Бидний тухай
Багш ажилтан
The implementation and consolidation of democracy has been studied from many aspects in Mongolia, and based on modern research methods, it has been studied in detail with many criteria. The diversity of democracy is observed differently in each country, it is necessary to consider actual political observations and evaluations rather than legal regulations in those countries. This survey was organized on two main levels: public opinion and expert. More than 120 experts working in the field of parliamentary and democracy studies participated in the section for experts , and about 1,200 respondents participated in the section for public opinion. As for the survey question, the research method of the Michigan University Institute for Social Research and the Center for Political Studies, which was first conducted in 1952 and is used as an internationally popular method, and the method used by Christopher H. Achen in his research work "Measurement representation" were used. The main purpose of this research report is to determine who should have the right to change the number of members of The State Great Hural /parliament/ of Mongolia, what are the main functions of the member, and the institutional capacity of the parliament through the implementation of representative functions.
Abstract After more than 30 years of guaranteeing Mongolian people's right to vote and be elected by the Constitution, Mongolians are going to participate in the 9th election in 2024 and enjoy their rights. In addition, less than 10 years have passed since the laws and regulations recognized that human beings have the right not to vote, and amendments were made to the relevant election laws. Within the framework of this research, whether or not the actions with political goals carried out by the media in Mongolia had a direct impact on the election results, whether it is an attack on the right of citizens to vote, an attempt to manipulate the psychology of voters, and whether it is allowed by the ethical principles and norms of the media aims to raise the issue systematically from a scientific point of view.
Хураангуй: Энэхүү өгүүллээр Үндэсний аудитын газраас гаргасан Улсын Их Хурлын 2020 оны сонгуульд нэр дэвшигчдийн санхүүгийн тайланг шинжлэх замаар тухайлан Улаанбаатар хотод нэр дэвшигчдийн санхүүгийн тайлан, санхүүжилтийн бүтэц, зардлын харьцуулалт, улмаар зарцуулалт болон сонгогдох магадлал хоорондын харилцан хамаарлыг тодруулан гаргахыг зорилоо. Улмаар УИХ-д суудалтай Монгол Ардын нам (МАН), Ардчилсан нам (АН), Хөдөлмөрийн Үндэсний нам (ХҮН)-аас нэр дэвшигчдийн тайланг судлах, нийслэл болон орон нутаг дах санхүүжилт харьцуулалт хийх, зарцуулалтын ялгаа, онцлогийг тодруулах, түүнчлэн сонгуулийн тухай хуулийн өөрчлөлт дэх нэр дэвшигчийн зардлын асуудлыг тодрууллаа.
Монголын улс төрийн намуудын нийгмийн төлөөллийг хангах чиг үүргийн биелэлтийг эмэгтэйчүүдийн төлөөллийн хүрээнд нягталж намын бүтэц, зохион байгуулалт дотор эмэгтэй гишүүдийн оролцоо хархан хангагдаж буйг Парламентад суудалтай улс төрийн намуудын жишээн дээр судласан судалгааны өгүүлэл болно.
Энэхүү судалгааны ажлын хүрээнд Монгол Улсад болж өнгөрсөн ардчилсан сонгуулиудын үр дүн, холбогдох мэдээллүүд сонгогчид, судлаачдад ил тод, нээлттэй байдлаар Сонгуулийн Ерөнхий Хороо, Үндэсний Аудитын Газар, Үндэсний Статистикийн Хороо зэрэг байгууллагуудын албан ёсны сайт дээр байгаа эсэхийг судлан харьцуулалт хийсэн болно.
Зүүн хойд Ази болон Төв Азийн бүс нутагт орших Монгол улс Шанхайн Хамтын Ажиллагааны Байгууллага (ШХАБ)-д 2004 оноос эхлэн ажиглагчийн статустай яриа хэлцэлд идэвхитэй оролцсоор ирсэн. Тус байгууллага нь аюулгүй байдал, цэргийн хамтын ажиллагаа чиглэлд илүү хөгжих төлөвтэй, улс төрийн яриа хэлцэл давамгайлсан бүсийн нутгийн байгууллага болж төлөвших хандлагатай. Монгол улс ШХАБ-д элссэн тохиолдолд худалдаа, хөрөнгө оруулалт, тарифын хөнгөлөлт, тусгайлсан төсөл хөтөлбөрийн хувьд эдийн засгийн ямар үр өгөөжтэй байх нь тодорхойгүй хэвээр байна. Энэхүү судалгааны ажлын дүнд Монгол улс нь ШХАБ-д элсэхгүйгээр ажиглагчийн статусаа хэвээр хадгалах нь тохиромжтой хэмээн үзсэн болно.
