МОНГОЛ УЛСЫН ИХ СУРГУУЛЬ

Бидний тухай


Багш ажилтан

 /  Бидний тухай  /  Багш ажилтан /  Дэлгэрэнгүй мэдээлэл

Дэлгэрэнгүй мэдээлэл


Судалгааны чиглэл:
Мэдээллийг профессор, багш, ажилтан МУИС-ийн мэдээллийн санд бүртгүүлснээр танд харуулж байна. Мэдээлэл дутуу, буруу тохиолдолд бид хариуцлага хүлээхгүй.
Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Н.Галбадрах, Ц.Сумъяабэйс, Ж.Баньдхүү, Л.Эрдэнэпүрэв, М.Дашпүрэв, Д.Бат-Өлзий, Б.Болд-Эрдэнэ
"СПОРТООР ДАМЖУУЛАН ОЮУТНЫ ХАМТЫН АЖИЛЛАГААНЫ ЧАДВАРЫГ ХӨГЖҮҮЛЭХ НЬ" НИЙГМИЙН АЖИЛ, vol. 16, no. 616, pp. 121-129, 2025-5-30

setguulzui@num.edu.mn

Хураангуй

This study examines the impact of physical education, particularly team sports, on students’ collaboration skills at the National University of Mongolia. In modern higher education, developing soft skills such as teamwork, communication, leadership, and emotional self-regulation has become essential. A total of 750 undergraduate students participated in a structured survey. The questionnaire included 30 items across 7 dimensions, based on internationally recognized tools. Data were analyzed using SPSS software; the instrument showed high reliability (α = 0.84) and strong expert validation. Results indicated that teamwork skills were rated highest (M = 3.45), while leadership skills were lower (M = 2.99). Significant positive correlations were found between teamwork and both decision-making (r = 0.689) and leadership (r = 0.601), all statistically significant (p < 0.01). The findings confirm that team-based sports positively influence students' social and emotional development. It is recommended that physical education curricula integrate methods such as rotating leadership roles, structured team discussions, and stress management techniques to better foster collaboration and leadership in higher education settings.

Зохиогч(ид): Д.Түмэнтөгс, Р.Гантулга, П.Батзаяа
""Эмчилгээний биеийн тамирын хичээл сонгосон оюутнуудад хийсэн тандалт судалгаа" " Салбар дундын шинжлэх ухаан, vol. 2024, pp. 15-20, 2025-5-20

https://dornod.edu.mn/setguul

Хураангуй

Энэхүү тандалт судалгаагаар эмчилгээний биеийн тамирын хичээлийг сонгон судалсан оюутнуудын хичээл сонголтын шалтгаан, бие бялдрын хөгжлийн түвшин, биеийн жингийн индекс (BMI), сэтгэл зүйн төлөв байдлыг үнэлэх зорилго тавьсан. Судалгаанд МУИС-ийн эмчилгээний биеийн тамирын хичээл судалж буй 1-р түвшний 25 оюутан хамрагдаж, асуулгын арга, хөдөлгөөний сорил, DASS-21 үнэлгээ болон Spearman, Kruskal-Wallis зэрэг статистикийн аргуудыг ашиглав. Судалгааны үр дүнд хөдөлгөөний хязгаарлалт, өвчний түүх нь хичээл сонгоход гол нөлөөлөгч хүчин зүйл болж байв. Сэтгэл зүйн гурван үзүүлэлт (сэтгэл гутрал, түгшүүр, стресс) хооронд өндөр эерэг хамаарал илэрсэн ч нас, суралцаж буй түвшин, BMI зэрэг хувьсагчидтай статистикийн мэдэгдэхүйц хамаарал тогтоогдоогүй. Судалгааны дүн нь эмчилгээний биеийн тамирын хичээлийн зорилго, агуулгыг боловсронгуй болгох, хувь хүнд чиглэсэн, интеграцчилсан хандлага шаардлагатайг харуулж байна.

Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Ц.Сумъяабэйс, Ж.Баньдхүү, Б.Болд-Эрдэнэ, Н.Галбадрах, Л.Эрдэнэпүрэв
"ИХ, ДЭЭД СУРГУУЛИЙН ОЮУТНУУДЫН БИЕ БЯЛДРЫН ХӨГЖИЛ, БЭЛТГЭЛЖИЛТИЙН ХАРЬЦУУЛСАН СУДАЛГАА" Социологи, vol. 18, no. 615, pp. 261-274, 2025-5-13

http://www.num.edu.mn

Хураангуй

The purpose of this study was to determine the general physical development and level of preparation of university students and to evaluate the effectiveness of a 64-hour physical training program for a period of 4 months. The study involved 650 students from the National University of Mongolia, and their general physical development indicators were determined by a movement test. The results before and after the training program were compared and analyzed accordingly. The results of the study showed that male students lost an average of 0.23 kg in body weight, 0.57 cm in chest circumference, and 0.11 cm in waist circumference, which is an increase in muscle mass and a decrease in fat tissue. Female students lost an average of 1.1 kg in body weight, 1.1 cm in chest circumference, and 2.3 cm in waist circumference, which is a result of increased metabolism and improved body shape. The highest improvement in movement skill was in leg strength. The leg strength of male students increased by 10.3 cm and female students’ by 12.5 cm, which shows that the training program was implemented effectively. Abdominal strength of male students increased by 2.5 times and of female students by 3.2 times, which were important improvements. The hand stretching index increased by 1.2 times for male students and 1.5 times for female students, which shows the effectiveness of the training program. The flexibility index increased by 1 cm for male students and 2.24 cm for female students, but the standard deviation was higher than the other indicators, indicating that there are high differences due to individual body structure and joint mobility. The effectiveness of a curriculum aimed at improving the general physical development and movement skills of university students has been confirmed by this study, and it is necessary to include a special program in the content and methodology of the curriculum in order to increase flexibility. It is also concluded that a long-term study with a larger number of respondents is necessary to further confirm the results of the study.

Зохиогч(ид): П.Батзаяа, Ц.Ууганжаргал, Р.Гантулга, Б.Болд-Эрдэнэ
""МУИС-ийн 1-р түвшний оюутнуудын бие бялдрын хөгжлийн судалгааны үр дүн " Боловсрол судлал, vol. 26, no. 612, pp. хуудас, 2025-3-5

http://dep.num.edu.mn/bsst/?page_id=27

Хураангуй

Хураангуй Оюутны бие бялдрын хөгжил нь тэдний амьдралын хэв маяг, хөдөлгөөний хомсдол, хоол тэжээлийн замбараагүй хэрэглээ, дэлгэцийн хамаарал, хөдөлмөр хөнгөвчилсөн хөгжил нь хүний байгалиас заяасан хөдөлгөөний идэвхт байдлыг багасгаж бие бялдарын хөгжил сул болоход нөлөөлдөг. Иймд спортоор хичээллэх нөхцөлийг бүрдүүлэх, биеийн тамирын сургалтын хөтөлбөрт суралцагчдын хэрэгцээ, сонирхолд тулгуурласан агуулга, арга зүйг ашиглан биеийн тамирын идэвхтэй дасгал, хөдөлгөөнөөр хичээллэх, бие бялдраа хөгжүүлэх аргуудаас өөрийн онцлогт тохируулан сонгож ашиглах мэдлэг, чадвартай болох, бие дааж хичээллэх сэдэл, хүсэл, эрмэлзлийг дэмжин хөгжүүлэх нь өнөөгийн бие бялдрын боловсролын салшгүй нэг хэсэг болж байна. Түлхүүр үг Идэвхтэй хөдөлгөөн, хүсэл сонирхол, хэрэгцээ шаардлага, бие бялдрын хөгжил

Зохиогч(ид): Д.Түмэнтөгс, Ж.Баньдхүү, Ц.Ууганжаргал, П.Батзаяа, Ц.Сумъяабэйс, Д.Бат-Өлзий, Л.Эрдэнэпүрэв, М.Дашпүрэв, Б.Болд-Эрдэнэ, Р.Гантулга
"ОЮУТНУУДЫН ХӨДӨЛГӨӨНИЙ ИДЭВХ, АМЬДРАЛЫН ХЭВ МАЯГ, БИЕИЙН ХҮЧНИЙ ЧАДВАРЫН ӨӨРЧЛӨЛТ (2018-2025)" Боловсрол судлал 2024/26 (607), vol. 26, no. 607, pp. 49-55, 2024-12-5

