МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Ш.Эгшиг, Г.Сайнбаяр, Л.Соёл, Г.Бат-Учрал, Б.Даваасүрэн, Б.Дэмбэрэлмаа, Г.Эрдэнэнаран, Э.Мөнх-Учрал, Б.Нэргүйжаргал, Б.Пүрэвсүрэн, Ч.Сэлэнгэмөрөн
"Exploring Translation Competence: An Experimental Study with Translators and Foreign Language Teachers in Mongolia" Current Trends in Translation Teaching and Learning E, vol. 19, no. 11, pp. 1-28, 2024-12-6

http://www.cttl.org/uploads/5/2/4/3/5243866/cttl202445.pdf

Хураангуй

This study explores the perception of translation competence among translators and foreign language teachers in Mongolia. It is done by providing empirical evidence for the translation competence model and intercultural competence model. 260 participants completed questionnaires and translated two texts in direct and inverse translation. Results suggest that translators and teachers view translation as a dynamic rather than a static concept. Differences in the acceptability average were observed between direct and inverse translations. The study also reveals insufficiencies in the strategic sub-competence, which compensates for other insufficient sub-competences. The research does not conclusively support the interrelated and hierarchal nature of translation sub-competences proposed by PACTE.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар