы сделать их быстрее, проще и доступнее.
Организационная структура холдинга зависит от диверсификации деятельности главного и дочерних компаний, формы управления активами, принципов управления бизнесом, уровня контроля за деятельностью дочерних компаний, центра принятия решений. структура собственности и т.д. Эффективно управляя деятельностью дочерних компаний, глава компания может получить значительные синергетические выгоды. В данной статье рассмотрено оценка современного состояния дочерних компаний холдинга «ААА», методологические вопросы совершенствования финансового управления путем создания оптимальной структуры холдинга и оценки деятельность дочерних компаний.
Санхүүгийн тайлангийн аудитын үйлчилгээ нь тухайн хуулийн этгээдийн нягтлан бодох бүртгэлийн бодлого ба санхүүгийн тайлангууд алдаагүй, үнэн зөв илэрхийлэгдсэн эсэх талаар дүгнэлт гарган баталгаажуулах зорилготой. Санхүүгийн тайлангийн аудит нь нэг талаас хуулийн этгээд, нөгөө талаас хараат бус аудитын үйлчилгээ үзүүлэгч нарын хоорондын харилцаа төдийгүй мэдээлэл хэрэглэгч, бусад оролцогч талуудын хувьд цаг хугацаа, зардал хэмнэсэн үнэ цэнэтэй, баталгаатай мэдээллийг бий болгож буй санхүүгийн үйлчилгээ юм. Олон Улсын Аудит ба Баталгаажуулалтын Стандартын Зөвлөл нь аудитын чанарыг сайжруулах багц хөтөлбөрийн хүрээнд тус зөвлөлөөс батлан гаргадаг стандартууд нь аудитын чанарыг хангах суурь үзүүлэлт мөн боловч энэ нь аудитын чанарт нөлөөлж буй хэд хэдэн хүчин зүйлсийн ердөө нэг нь болохыг онцолсон. Олон улсад аудиторын хараат бус байдал, үйлчилгээний чанарын асуудлыг чухалчилан үздэг ба энэ талаар олон судалгаа хийгдсэн байдаг. 2023 оны байдлаар Монгол улсад 185 аудитын компани үйл ажиллагаа явуулж байна. Аудитын компани олширохын хирээр аудитын үйлчилгээний чанарын асуудал анхаарал татдаг. Аудитын чанарт нөлөөлөх гол хүчин зүйлсийг судлах, мэдээлэл хэрэглэгч болон компанийн удирдлагууд аудитын чанарт сэтгэл ханамжтай байдаг эсэхийг дүгнэж үзэх шаардлагатай хэмээн үзсэн. Иймээс аудитын үйлчилгээний чанарыг онолын талаас нь судалж, аудитын чанарын хяналт шалгалтаар илэрсэн асуудлуудыг тодорхойлох, улмаар хэрхэн сайжруулах талаар санал, зөвлөмж боловсруулах зорилготой энэхүү судалгааг хийсэн.
The transition to the market orientation from the centralized economy, which started from 1990s, brought a great deal of important changes in Mongolian economy. Implementation of policies on market liberalization, promotion of free market and fair competition and privatization of state managed assets enabled the development of private sector and creation of legal entities in various forms such as privately owned companies, joint stock and state owned enterprises operating on the market. By February of 2024, there are 26 state owned companies (SOC) operating in energy sector of Mongolia, among over 100 fully or partially state owned companies that are involved in strategic sectors such as energy, mining, communications and transportation. Being fundamental to the national security and overall socio-economic stability of the country, the energy sector is necessarily considered to be developed ahead of other sectors and hence, this research is focused on the comprehensive valuation of performances for state owned energy manufacturing and transmission companies of Mongolia.
Effective information disclosure provides external benefits, including protecting stakeholders' interests, attracting investments, enhancing reputation, and increasing overall trust in the market for Joint Stock Companies (JSCs). Internally, it improves performance, ethical conduct, and overall management and leadership of the company through an accountability and control environment. The interest of shareholders and customer trust, as well as the implementation of laws and company accountability, are all expressed through information disclosure. Withholding or obscuring public information disclosure directly and negatively affects decision-making by stakeholders. Hence, this study aims to assess the state of information disclosure of JSCs using data provided by the Mongolian Stock Exchange (MSE) on the TOP-20 JSC companies operating in Mongolia.
This research was made with the purpose to process the feedback on factors of service quality performance level, the satisfaction of students, the influence of students’ loyalty and improvement of service quality, and to research higher education service quality evaluation on the position of students. A total of 227 students of state universities are the object of the research. As the result of the research, the hypothesis that during the pandemic the evaluation for the service is different as a class learning experience of the students are not the same is not accepted. Even though many of the SERVPERF measurement items have been used in this study, Tangibles and Assurance were rated low and all five factors in service quality were found to have a positive effect on satisfaction. Student satisfaction and student loyalty are also directly related.