https://setguul.num.edu.mn/

Хураангуй

This study aims to examine changes in the physical activity levels of university students between the periods of 2018-2019 and 2024-2025. The study assessed and compared leg strength, abdominal strength, arm strength, and body mass index (BMI) of 292 male and 788 female students. The study results revealed a significant decline in both abdominal and arm strength indicators for male and female students, with the changes being statistically significant (p<0.001). This decline can be attributed to reduced physical activity and the prevalence of a sedentary lifestyle, which are the primary factors contributing to the decrease in these indicators. The difference in foot force indicators between students from 2018-2019 and 2024-2025 was statistically insignificant (p=0.16), indicating that students' daily walking and general movement levels remained relatively unchanged. There was a slight increase in BMI scores, but this change was not statistically significant (p=0.45). This may be attributed to poor eating habits and reduced physical activity. The survey results highlight the need to enhance the physical activity levels of university students and promote the development of healthy lifestyle habits. Therefore, in conclusion it is essential to implement measures such as providing opportunities for exercise during school breaks, expanding physical education and club activities, and promoting healthy eating habits.

Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Ц.Сумъяабэйс, Л.Эрдэнэпүрэв
"Issues of developing the speed ability of students playing Basketball" Proceeding of the Mongolian Academy of Sciences, vol. 2024 (1), pp. 81-86, 2024-5-31

https://mongoliajol.info/

Хураангуй

Abstract The purpose of this study is to improve the content and methodologies of the curriculum of the training courses for the development of the speed ability of high school students, who practice basketball. Study methodology, organization: When developing the speed capacity of the high school students of National Secondary School of Horinger country of Hohhot, the Inner Mongolia, a Chinese researcher Li Wenlong (2015) used the theory and concept of "developing the speed capacity of basketball players by improving strength capacity is an important part of training" in the research work. The movement test methodology was used to determine the general speed ability of the students and the basic technical speed level of basketball and to determine the results [3]. Survey result, conclusion: As a result of program for development of study respondents' general speed and basketball speed development, the 30m run is improved by 0,51 sec, 50m run by 0.72 sec, and 100m run by 0.36 sec. According to the basic technical parameters of basketball, the speed of the straight dribbling increased by 0.56 seconds, the dibbling speed around the 15 markers increased by 0.38 seconds, the speed of two students running on the 28-meter court by transferring the ball increased by 0.78 seconds, and the speed of the defensive transition improved by 4 times. We consider that the capacity of targeted exercises, tools, and exercise selection in the curriculum and planning models used in our study have become efficient. Keywords: basketball, speed capacity, muscle strength, physical development and preparation

Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Ж.Баньдхүү, Л.Эрдэнэпүрэв, Ц.Сумъяабэйс
"Биеийн тамирын дасгал хөдөлгөөн оюутан залуусын амьдралын хэв маягт нөлөөлөх нь" (МУИС-ийн оюутнуудын жишээн дээр) өгүүлэл" Социологи, vol. 2024 оны №24 (598) , pp. 31, 2024-5-31

http://www.num.edu.mn

Хураангуй

Summary Lack of physical activity and obesity have become one of society’s health challenges. The purpose of this study is to determine level of fitness, physical development and body mass index (BMI) of university students, and define the importance of physical activity. Methodology: Personal information of the study participants’ such as sex, age (birth year), height (in meters), weight (in kg) and BMI (kg/m²) was obtained using known calculation methods. Fitness level was determined using frequency, volume and time duration of physical activity performed per week on average using questionnaire method. Results: 93 percent of all male students and 74 percent of female students who participated in the study are engaged in some kind of physical activity. 89 percent of all male students and 67 percent of female students train twice or more times per week. This led us to believe the students understand the importance of being active. Conclusion: We concluded that although there is interest, need and desire among students to follow international training guides, there is lack of sports halls, gyms or parks where they can engage in sports activities. Therefore, we conclude, it is of utmost importance to implement wide-scope methodology, build more sports halls and gyms, and provide necessary equipment.