Энэхүү судалгааны ажлын хүрээнд нутгийн өөрөө удирдах ёсны талаарх үүсэл, хөгжил, ойлголт, нутгийн өөрөө удирдах ёсны байгууллагын үйл ажиллагаа, иргэдийн оролцоог нэмэгдүүлэх, төлөвшүүлэх асуудлыг хөндөж, өнөөгийн байдалд хийсэн үнэлгээ зэргийг танилцуулж дүгнэлт гаргасан болно.
Abstract This article presents findings from an original survey and a set of paired focus groups completed in 2019, tapping into current Mongolian perceptions of economic, social and political globalisation. While there was overwhelming support for the economic opportunities associated with globalisation, there was critical concern over the distributional implications of those gains. Respondents were pessimistically uncertain about the cultural implications of globalisation, citing concerns about the loss of traditional nomadic practices, environmental degradation and changes in patriarchal structures. Respondents affirmed that many of their own political ideas about good governance were shaped by global information flows, showing the complexity of mixed attitudes toward globalisation
Хураангуй: Энэхүү судалгааны ажлын хүрээнд Монгол дахь эмэгтэйчүүдийн улс төрийн оролцооны өнөөгийн байдал, хуульчилсан квотын хэрэгжилтийг судлахын сацуу квотын механизмыг нутагшуулах талаар зарим саналыг дэвшүүлсэн болно.
Within the framework of this research, the authors’ objective is summarize their analysis of Mongolian parliament, introduce the country’s political parties’ and their versions of constitutional governance, as well as the public opinions, and explain the advantages and disadvantages of parliamentary and presidential systems. With this respect, the authors provide explanations about the structure and organizational roles of the legislative, executive, and judicial powers on theoretical and practical backgrounds at the institutional and power levels, as the Mongolian parliament system is different from the classic parliament system. Because of state mechanism failures, more and more people are criticizing the current state structure, political system, and functioning of political institutions. In accordance with the social crisis deepening in Mongolia and demands of changes to the Constitution, competing political parties propose drafts of the Constitution. All political parties seem to have an interest in making some amendments, or entire changes, to the Constitution. This article features a combination of several different perspectives on Constitutional changes or amendments.
Өнгөрсөнгүй өнөөдөр үгүйн адил, өнөөдөргүй ирээдүй оршихгүй тул өмнөх үеэ сэргээн судлаж, харьцуулан баримжаалж зарчим үнэт зүйсээ тодорхойлж явах нь чухлын учир бидний хувьд тун саяхныг хүртэл ач холбогдолтой, амин чухалд тооцогдож явсан коммунист онол, үзэл суртал, үйл явцын талаар эргэн хөндөхийг зорьлоо.
Introduction: In Mongolia, a single party control with strong communist ideology dominated in public administration sector prior to 1990s. In last three decades, Mongolian public administration has been reformed in three phases since the country shifted into a democratic governance and market economy. Though, politicking in public administration has increased more and more. A massive replacement of public servants has become a typical phenomenon in every government formation. As a result, public administration capacity is weakened, and merit system main principle has been superseded by political pressure of governing political party (with the elements of partisanship, nepotism. neopatrimonialism, patron-client system and etc.). Mongolian Civil Service Council (CSC) has defined to implement the provision of the newly adopted Public Service Law of 2017 as stated “to decrease political pressure and to implement a merit system in order to increase government capacity”. As analyzed a structure and functioning of CSC stated in above mentioned law, the authors have concluded that there is a very limited chance of eliminating the political pressure in current public service sector in Mongolia, and tried to explain its cause and consequences.
Улс төрчдийн хариуцлага, ёс зүйг дээшлүүлэх үүднээс эрх зүйн болон ёс зүйн зохицуулалтын асуудлыг хөндсөн болно.
Within the framework of this research, we have set an objective to display a short summary of the analysis on Mongolian parliament, a brief introduction of political parties’ versions of governance in constitution, and tendencies of public opinions as well as explaining the advantages and disadvantages of parliamentary and presidential systems.