Зохиогч(ид): Д.Түмэнтөгс, Р.Гантулга
"ОЮУТНУУДЫН БИЕ БЯЛДРЫН УЯН ЧАДАВХЫН ТҮВШИНГ ХАРЬЦУУЛАН СУДАЛСАН НЬ (МУИС-ийн оюутнуудын жишээн дээр)", БИЕИЙН ТАМИРЫН БОЛОВСРОЛ, СПОРТЫН ХӨГЖИЛ, Монгол, 2024-5-27, vol. 6, pp. 169-175

Хураангуй

Оюутан залуучуудын хувьд сонгосон мэргэжлийн онолын хичээлүүдийг удаан хугацаагар сууж судлах шаардлага тулгардаг нь эрчимтэй өсч хөгжиж буй залуу бие махбодын хөдөлгөөний хэрэгцээг хангахад сөрөг нөлөө үзүүлдэг талтай. МУИС-ийн биеийн тмирын тэнхмийн багш нар 1975 оноос эхлэн хичээлийн жилийн эхэнд болон төгсгөлд шинээр элсэн орж буй оюутнуудаас бие бялдрын хөгжил чийрэгжилтийн түвшин тогтоох сорилыг уламжлал болгон авч сургалт хүмүүжлийн ажилдаа ашигласаар ирсэн. Бид оюутнуудын сорилын үзүүлэлтүүдийг “Монгол хүүхэд залуучуудын хөгжлийн шалгуур үзүүлэлт” судалгааны 06-21 насны хүүхэд залуучуудын шалгуур үзүүлэлттэй харьцуулсан болно. Улмаар оюутнуудынхаа уян чадавхын хөгжлийн түвшинг нэмэгдүүлэх цогц дасгалыг боловсруулан туршилтын бүлэг дээр туршин үр дүнг хяналтын бүлэгтэй харьцуулан дүгнэлт гаргасан. Ээлжит хичээлийн хэсэг (эхний, үндсэн, төгсгөл) тус бүрт бие бялдрын уян чадавхыг хөгжүүлэх дасгалыг тогтмол гүйцэтгүүлэхэд тодорхой хэмжээнд өссөн үр дүн гарлаа.

Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Ж.Баньдхүү, Л.Эрдэнэпүрэв
"ОЮУТНЫ ХӨЛИЙН ХҮЧНИЙ ЧАДАВХЫН ХАРЬЦУУЛСАН СУДАЛГААНЫ ҮР ДҮН" Боловсрол судлал, vol. №24 (598), pp. 13-18, 2024-5-14

sas@num.edu.mn.

Хураангуй

ХУРААНГУЙ Энэхүү судалгааны зорилго МУИС-ийн биеийн тамирын хичээлийг судалж буй бакалаврын түвшний оюутнуудын хөлийн хүчний түвшинг тогтоох, харьцуулах, дүн шинжилгээ хийхэд оршино. Судалгааны арга зүй, зохион байгуулалт: Судалгааг 2023 оны 09 сарын 1-р долоо хоногт нийт оюутнуудын бие бялдрын ерөнхий хөгжлийн түвшинг “хөдөлгөөний тест”-ийн аргаар авч тогтоох, Монгол Улсын БШУЯамны захиалгат “Монголын хүүхэд, залуусын хөгжлийн шалгуур, үзүүлэлтийг тодорхойлох технологийн сургалтын практикт нэвтрүүлэх нь” судалгааны төслийн хүрээнд үндэсний хэмжээнд хийгдсэн “Монголын хүүхэд, залуучуудын хөгжлийн шалгуур, үзүүлэлт” судалгааны 06-21 насны хүүхэд, залуучуудын бие бялдрын хөгжлийн шалгуур үзүүлэлттэй харьцуулах, 2023 оны 09 сарын 2-р долоо хоногоос 8 долоо хоногийн турш 32 цагийн бие бялдрын ерөнхий хөгжил, бэлтгэлжилтийн түвшинг сайжруулах сургалтын хөтөлбөр болосвруулан хэрэгжүүлэх, 2023 оны 10 сарын сүүлийн долоо хоног буюу 8-р долоо хоногт “хөлийн хүчийг тодорхойлох байрнаас уртад харайх хөдөлгөөний тестээр 2 дахь судалгааг авч бялдрын хөгжилд гарсан өөрчлөлтийг хэмжин судалгааны үр дүнг тооцов. Дүгнэлт: Доод мөчид буюу хөлийн хүчний чадавхыг байрнаас уртад харайх дасгал (Байрнаас хоёр хөлөөр түлхэн уртад харайсан зайг 3 удаагийн харайлтын хамгийн холоор тооцсон, см)-ын гүйцэтгэлээр үнэллээ. Бид нийт судалгаанд оролцогч оюутнуудын бие бялдрын ерөнхий хөгжлийг сайжруулах хөтөлбөрийг хэрэгжүүлснээр хөлийн хүчний чадавхын түвшингийн “сул” үзүүлэлтийг 104 см-ээс 125 см болж 21 см, “маш сайн” үзүүлэлт нь 207 см-ээс 210 см болж 3 см, “дундаж” үзүүлэлт нь 155 см-ээс 165 см болж 10 см буюу дунджаар 9.8см, эрэгтэй оюутнуудын “сул” үзүүлэлт нь 155 см-ээс 168 см болж 13 см, “маш сайн” үзүүлэлт нь 270 см-ээс 280 см болж 10 см-ээр, “дундаж” үзүүлэлт нь 224 см-ээс 237 см болж 13 см буюу дунджаар 12.9 см сайжируулсан байна.

Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Ц.Ууганжаргал
"Их сургуулийн оюутны тэсвэрийн чадавхын түвшинг судалсан нь", БИЕИЙН ТАМИРЫН БОЛОВСРОЛ, СПОРТЫН ХӨГЖИЛ, Монгол улс, 2023-4-14, vol. Биеийн тамирын боловсрол, спортын хөгжил 2023, pp. 51-56

Хураангуй

Өндөр хүчин чадалтай техник, технологийн мэдлэгийг чадварлаг эзэмшихэд бие бялдрын сайн хөгжилтэй, хөдөлгөөний олон талын авъяас чадвартай, эрүүл чийрэг биетэй байхыг оюутан залуучуудаас шаардаж байгаа учраас биеийн тамир, спортын нийгэмд гүйцэтгэх үүрэг улам өсөн нэмэгдэж байна. Оюутан-бие хүн ирээдүйн иргэн болохынхоо хувьд өөрийн болон бусдын эрүүл мэндийг бэхжүүлэх, бие бялдраа хөгжүүлэх, насан туршдаа эрүүл, идэвхтэй амьдрах арга барил эзэмшин нийгэмтэй хөл нийлүүлэн алхах дадал, чадвартай болж төлөвшүүлэх нь зүйтэй юм. Бид судалгаандаа МУИС-ийн биеийн тамирын хичээлийг судалж буй нэгдүгээр түвшний оюутнуудын тэсвэрийн чадавхын үзүүлэлтийг Монгол Улсын Боловсрол Шинжлэх Ухааны Яамны захиалгат “Монголын хүүхэд, залуусын хөгжлийн шалгуур, үзүүлэлтийг тодорхойлох технологийн сургалтын практикт нэвтрүүлэх нь” судалгааны төслийн хүрээнд үндэсний хэмжээнд хийгдсэн “Монголын хүүхэд, залуучуудын хөгжлийн шалгуур, үзүүлэлт” судалгааны 06-21 насны хүүхэд, залуучуудын бие бялдрын хөгжлийн тэсвэрийн чадавхын шалгуур үзүүлэлттэй харьцуулан танилцуулах болно. Судалгаанд оролцогчидын бие бялдрын бэлтгэлжилтийн тэсвэрийн чадавх “Монголын хүүхэд, залуучуудын хөгжлийн шалгуур, үзүүлэлт”-ийн дундаж түвшинд ч хүрч чадахгүй, түвшин доогуур, хангалтгүй байгаа нь тогтоогдлоо.

Зохиогч(ид): Д.Түмэнтөгс, Р.Гантулга, Ж.Баньдхүү
"ОЮУТНУУДЫН БИЕ БЯЛДРЫН ХӨГЖИЛ, БЭЛТГЭЛЖИЛТИЙН ТҮВШИНГ ХАРЬЦУУЛАН СУДАЛСАН НЬ (МУИС-ийн оюутнуудын жишээн дээр)", БИЕИЙН ТАМИРЫН БОЛОВСРОЛ, СПОРТЫН ХӨГЖИЛ, Монгол, 2023-4-14, vol. 4, pp. 38-42

Хураангуй

ХУРААНГУЙ Их дээд сургуулийн биеийн тамирын сургалт нь оюутнуудын бие бялдрын хөгжил, бэлтгэлжилтийн түвшинг сайжруулах, бэхжүүлэх, ахуйн хэрэгцээт хөдөлгөөний чадвар дадлыг төлөвшүүлэх зорилготой. Ерөнхий боловсролын сургуулийн сурагчаас их, дээд сургуулийн оюутан болж сурч, амьдрах нөхцөл өөрчлөгдөн, шинэ орчинд дасан зохицох үйл хурдтай явагдахад оюутнаас бие бялдрын болон сэтгэл зүйн төсөөлөөгүй хүчин чармайлтыг шаарддаг. Оюутан нь сонгосон мэргэжлийнхээ шинжлэх ухааны онолыг илүүтэйгээр судлах шаардлага тулгаран улмаар хүний төрөлх чанар болсон хөдөлгөөн түүнд суурилсан бусад үйлийг хангалтгүй гүйцэтгэж байгаа байдал сургалтын практикт түлхүү ажиглагдаж байна. Оюутан залуучуудын биеийн тамирын дасгал хөдөлгөөнөөр тогтмол хичээллэх, хөдөлгөөний идэвхээ нэмэгдүүлж, бие бялдраа хөгжүүлэх, бэлтгэлжилтийн түвшингөө сайжруулах, эрүүл мэндээ бэхжүүлэх зэрэг нь амьдралын хэв маягаас ихээхэн шалтгаалдаг. Тэд амьдралынхаа дадал, хэв маягт анхаарлаа хандуулах нь тэдний ухамсар, төлөвшил, дадал, зуршил болон хувь хүний зохион байгуулалттай холбоотой асуудал юм. МУИС-ийн БТТ-ийн багшлах бүрэлдэхүүн жил бүрийн хавар, намар шинээр элсэн биеийн тамирын хичээл сонгон судалж буй оюутнуудаас бие бялдрын хөгжлийн түвшин тогтоох сорилыг авдаг. Бид 2022-2023 оны хичээлийн жилд МУИС-д элссэн биеийн тамрын хичээл судалж буй 234 оюутнуудын нас, хүйс, биеийн өндөр, биеийн жин, бэлтгэлжилтийн түвшинг түүврийн аргаар судалсан. Судалгааны үр дүнг шинэжлэх ухаан технологийн сангийн санхүүжилтээр 2013-2017 онд үндэсний хэмжээнд хийгдсэн “Монголын хүүхэд, залуучуудын хөгжлийн шалгуур, үзүүлэлт” судалгааны 06-21 насны хүүхэд, залуучуудын бие бялдрын хөгжлийн шалгуур үзүүлэлттэй харьцуулан судлахад оюутнуудын биеийн өндрийн үзүүлэлт дунджаас дээгүүр, уян болон хөдөлгөөний эвслийн чадавх дунджаас доогуур түвшинд байна.

Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Ж.Баньдхүү, Л.Эрдэнэпүрэв, Н.Галбадрах, М.Дашпүрэв
"Оюутны биеийн тамирын хичээл, дасгал сургуулилтад хандах хандлага" Боловсрол судлал 2022(567), vol. №22(567) , no. 2022 оны №22(567) , pp. 177-182, 2022-5-2

https://www.sas.num.edu.mn/

Хураангуй

Энэхүү судалгааны зорилго нь оюутнууд биеийн тамирын хичээл, дасгал сургуулилтад хандах хандлагын зөрүүг харьцуулсан дүн шинжилгээ хийх явдал юм. Судалгааны арга зүй, зохион байгуулалт: МУИС-ийн бакалаврын түвшний 394 оюутнаас түүврийн аргаар мэдээлэл цуглуулан, судалгааны материалд математик статистикийн аргаар боловсруулалт хийсэн. Түүвэрлэлтийг хийхдээ статистикийн түүвэр судалгааны арга зүйд тулгуурласан болно. Биеийн тамирын хичээл, дасгал сургуулилтад судалгаанд оролцогч оюутнуудын 71% нь эерэг, 13% нь “хайхрамжгүй” хандлагатай байсан. Судалгаанд оролцогчдын 77% нь биеийн тамир, спортыг хувь хүний ерөнхий соёлын зайлшгүй элемент, 98% нь биеийн тамирын дасгал хөдөлгөөн нь эрүүл мэндийг дэмжих чухал хэрэглүүр гэж үзсэн байна. Судалгаанд хамрагдсан оюутнуудын хувьд биеийн тамирын хичээл, дасгал сургуулилтын үр дүн, амжилтаас таашаал авах нь биеийн тамирын дасгалд хандах хандлагын хамгийн хүчтэй илрэл юм. Биеийн тамирын хичээл, дасгал сургуулилтын талаарх оюутны үзэл баримтлалд нөлөөлөх, бие бялдрын хөгжил, чадавх, бэлтгэлжилт, ур чадварыг дээшлүүлэх, гаргасан үр дүн, амжилтыг дэмжин, суралцах чадварт нөлөөлөн сургалтын эерэг орчныг бий болгох нь биеийн тамирын дасгалыг тогтмол хийж, насан турш хичээллэх гол хүчин зүйл болж, тэдэнд хэрэгцээ, сонирхол бий болгож, бие бялдрын эрүүл амьдралын хэв маягийн сэдэл, хандлага төлөвшүүлнэ гэж бид үзэж байна.

Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Ж.Баньдхүү, Н.Галбадрах
"ЦАР ТАХЛЫН ҮЕД ИХ СУРГУУЛИЙН ОЮУТНУУДЫН АМЬДРАЛЫН ХЭВ МАЯГТ ГАРСАН ӨӨРЧЛӨЛТ" МУИС-ийн Эрдэнэт сургуулийн эрдэм шинжилгээний бичиг, vol. 14(566), no. №14(566), pp. 226-239, 2022-4-13

ISSN2709-8524

Хураангуй

From 2020, the pandemic is spread around the world and everyone is locked down. It has been special years for everyone to isolate from society, protect from infection, support immune system, change eating habits and lifestyle and promote public health. Research methodology and its structure: The research study is involved 165 physically active students in grades 1-5 at the National University of Mongolia and aimed to compare the impacts of quarantine on their lifestyle, habits and diet. As a result of the study, in the pandemic outbreak, the main way to maintain and support personal immune system is to get enough sleep, eat a proper, nutritious and balanced diet that is important for the prevention and treatment of viral infections (Jayawardena R, Sooriyaarachchi P, Chourdakis M, Jeewandara C, Ranasinghe P., 2020). Materials and methods: In order to collect data, an online cross-sectional study is conducted of 165 students (62.4% female and 37.6% male students aged 18.62 ± 3.14 years) on demographic characteristics, anthropometric data, lifestyle factors, and eating habits. Results: Responding to the impact of the pandemic, 56.4% had gained weight; therefore, it is directly affected 78% on learning patterns, 56% on sleep patterns and 46% on eating patterns, respectively. In addition, 69.7% of them said that locked down situation is given negative effect on online working and studying; 85% answered they are screen addicted and 67% have sleep deprivation. More than half of the respondents increased the number of meals per day and the percentage of snacks is enlarged (16%). The quarantine also showed that students' gained weight is largely due to their level of education, nutritional status, frequency of exercise, and consumption of sweets between meals. Conclusion: Locked down periods have had two effects (positive and negative) on great lifestyle changes. Because people have to spent more time at home. A larger-scale study survey is needed to determine the impact of the epidemic on changes in people's lives, lifestyles and behaviors.

Зохиогч(ид): Э.Эрдэнэбилэг, Р.Гантулга
"POSSIBILITIES AND RESULTS TO PROVIDE PHYSICAL EDUCATION TO UNIVERSITY STUDENTS DURING PANDEMIC", БИЕИЙН ТАМИРЫН БОЛОВСРОЛ, СПОРТЫН ХӨГЖИЛ, МОНГОЛ, 2021-4-30, vol. 4, pp. 150-155

Хураангуй

The global education policy has taken turn from traditional training to digital training in an effort to prepare citizens who are adapted to the age of scientific and technological advances, developments, and open communities in future. The COVID-19 pandemic worldwide has brought on significant damages to not only economies, but also public health and education. Many countries have responded with strategies to prevent the virus spread with lockdowns, emergency states and quarantines. Educational organizations of all levels switched to digital form of training. Sports events have all been canceled. It has become impossible to engage in classroom training and coaching. Such social distancing affects people’s psychology and lifestyles. Therefore, physical activity is an option during pandemic to maintain the level of learning and knowledge gathering people have acquired during normal times. We are faced with the need to adapt to new conditions and new ways to work. In order to keep up normal training activities at all levels of Mongolian educational organizations, we must take advantage of technology i.e. platforms to deliver online training. This is a wonderful strategy for youth who are confined to their homes. This form of online training improves people’s communication, happiness, immunity and cardiovascular systems. Physical education classes provide students with activities essential to their everyday lives. Physical education classes are different from other classes in that we help students to get moving, improve their immunity and develop physically through exercises. We will reflect in our presentation the process of online training provided to NUM students in order to protect their health, ensure physical development, improve immunity and prevent loss of physical activity.

Зохиогч(ид): Р.Гантулга
"RESULTS OF EXPERIMENT ON STUDENTS DOING EXERCISES WITH WEIGHTS" Сибирийн Анторпологийн сэтгүүл, vol. 2021 Т.5.№1, no. Т.5.№1, pp. 136-142, 2021-2-21

https://elibrary.ru/item.asp?id=44800351

Хураангуй

Нийгмийн хөгжил дэвшил улам бүр хөгжиж байгаа өнөө үед бялдаржуулах спорт буюу хүндрүүлэгчтэй дасгал нь хүний бие бялдрыг эрүүл чийрэг, гоо сайхан, хөнгөн шаламгай, сэргэлэн цовоо, эрч хүчтэй, урт удаан насалж мөнхийн сайхан залуу харагдуулах биеийг цогцлоон бүтээж байдаг ид шидтэй чухал хэрэглүүр болсон спорт юм. Техник техниологи хөгжсөн энэ зуунд залуу хүн бүрийн хэрэгцээ болж бие бялдраа өв тэгш хөгжүүлэх, хөдөлгөөний дутагдлаас сэргийлэх, эрүүл мэндээ хамгаалах тогтмол хичээллэдэг спорт төрөл болжээ. Насанд хүрсэн хүний биеийн жингийн 42%-ийг булчин эзэлдэг бөгөөд 52% нь дээд мөчид, 30% нь доод мөчид байрладаг. Булчин хэдий чинээ их хөгжих тусам төдий чинээ хүчтэй байна . Манайд дэлгэрсэн нийтлэг ойлголтоор хүндрүүлэгчтэй буюу бидний нэрлэж заншсан бодибилдинг ганцхан хүчний дасгал юм шиг өрөөсгөл хандлага түгээмэл байдаг. Хүндрүүлэгчтэй дасгалаар бие даан хичээллэх бидний хөтөлбөрөөр хичээллэх оюутнуудын, бодибилдингийн тамирчнаас ялгагдах онцлог нь хөдөлгөөний дутагдлаас сэргийлэх, булчингийн хүчийг нэмэгдүүлэх, галбиржих, эрүүлжихэд гол анхаарлаа хандуулахад оршино.

Зохиогч(ид): Р.Гантулга, Л.Эрдэнэпүрэв
"Оценка технических параметров спортивной деятельности женской команды монгольской студенческой баскетбольной лиги" ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ, vol. (1018), no. 2023'4, pp. 83-85, 2003-4-17

www.teoriya.ru

Хураангуй

Аннотация Abstract Доктор педагогических наук Р. Гантулга1 Магистр педагогических наук Л. Эрдэнэпүрэв1 1 Монгольский государственный университет, г. Улан-Батор, Монголия Цель исследования – проведение статистического анализа основных технических параметров, таких как точность броска, результативность передачи и владение мячом, у игроков женской команды «Шонхорууд» (соколы) «Студенческой лиги» Монгольского государственного университета (МГУ). Методология и проведение исследования. Мы определили и сравнили показатели и результаты точных бросков, результативность передач, перехватов и блокировок мячей прошлых 12 игр сезона «Студенческой лиги» на основе статистики и фактов матчей. Результаты исследования и выводы. По показателям наступления команды «Шонхорууд» 46,1% игроков выполняли двухочковые броски, то есть показатели ниже среднего по команде, 15,3% вообще не выполняли трехочковые броски, а 30,7% выполнили данные броски, но не попали в цель, что свидетельствует о том, что наступление команды было недостаточным. По показателям передач команда выполнила 50% результативных передач из 12 матчей, то есть выше среднего показателя по команде, а 30,7% игроков отдали передачи другим игрокам, увеличивая возможность получения высоких баллов. Ключевые слова: командный вид спорта, точный бросок, передача мяча, техника дриблинга, перехват.





Сул хараатай иргэдэд
зориулсан хувилбар
Энгийн хувилбар